פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=68754
קודם כל אומרים ''להרוג תורכי ולנוח''
פרקש (יום ראשון, 23/10/2005 שעה 21:59)

ולא ''יורים בתורכי ונחים''. שנית, זו לא אמירה ממלחמת העולם השניה ובטח לא מרוסיה הצארית שלא היתה קיימת כבר. הביטוי ממלחמת העולם הראשונה. שם זה נטמע אצל הלוחמים היהודים (כנראה מהבריטים, או מעצמם) שהשתתפו בקרבות גליפולי (כחיל אספקה) ונכנס ליישוב כביטוי של עצלנות ובטלנות. פירושו של הביטוי הוא: ... לאט לאט... שוואיֶיעה שוואיֶיעה... אין מה למהר... הדרך לא אצה... כל אחד בתורו…. יש זמן.

ו..... חוץ מזה מוחמד עבאס אינו אבו עלא. אם מוחמד עבאס (אבו מאזן) הוא ''תורכי'', אז אבו עלא הוא ''תורכי בריבוע''. אדם מסוכן הרבה יותר לישראל.

חוץ מזה, אצלנו אומרים ש''אין עם מי לדבר'' ו ג ם ''אין על מה לדבר''. זה לא סותר האחד את השני. אנחנו דבקים בשניהם.

חוץ מזה, תורכיה לא השתתפה בפועל במלחמת העולם השניה, אף שהביעה עמדות תומכות במדינות הציר, חתמה על הסכם בה היא נשארת נייטרלית. בתורכיה פעלו הרבה גופי ביון ודיפלומטיה מכל הצדדים במהלך המלחמה, כולל נציגי היישוב.

=========== *** =============

ואם בבדיחה הפלסטינית עסקינן כי אז סיפור התורכי (ד''א, גם ה''פרה פרה'' מאותה משפחה עם אותו מובן) הוא בין האמא לבן לפני שהוא יוצא למלחמה. הבדיחה הולכת ככה:
''בני, אל תאמץ את עצמך יתר על המידה בשדה הקרב. אל לך להסתער כמטורף ולכלות את
כוחותיך. תהרוג תורכי- ותנוח. תהרוג עוד תורכי- ותנוח!''
''אבל אמא, מה אם בזמן המנוחה יהרוג אותי אותו תורכי?''
''מה?? למה, מה יש לו נגדך?''

=========== *** =============

חביבי, פעם היתה אישה חכמה שקראו לה אלינור רוזוולט, והיא אמרה משהו יפה:
''It isn't enough to talk about peace. One must believe in it. And it isn't enough to believe in it. One must work at it.''

ומה אנחנו למַדים מזה? שהפלסטינים לא עושים כלום למען השלום, הם לא מאמינים בו ולצערי הם רק מדברים. וגם זה רק מעטים מהם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=68760
תיקון טעות
צבי גיל (יום שני, 24/10/2005 שעה 0:14)
בתשובה לפרקש

אכן טעות נפלה וצ''ל במלחמת העולם הראשונה.כנ''ל לגבי אבו מאזן. כל סיפור וגרסאות משלו.אשר לנמשל המציאות מגבה אותו.איך אומרים: fact זאת עובדה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=68763
תיקון טעות
פרקש (יום שני, 24/10/2005 שעה 1:10)
בתשובה לצבי גיל

בינתיים זאת טעות גם אם קבעת שזו עובדה..... אני מתכוון לקונספציה שלך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=68768
קודם כל אומרים ''להרוג תורכי ולנוח''
Israeli101 (יום שני, 24/10/2005 שעה 1:34)
בתשובה לפרקש

המונח ''להרוג תורכי ולנוח'' לא נמצא בארכיון הבריטי
ל-War Slang כפי שסברת! יתכן שגיל צודק לגבי המקור!


http://www.faz.co.il/thread?rep=68787
זה לא שולל את אמירתי.........
פרקש (יום שני, 24/10/2005 שעה 11:40)
בתשובה לIsraeli101

''הביטוי ממלחמת העולם הראשונה. שם זה נטמע אצל הלוחמים היהודים (כנראה מהבריטים, או מעצמם) שהשתתפו בקרבות גליפולי (כחיל אספקה) ונכנס ליישוב כביטוי של עצלנות ובטלנות.''

נדמה לי שבכל מקרה זה לא מונח שהגיע מרוסיה הצארית.... אשמח אם מישהו ימצא סימוכין ברורים למונח הזה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=68857
התורכי המקורי
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 25/10/2005 שעה 20:32)
בתשובה לפרקש

הבדיחה הזו עברה גלגולים רבים. היא לא ממלחמת העולם השניה ואף לא הראשונה, אלא ממלחמת רוסיה-תורכיה שהתנהלה בשנים 1877-1878 (ראה גם: http://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Turkish_War%2C_18... ). להלן המקור המוקדם ביותר שמצאתי לעניין זה, ואם מישהו מכיר מוקדם יותר, תבוא עליו הברכה.

ב„ספר הבדיחה והחידוד” לדרויאנוב, מקור לא-אכזב להומור יהודי, זוהי בדיחה מספר 2715 (ה„ספר”, למעשה שלושה כרכים, כולל 3170 בדיחות ועוד מאות הערות שגם הן כוללות בדיחות). אביא את הבדיחה כלשונה, היות שהשפה בכרכי ה„ספר” היא חוויה בפני עצמה:

בן יחיד היה לה לאלמנה עניה ולקחוהו לעבודת הצבא במלחמת רוסיה ותורכיה. נפלה האם על צווארו ובכתה:
עין יחידה אתה לי, ואף אותך נוטלים הימני. לית דין ולית דיין... שבועה אני מטילה עליך, בני, שתחוס עלי ותשמור נפשך במלחמה.
אמר לה הבן:
אמא, שמא תלמדיני כיצד?
החזירה האם:
כיצד? הרגת תורכי – דייך, שב והינפש.
אמר לה הבן:
ועד שאשב ואפוש יבוא עלי תורכי שני ויהרוג אותי.
רחפו עצמותיה של האלמנה ואמרה:
בני ובר-בטני, מה טענה יש לו, חלילה, עליך?

http://www.faz.co.il/thread?rep=68861
התורכי המקורי
עמיש (יום שלישי, 25/10/2005 שעה 21:29)
בתשובה ליובל רבינוביץ

אכן בדרויאנוב יש את זה.
יש לקחת בחשבון שגם הוא קרא את זה באיזה מקום

http://www.faz.co.il/thread?rep=68872
התורכי המקורי
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 26/10/2005 שעה 0:07)
בתשובה לעמיש

ודאי, אלא שבהערות לבדיחות הוא משתדל להביא בדיחות מוקדמות יותר של עמים אחרים באותו סגנון. הבדיחה הזו יתומה מהערות ולכן היא הגירסה המוקדמת ביותר ש*הוא* הכיר.

מה גם שמלחמת רוסיה-תורכיה מתאימה יותר לבדיחה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=68907
יש לי עותק משנת 38
עמיש (יום רביעי, 26/10/2005 שעה 19:13)
בתשובה ליובל רבינוביץ

שלשה כרכים, פעם קראתי את כולו, ממש לא יאומן איך היתה לי סבלנות

http://www.faz.co.il/thread?rep=68908
מפתח דרויאנוב
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 26/10/2005 שעה 20:32)
בתשובה לעמיש

דרויאנוב נפטר בשנת 1938. במהדורה שבידי (הוצאת דביר, 1991) כותב דני קרמן בכריכה האחורית: ... ב-‏45 השנה שחלפו מאז ראה הספר אור לראשונה ...

כך שאני נותר מבולבל: מתי באמת יצא הספר לאור?

אבל ראו מה מצאתי:

יש אצל דרויאנוב הרבה בדיחות הקשורות למקורות ביהדות. היה מישהו שטרח ועשה מפתח: אם אתה נתקל במקור מסויים ורוצה לדבר עליו תוך שילוב בדיחה יהודית, גש לאתר הזה ותראה את מספר הבדיחה הרלוונטית בדרויאנוב.

גלוש לאתר http://members.fortunecity.com/aharonf/ ולחץ בפס הניווט הימני על „מפתח דרויאנוב”, או שתיגש ישירות לכתובת http://members.fortunecity.com/aharonf/drokey/drokey... .

http://www.faz.co.il/thread?rep=68909
לך תסמוך על דני קרמן...
עמיש (יום רביעי, 26/10/2005 שעה 21:36)
בתשובה ליובל רבינוביץ

הספר הוא בהוצאת דביר, שלשה כרכים קטנים כאלה עם גב עור.
נחטט עכשיו קצת באינדקס

http://www.faz.co.il/thread?rep=68873
תודה דרויאנוב... יובל
פרקש (יום רביעי, 26/10/2005 שעה 0:09)
בתשובה ליובל רבינוביץ


http://www.faz.co.il/thread?rep=68947
קודם כל אומרים ''להרוג תורכי ולנוח''
נגה (יום שישי, 28/10/2005 שעה 4:00)
בתשובה לפרקש

קיבלתי את כתובת האתר מידיד ושמחתי על האפשרות להשתתף בדיונים בפורום רציני. לצערי, לבד מן השפה היפה, דרך התגובה של כמה מהמגיבים אינה שונה מן התגובות המצויות, כלומר וכחנות לשמה. בתגובה הנוכחית, הדבר החכם היחידי שקראתי, היו דבריה של אלינור רוזבלט. כבר נוכחתי גם בעבר שנשים מגיבות הצורה רציונאלית יותר. ולענין התורכי המסכן, למה צריך להרוג אותו ולנוח?, ואח''כ שוב להרוג תורכי אחר? נראה שאנחנו אפילו לא מרשים לעצמנו לנוח וממשיכים לצוד, לחסל,(איזו מילה נוראה), ולצפות שהצד השני יפעל למען השלום כאילו כלום לא קורה. האם אנחנו היינו מסכימים לכך? אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להתנהג כרצוננו מבלי להתחשב בתוצאות ואח''כ זועקים, כפי שהתבטא פעם ראש ממשלה חכם אחד, לוי אשכול, כמו '' נעביכער שמשון''.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.