http://www.faz.co.il/thread?rep=80089 | |
המוטו של בעל המאמר אומר הכל | |
שמעון מנדס (יום שישי, 07/07/2006 שעה 14:46) | |
בראשית דברי אני מבקש להביע הערכה חמה לבעל המאמר, דוד סיוון, על שבחר לנתח סוגיה כאובה במוסר היהודי; הדעת נותנת שניתוח כואב כזה היה צריך להיות פרי עטו של רב כלשהו, שלא לומר רב בכיר או רב ראשי. אלא שדא עקא, הרבנים שלנו, במקום להביא מזור מרוממים את המורסה ומתפיחים את מוגלתה. לצערי הרב כל המגיבים לא התייחסו לנושא המרכזי של המאמר, והיא בעיית התופעה של מסיק הזיתים הגנובים, והשחתת עצי זית - מן ההיבט המוסרי שלה. כל המגיבים מתייחסים אל הנושא משני היבטים: ההיבט המשפטי (תמצא את האשם ואחר כך תצביע עליו), או ההיבט הלאומני (אנחנו מול הערבים במציאות הרותחת של ימים אלה). ולא היא. האמונה של דוד סיוון בנושא מתמצית כולה במוטו שהוא הביא מספר ''דברים'' ש ל נ ו ולא מן ''הקוראן'' שלהם. והמצווה במובאה הנ''ל עוסקת בהיבט המוסרי של עקירת עצי זית. בנושא זה הכתוב אוסר מפורשות את עקירת עצי הזיתים. וכל המתפלמסים עמו, כולם מן הצד הלאומני, אבל חלקם מעדיף לדון על הנושא מן ההיבט המשפטי, מצביעים על בעל המאמר כאחד שבודה מלבו, או שמלכלך צבור שלם על לא עוול בכפו. וכאן צריך לומר את הדברים בצורה חד משמעית שאינה משתמעת לשתי פנים: יש עקירת עצי זיתים בידי יהודים, ויש גם מסיק זיתים מעצים לא להם. ומעל כל אלה מופיע הרב הראשי לשעבר, ומתפלפל בנושא הזיתים הגנובים פלפול של גמרא, שאינו ממין הענין. רב ראשי שדן בסוגיה כה כבדה, בניגוד לצווי המפורש הנאמר בספר הספרים, אינו ראוי לתואר העליון הניתן לרב הראשי הספרדי. כאשר אני משווה בין מרדכי אליהו לבין ''הראשון לציון'' הרב מאיר חי עוזיאל, הראשון יכול לשמש אך ורק העגלון של ''הראשון לציון'', אפילו לא נושא כליו, אלא עגלונו בלבד. הטרגדיה שלנו שהמציאות העכשווית שלנו, מצביעעה על כך שעם כל היותנו ''עם הספר'', אנו חכמינו מתנהגים כאילו לא למדנו פרק ולא שָׁנִינוּ דבר. ההיסטוריה שלנו מלמדת אותנו, שכל עולמנו המדיני חרב עלינו מיום שהרבנים עסקו בנושאים מדיניים, במקום לעסוק בהיבטים המוסריים של חיינו. גורלו של עם ישראל שפר, כאשר קמו אנשים שעזבו את עולם הגמרא, והחליטו לא לחכות לביאת המשיח, ובזכותם יש לנו מדינה. הרבנות בישראל מסרבת לראות את בבואתה אצל המשורר י. ל. גורדון בשיריו ''העגלה הטובעת בבוץ'' ו''על קוצו של יוד''. כי שם הם מתגלים בכל חדלונם. והיום הם באים להכשיר את השרץ. היו ימים, כאשר יהודי היה נתקל בבעיה, היה הולך אל הרב למצוא פתרון. והיום רוב היהודים בורחים מן הרבנים כמו מאש קוצים. הכשרת השרץ בנושא העקירה, היא היא מ צביעה על כך כאלף עדים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=80093 | |
שלום מנדס שמעון. האם זה אותו מנדס הזכור לטוב מלפני שנה-שנתיים? | |
א. פרקש (יום שישי, 07/07/2006 שעה 16:05) בתשובה לשמעון מנדס | |
אם כך, שלום רב שובך אלינו ובתקווה שתבקר לעיתים קרובות יותר. עכשיו לעצם טענתך שהכותבים ככלל לא התייחסו לעצם השאלה שמעלה דוד סיון, אני רוצה למחות. לפחות לגבי, אני התייחסתי עניינית http://www.faz.co.il/story?id=3647&NewOnly=1&... לטענותיו. מאחר שאינני יודע מי מחבל בזיתים, אינני רוצה לפסוק הלכה ולבנות ארמונות של נייר. אם היו בידי העובדות הייתי מכריע לפיהן. וזה בעצם עיקר הויכוח שלנו מסתובב לו שנים סביב השאלה הזו. רק בתקופה האחרונה היו לנו עוד שני אשכולות בעניין הזה: * דוד סיון : על שילוד ושקרים אחרים, http://www.faz.co.il/story_3611 13/06/2006. * בועז מושקוביץ: הרווח המשולש שבגידול זיתים, http://www.faz.co.il/story_3448 ,08/03/2006. הויכוח היה חם כבר לפני כשנתיים כמעט http://www.faz.co.il/story_2458 ואנחנו חוזרים תמיד לאותה נקודה: צריכים להביא ראיות שמדובר במתנחלים (לפחות למי שמאשים אתה מתנחלים בכך) כי אחרת כל ההאשמה היא תיאורטית, ובתיאוריות אפשר לפתח כמעט כל כיוון שתרצה. יש אף כאלה סהרוריים שיקצינו ויטענו שרק בגלל קיומו של היהודי יש להאשימו בדבר וללא כל הוכחה שהיא. על בסיס הנתונים שהביא דוד אפשר לבנות מספר תסריטים אפשריים, http://www.faz.co.il/thread?rep=78659 כאשר כל אחד מצטייד לטיעונים שלו בערכות שלו ובציניות שלו. עכשיו גם אתה מצטרף לחגיגה כהזדמנות פז לרדת על רב זה או אחר, כאילו אין לנו ויכוחים בכל עניין ועניין איתם. אך מה בין זה לבין עובדות שצריכות להיות מוכחות מעל לכל ספק? אבל טיעונך לא מפליא כלל, משום שאתה מזדרז לנטוש את שדה המשפט (שזה עיקר העניין דווקא) ואת ההיבט הלאומ(נ)י (שעניין הזיתים הוא שולי בו) ואתה רץ לקפוץ על כרכרת (או קרקרת) הרב הראשי הספרדי. אבל כרכרה זו מובילה אותך לנטישת הגמרא, בית הכנסת והמשיח אלֶי הציונות, הלאומיות ובניין הארץ ובעצם אתה חוזר בה, מבלי משים, אל הלאומ(נ)יות שנטשת בפסיקתך האחת למעלה. כל מעשה פלילי צריך הוכחה בטרם העמדה לדין או בטרם יציאה בהכרזה פוליטית שמחייבת את אומרה. התבטאויות רבנים כאלה ואחרות שממצמררות את האוזניים יש כל יום מצד זה או אחר, והכל במסגרת המאבק הפוליטי. אבל בין זה לבין הוכחת כוונה, נסיון ביצוע או ביצוע פשע המרחק גדול. אלא אם הוכחת בעובדות קיום קשר ישיר בין הדברים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=80100 | |
המוטו של בעל המאמר אומר הכל | |
מהנדס אזרחי (יום שישי, 07/07/2006 שעה 19:58) בתשובה לשמעון מנדס | |
''יש עקירת עצי זיתים בידי יהודים, ויש גם מסיק זיתים מעצים לא להם'' שאלתי לך, כיצד אתה יודע זאת על פי מה קבעת מה שקבעת? חוץ מזה כל מה שכתבת הינו כאלם פאדי | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=80110 | |
המוטו של בעל המאמר אומר הכל | |
שמעון מנדס (שבת, 08/07/2006 שעה 0:13) בתשובה למהנדס אזרחי | |
מהנדס אזרחי, לא יודע ערבית, ובכל זאת משתמש בשפה - משהו פגום בהנדסה. כשתלמד להתפלמס כיאה לבן-תרבות, תענה או תשאל אותי - ואז ורק אז אענה לך ברצינות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=80111 | |
שוקרן יסיידי | |
מהנדס אזרחי (שבת, 08/07/2006 שעה 1:18) בתשובה לשמעון מנדס | |
אין לך שום הוכחה לכל מה שכתבת לכן אתה תוקף כמו חברך סיון אז מה חדש? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=80148 | |
המוטו של בעל המאמר אומר הכל | |
לוי (יום ראשון, 09/07/2006 שעה 11:10) בתשובה לשמעון מנדס | |
דבריך מוזרים מנין לך שמהנדס אזרחי אינו יודע ערבית ? מצד שני אתה יודע שמתנחלים כורתים עצי זית . בשני המקרים אין כיסוי להכרזותיך . אגב , לפי מה אתה קובע אם מי שהוא יודע עברית , צרפתית , אנגלית , ערבית , טורקית וכו' ? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=80142 | |
המוטו של בעל המאמר אומר הכל | |
לוי (יום ראשון, 09/07/2006 שעה 6:30) בתשובה לשמעון מנדס | |
העצים והקרקע הם של יהודים . הערבים הם הגזלנים אשר גזלו את הקרקע . משום מה הכותב אשר שולל לחלוטין את הלכות התורה מציג פרשנות שגויה ומוציא דברים מהקשרם . הלאה האנטישמים מבני ברית ומשאינם בני ברית . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=84794 | |
המוטו של בעל המאמר אומר הכל | |
מיכאל (יום שישי, 13/10/2006 שעה 17:05) בתשובה לשמעון מנדס | |
שלום רב, אודה לך מאוד אם תוכל לפרסם את שירו של יל''ג ''העגלה הטובעת בבוץ''. תודה, מיכאל | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |