פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=79774
בן-דוד (שבת, 01/07/2006 שעה 22:29)

כאשר יש תופעות של היסטריה המונית, לעיתים נדמה, בייחוד מנקודת המבט של הקהל השטוף בפעילות קדחתנית, שיש מעין הגיון בשגעון - שמסתמן כאילו דגם של אירגון. וזה מה שקורה בישראל כיום: פעילות רבה בשטח אך נטולת עקרון מארגן כלשהו - איזושהי תפיסה אתית בבסיס הפעילות חברתית-מדינית. הישרדות העם היהודי בכל מחיר אינה בגדר עקרון אתי או מדיני בפני עצמה. - אופן ההישרדות או הדרך שהעם היהודי בוחר לקיומו, גם בתנאים הקשים ביותר - זהו הפוקוס של התפיסה האתית, וזה העקרון שתמיד הנחה, גם כהגדרה, את היהדות (ותעשו לי טובה ואל תחזרו אלי עם ציטוטים מהתנ''ך).

נקודת המוצא של המאמר, כמו שאר כתבי המחבר, היא ''עמדתה הצודקת והמוסרית של ישראל''. המאמר, שעוסק רובו ככולו ב'טכנולוגיה' של ההישרדות - התגוננות בפני מנהרות וכו, מניח שעמדתה של ישראל צודקת ומוסרית, ושמה שנותר לעשות זה להגן על ישראל. כותב המאמר ומתחנפיו השונים עוסקים בדרך כלל באתר בהכחשת כל אחריות מוסרית של ישראל למעשיה כלפי הפלסטינים, וכל זה, בשם כולנו ובשם הקדוש ברוך הוא.

לכן לא נותר למי שהנושא העקרוני, עניין דרך החיים - אופן ההישרדות - בראש מעייניו - מי שהאספסוף באתר בדרך כלל מכנה בשם 'שמאל' או בשם הנרדף 'שקרן' - לא נותר לכאלה אלא להעלות את הנושא העקרוני שוב ושוב, היות וכל הטכנולוגיה של ההישרדות היא עניין משני כאשר דנים באופייה של מדינת ישראל - וזה הרי הנושא האמיתי. האם נהיה מדינה ככל המדינות, מלאה אנשים הלוקים בעיוורון מוסרי, כפרקש ושאר מכחישי הכיבוש, או ננסה ליצור סביבה חברתית-פוליטית מבוססת על עקרונות וערכים, מערכת חינוך שיש לה מטרות מעבר לחינוך לאיסוף עובדות.

את הסימפטומים של הכשל המוסרי-עקרוני אפשר למצוא דווקא בכתביו של פרקש, היות והוא אוהב לשמוע את קולו נישא ברוח וכותב על כל נושא שבעולם. בקריאה איטית מתברר שמיטב הכתיבה של פרקש היא בגדר איסוף עובדות ועיבודן, עיבוד העובדות ברוב המקרים עד שלא ניתן להכירן, היות ואיסוף העובדות והצגתן משמשים את הכותב שוב ושוב באותו הקשר צר מאד של פיתוח אמצעי הישרדות שלו ושל המדינה, תוך הקפדה על ניתוק האירועים והעובדות מההקשר של הדיון העקרוני-מוסרי.

הסימפטמטיות של הטקסט הפרקשאי לניתוק הדיון משאלות עקרוניות פוגע ראשית כל בכותב עצמו, היות ובכל כתיבה ה'מעיין' או ה'מוזה' של הכתיבה מקורם בעקרונות ערכיים. הניתוק או הנתק בנושא הזה כה עמוקים אצל הכותב עד שנראה שהפך אצלו לטבע שני. בקריאת תגובותיו לתגובות שלי למאמרו ניתן לראות את ההתגברות של הכעס, אך למרות המוטיבציה האמוציונאלית הברורה של התגובות, אין הרגש האמיתי של פרקש מוצא את ביטויו בכתיבה 'חדשה' אלא נוצר מין סגנון המבוסס על העתקה ומיחזור של אלמנטים של הטקסט שלי, לעיתים מילה במילה (יש אמנם נסיון ליצירת הקשר חדש או 'ביקורתי' עבור האלמנטים הממוחזרים, אך זה לא כל כך מצליח) . תחילה חשבתי שזה נובע אולי מעצלות מסויימת או מחופזה, אך לאחר התגובה האחרונה, שיש בה אכן יותר רוח פיוטית מבעבר, 'נפל אצלי האסימון' והבנתי שיש קשר כנראה בין הצורך הקיומי כמעט של פרקש לנתק את מחשבותיו מההקשר המוסרי-עקרוני לבין סגנון הכתיבה שלו. הסימפטמטיות שתיארתי באה לידי ביטוי במאמר עצמו, אך נחשפת ביתר שאת בחלק מהתגובות של פרקש לכתיבתי היות ובכעסו הכתיבה קולחת יותר.

ומה שרואים מכאן לא רואים משם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=79775
מה רע
ע.צופיה (שבת, 01/07/2006 שעה 22:39)
בתשובה לבן-דוד

ש''נהיה מדינה ככל המדינות''?

http://www.faz.co.il/thread?rep=79777
מה רע
א. פרקש (שבת, 01/07/2006 שעה 23:15)
בתשובה לע.צופיה

אנחנו מדינה ככל המדינות, אבל יש ''בן דודים'' שלא מוכנים לקבל. כי בשבילם יהודים זה לא עם ולא מולדת, אלא כולנו כיבוש אחד גדול. לכן אני לא מתבייש לומר שאנחנו כובשים. ומה רע בזה שיהודים כובשים את מולדתם בחזרה מידי זדים שגנבוה? ואת זה ''בן הדוד'' הזה לא מוכן לקבל, כי בשבילו יהודים זה המוץ שבתבן העמים.

לכן אני מציע שלא נתנצל לפני על שאנחנו מדינה נורמלית, שיש בה גם פגם פה ושם, אבל בעקרון היא מדינה ראויה ומכובדת. זוהי מדינה חופשית ודמוקרטית בה כל ''בן דוד'' יכול לומר את מה שהוא רוצה ואפילו לפירוקה של המדינה. היכן במקום אחר הוא היה יכול לומר זאת? בבריה''מ אהובתו? או ברש''פ בחירת ליבו?

אז תן לו שיוציא קצת תיסכוליו ותן לו להיצלות בטיעוני עצמו. אני לא צריך להתנצל שאני כובש אכזר כי לא כבשתי לאף עם אחר שום שטח ושום מדינה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=79779
מה רע
יהודה-אודי דוכן (שבת, 01/07/2006 שעה 23:30)
בתשובה לא. פרקש

באיזה זכות באת פתאום מ'שום מקום' ולקחת בכוח את הארץ הזאת?

http://www.faz.co.il/thread?rep=79789
''עמדתה הצודקת והמוסרית של ישראל''
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 02/07/2006 שעה 3:23)
בתשובה לבן-דוד

היא אקסיומה. שום זיבולים בנוסח ספירו, אבנרי, ''גוש שלום'', ''בצלם'', ''יש גבול'' ושאר מרעין בישין מסוג זה לא ישנו עובדת יסוד שאת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=79801
''עמדתה הצודקת והמוסרית של ישראל''
א. פרקש (יום ראשון, 02/07/2006 שעה 7:43)
בתשובה לישראל בר-ניר

מה לעשות שנשארו עוד זבלנים מאז מהפיכת ''התרבות'' האחרונה ב-‏1917.....

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.