http://www.faz.co.il/thread?rep=6308 | |
התופעה חזקה יותר באסלאם | |
אבנר בן בסט (יום חמישי, 25/07/2002 שעה 10:03) בתשובה לאלי אשד | |
אצל הנוצרים זו התענות על העינוי שעבר משיחם היהודי, רחמנא ליצלן. הסיפור המוסלמי יפה יותר. ישנן קהילות שיעיות וסוניות הנוהגות להלקות את עצמן בתהלוכת העאשורה, הוא יום הזיכרון הדתי לזכר ההקרבה של האימאם אל-חוסיין (בנו של עלי ונכדו של מוחמד) והפיכתו למרטיר (מתאבד על עקרון קדוש). רקע ההקרבה שלו מתחיל דווקא באביו עלי (בנו של מוחמד) שלחם והשלים את מלחמת אביו נגד יהודי החיג'אז - הוא חבל הארץ המדברי והגדול בדרום מערב חצי האי ערב. הוא כמובן כולל את מכה ומדינה ומגיע דרומה עד תימן של היום. המערכה נקראת ''מערכת חייבאר'', שיש האומרים על משקל העברים/היהודים. וכשרצה עלי לקבל את ירושתו של אביו מוחמד ולהיות גם הוא לנביא, אמר לו אללה שהוא לא יזכה בה כי שפך דמים. הקוראן משווה זאת לעונשו של דוד המלך שלא זכה לבנות את בית המקדש כי ידיו שפכו דמים. והמלאכה חיכתה לבנו שלמה. האימאם חוסיין, בנו של עלי, נאבק גם הוא על הרחבת גבולות האסלאם. במסגרת מאבק זה הוא החליט לעבור לעיראק של היום, ולבנות שם קהילה אסלאמית. שליט כופא, העיר המרכזית שם באותה עת, יאזיד, חשש מאוד מהגעתו של חוסיין עם משלחת אוהדיו ובני משפחותיהם עימם. יאזיד שלח את לוחמיו לקבל את פני האימאם חוסיין בדרך בואך לכופא, שנת 680 לספירה. בקרב הזה האימאם חוסיין ואנשיו הפכו ל''מרטירים'', כלומר הקיזו דמם למוות למען אללה. ידוע הסיפור שבטרם מותו, ניסה חוסיין הצדיק להציל תינוק שהתייבש מספר ימים במצור וגווע, שהוטל עליהם ע''י לוחמיו של יאזיד. בעוד חוסיין מחזיק את התינוק ומבקש להשקותו במים, פגע חץ מורעל בצווארו של התינוק ומת. ואז חוסיין קרא קריאה (קרע קריעה?) לאללה, בעוד דמו של התינוק מותז לכל עבר, שהתינוק מוקדש לאללה מתוך שאהב הוא את אללה ושהקריב עצמו לאללה. לא עבר זמן רב וגם האימאם חוסיין נפגע ומת. שאהיד לדוגמה. מאז ועד היום, בהרבה פלגים של האסלאם, השיעי והסוני, נוהגים לציין יום קדוש זה בהקזת דמים. ויש כאלה שמגזימים ומכים עצמם בתהלוכות רחוב ססגוניות, כשהם מכוונים את עיקר הפגיעות בגופם לעבר הפנים, הצואר והגב. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |