http://www.faz.co.il/thread?rep=6523 | |
איזבל על הבמה | |
אלי אשד (יום ראשון, 28/07/2002 שעה 6:57) | |
לאורך השנים הופיעו כמה וכמה יצירות ספרותיות ודרמטיות בעברית על איזבל ואחאב. המפורסמת והחשובה בכולם היא ''צור וירושלים'' של מתתיהו שוהם שהוזכרה כבר, אבל היא אינה יחידה . והיחס לאיזבל המוצג בהם הוא שונה מאוד. איזבל הופיעה עוד במחזה שנכתב בתקופת ''ההשכלה '' ב- 1800 מאת אחד הסופרים העבריים הראשונים ,שלום הכהן. הנ''ל כתב מחזה בשם ''מעשה נבות היזרעאלי '' על פרשת נבות ובו מוצגת איזבל כנציגת השלטון העריץ וחסר כל הסייגים ,לדעתה החוק נועד רק לנתינים ולא לשליטים. מלבד זאת איזבל מוצגת שם כ''אנטישמית '' שסולדת מהברית בין צור וממלכת ישראל כמו גם מהתרבות הישראלית ( למעשה היהודית) בכללה. מאז נכתבו עוד כמה וכמה מחזות על איזבל בעברית כמו של המתרגם אהרון קמינקא ''שבר בית אחאב '' שמתאר את חורבן משפחת אחאב כתוצאה ישירה ממעשה כרם נבות ,ו''נבות'' של המשורר אריה סיוון . אבל נראה שהמחזה הידוע ביותר הוא ''אוכלים '' של יעקב שבתאי שבו כל סיפור כרם נבות מתנהל במהלך סעודת זלילה בלתי פוסקת של אחאב ואיזבל המבטאת את שחיתותם . במחזה זה עצם הלקיחה בכוח של כרם נבות הוא הפגנת סמכות וכפי שאומרת איזבל ''אם היום מסרב נבות לתת למלך כרם עלוב ... למה שמחר לא יסרבו לשלם מיסים או לצאת למלחמה? ...זה לא הכרם זה הכתר!'' אחאב משתכנע לבסוף ש''לא מדובר פה בכרם אלא בעצם קיומה של הממלכה''. . העובדה שנבות עצמו מוכן לתת את הכרם שלו בלי בעיות אינה משנה דבר משום שכפי שאומרת אחת הדמויות שם ''נבות חייב להפר את החוק ,מפני שאם אותו נבות לא יפר את החוק אז הממלכה תפר את החוק ,אבל הממלכה לא יכולה להפר את החוק ,מפני שהפרת החוק היא מעשה של אי צדק ,והממלכה חייבת לעשות צדק מפני שהיא הצדק ''. טיעון שמשכנע לבסוף את נבות עצמו שבמסורת ''1984 של אורוול מצהיר ''לא ייתכן שממלכה שלמה תבטל את רצונה בגלל אדם אחד ..אם זה מה שדרוש לממלכה ,אני מודה ,קיללתי קיללתי ,קיללתיו''. המחזה הזה הוא סאטירה נגד הקלישאות של מנהיגי המדינה שפועלים לטובת עצמם בלבד וככזה הוא מצויין. מעניין שיש בו למעשה חזרה לתיאור של איזבל של אותו מחזה ישן של שלמה הכהן מ- 1800 כמי שרואה ב''חוקים שלא נוחים לנו חוקים לא טובים ...לא ייתכן שחוקי הממלכה יעמדו על מעל הממלכה...הממלכה זה העיקר''. ''אוכלים'' הוצג לראשונה ל- 1979 בתיאטרון החאן ולאחרונה שוב בתיאטרון ''גשר '' וניתן למצוא אותו בקובץ המחזות של יעקב שבתאי ''כתר בראש ואחרים'' מ- 1995 והוא מומלץ מאוד. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=6587 | |
איזבל ואיזבלה | |
אלי אשד (יום שני, 29/07/2002 שעה 5:55) בתשובה לאלי אשד | |
יש דמיון מוזר בין שתי המלכות השנואות ביותר בתולדות העם היהודי איזבל והצורית ואיזבלה הספרדיה שהביאה לגירוש היהודים מספרד ב- 1492 והדמיון הוא יותר מאשר רק בשם. שתיהן היו נשים בעלות אופי חזק ביותר . שתיהן היו קנאיות לאמונתן ,איזבל לאמונת הבעל ( שהיא כנראה הייתה כוהנת שלה ) ואיזבלה לנצרות הקתולית . שתיהן רדפו את הלא מאמינים באמונה זאת , איזבל רדפה את הנביאים ואליהו בראשם ,איזבלה טיפחה את האינקווזיציה שרדפה את האנוסים היהודים שהתנצרו בכפיה ,אחרי ''תיהדים '' וכמובן היה לה תפקיד מכריע בגירוש היהודים מספרד. שתיהן היו נשואות למלך חזק ומצליח ביותר. איזבל למלך אחאב שבזמנו הייתה אחת מתקופות השגשוג והעוצמה הגדולות ביותר של ממלכת ישראל . הוא עמד בראש קואליציה שהביסה את האשורים והוא בנה ערים חשובות רבות בישראל והנישואין בינהם סימלו ברית בין ישראל והפיניקים והייתה חלק ממדיניות של שילוב מדינות סוריה הקטנות כולם במאבק נגד האשורים . איזבלה הייתה נשואה למלך פרדיננד ותחת שלטונם המשותף אוחדו לראשונה האיזורים השונים של ספרד למדינה אחת ריכוזית . תחת שילטונם הובסו לבסוף סופית הערבים ששלטו בספרד מזה 800 שנה. הפיניקים של איזבל היו יורדי ים שעסקו בגילוי וביישוב ארצות . אחיינית של איזבל ,הקימה מושבה בצפון אפריקה בשם קרת חדשת או קרתגו שהפכה לעתיד למעצמה עולמית,שנאבקה ברומאים על השלטון באיזור הים התיכון . איזבלה כידוע תמכה בספן בשם כריסטופר קולומבוס שטען שהוא יכול למצוא דרך קצרה להודו . במקום זה הוא מצא יבשת חדשה בשם אמריקה שאחת המדינות בה הפכה לעתיד למעצמה עולמית . הספרדים אגב הם בין השאר צאצאים של הפיניקים הקדומים שיישבו גם את ספרד . מן הסתם ניתן היה למצוא באיזבלה גם דם פיניקי. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |