http://www.faz.co.il/thread?rep=72612 | |
יש הבדל עבור בעלי דעת | |
צדק (יום חמישי, 05/01/2006 שעה 16:04) בתשובה לסתם אחד | |
אני יודע, כי אחרים מספרים על לבייב, ולא לבייב מספר על עצמו. איך לא חשבת על זה, ''משכיל'' שכמוך? ''גיידמק ואריסון נתנו בגלל המצווה'', איזו מצווה? מי שנותן בגלל מצווה לא מפרסם את עצמו. מצווה שאתה מרויח ממנה משהו בעולם הזה, כאילו לא נעשתה בכלל. גם את זה צריך לדעת מי שעושה מצווה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=72613 | |
אם חסר דעת יודע זו לא מצווה | |
סתם אחד (יום חמישי, 05/01/2006 שעה 17:15) בתשובה לצדק | |
אם אתה יודע סימן שזה לא בסתר. לא משנה איך תגלגל את זה. איך לא חשבת על זה? מתי חסר הדעת חושב בכלל; מתי חסר הדעת משתמש בהיגיון שלו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=72804 | |
פראדוקס | |
רום הראל (יום רביעי, 11/01/2006 שעה 14:19) בתשובה לצדק | |
מצווה שאתה מרויח ממנה משהו בעולם הזה, כאילו לא נעשתה בכלל. זה אומר שאם אתה חש בטוב משום שעשית מצווה הלכה המצווה. זה אומר שאם אתה יודע שמשהו נזקף לכבודך בעולם הזה, הלכה המצווה. זה אומר שאם אתה מרוויח מזה משהו הלכה המצווה. אבל זה לא אומר שאם אתה נזהר אפילו שלא להרגיש טוב מזה המצווה נשארה, כי בסתר שאתה שומר עליה, ושומר על עצמך שלא תרגיש טוב ממנה בעולם הזה, כל אותו הזמן אתה יודע ''שיש באמתחתך מצווה'', וגם אז הלכה המצווה. איך שאני רואה את זה תשמח ותפרסם את המצווה כבר בעולם הזה. תהנה ממנה כמה שאתה יכול. אולי יתקנאו בך נוספים וירבו במצוות גם הם. בכל מקרה רק אם תתגאה במצוותיך בעולם הזה, מוכיח שלא איכפת לך שהמצווה הלכה [בחשבון לעולם הבא], ואז היא תיזקף לזכותך כי לא היה איכפת לך לתת למצווה ללכת ולהתאין מחשבונך. פרדוקס יפה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=72806 | |
אתה יוצא מנושא הויכוח ומוצא פרדוקס | |
צדק (יום רביעי, 11/01/2006 שעה 14:41) בתשובה לרום הראל | |
הרי בתורה עצמה יש מצוות עם שכר ידוע (נדיר מאד אבל קיים) ''כבד את אביך ואת אימך למען יאריכון ימיך''. היהודי יודע בודאות שהמצוות הן לטובתו בעולם הזה ובעולם הבא, גם אם אינו מבין באיזו דרך. בתקווה שאתה מכיר 2 נושאים בסיסיים אלו, איך עלה בדעתך שזו כוונתי? האדם המקיים מצווה כדי להשיג רווח כלשהו בעולם הזה כאילו לא קיימה. זה לא שאין עליה שכר על פי היהדות, אלא שהיא מצווה ירודה מאד, כנראה הנחותה ביותר, שכרה יהיה רק בעולם הזה, וככזה הוא גם יהיה נמוך מאד. ההרגשה הטובה היא הרגשה טיבעית, אבל לא עושים את המצווה עבור אותה ההרגשה, היא לא המטרה. יש ויכוח במשנה מי הוא מקיים המצוות הטוב ביותר, מי שעושה מצווה בהתנדבות או מי שעושה אותה מכיוון שצווה. המסקנה שהגיעו אליה, שהמקיים מצווה מכיוון שצווה עליה הוא הגדול משניהם. הסיבה: שהוא מכפיף את עצמו למצווה (צ בפתח) בכל תנאי, ללא כל שיקולים אנוכיים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=72809 | |
אתה יוצא מנושא הויכוח ומוצא פרדוקס | |
רום הראל (יום רביעי, 11/01/2006 שעה 22:18) בתשובה לצדק | |
ישיעהו ליבוביץ זצ''ל טען כך. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |