http://www.faz.co.il/thread?rep=6285 | |
איזבל כוהנת האהבה | |
אלי אשד (יום חמישי, 25/07/2002 שעה 6:04) בתשובה לאלי אשד | |
החוקרים חושבים שאחת הסיבות למעמדה החזק של איזבל בממלכת אחאב ,מעמד שאין לו אח ורע בתולדות ממלכת ישראל היא שהיא הייתה הכוהנת של הבעל וליתר דיוק של האל הצורי בעל מלקרת . מלבד זאת היא פעלה ללמען פולחן האשר וכנראה גם פולחן העשתורת בישראל. צור הייתה ידועה בפולחן העשתורת שלה . לפי הפיניקים עשתורת נולדה בצור (בעוד שהיוונים טענו שאפרודיתה אלת האהבה המבוססת על עשתורת נולדה רק קרוב לשם ליד קפריסין). שמם של הפיניקים יצא לשמצה בפולחני העשתורת שלהם . וזאת מאחר שכוהנות העשתורת היו למעשה מעין ''זונות פולחניות '' והיו מקיימות יחסי מין עם עוברים ושבים בשם האלה כחובה דתית . לא רק זאת אלא שגם מבנות המעמדות הגבוהים שהיו קשורות לפולחן האלה ציפו שיאבדו את בתוליהן בצורה זאת .לא מן הנמנע שגם איזבל איבדה את בתוליה בצורה זאת . המחזאי מתתיהו שהם כתב מחזה בשם ''צור וירושלים ''מ-1933 שיש שרואים בו עד היום יצירת מופת ספרותית של השפה העברית שהוא אולי התיאור האולטימטיבי של המאבק בין איזבל ואליהו . כל אחד מהם מוצג כנציג אידיאה מנוגדת . איזבל היא נציגת האמונה בסקס ובכוח ככוחות הדומינטיים בחיים . בעוד שאליהו הוא נציג התפיסה של הצדק והרוחניות ככוחות דומיננטיים . סיבת השנאה בינהם מוסברת במחזה בכך שבעבר הרחוק כאשר איזבל הנערה שירתה במקדש עשתורת ושם היה עליה לבחור את הזר שאותו תשרת ככוהנת בקיום יחסי מין . הזר שבו בחרה היה אליהו הצעיר שבא לשם כדי לחקור מקרוב את הפריצות הפיניקית .אליהו דחה אותה בבוז... ומאז מתנהל בינהם מאבק איתנים ,מאבק שביסודו אהבה לא ממומשת של איזבל לאליהו. לי לפחות המחזה הזה נראה כמו מעין תמונת מראה של הפואמה של קראולי על התאווה הבלתי ממושמשת של הנביא לאיזבל . ''צור וירושלים '' אגב מעולם לא הועלה על הבמה , הוא בלתי ניתן להצגה בגלל שפתו הקשה . במשך שנים לימדו אותו בבתי הספר אבל אני מסופק מאוד אם תלמידים היום יוכלו לגשת אליו .בכל אופן ניתקלתי בעיבוד שלו לתסריט , ולדעתי אפשר יהיה לעשות ממנו עיבוד למיני סדרה טלווזייונית בנוסח ''אני קלאודיוס '' . אבל העיבוד יצטרך להיות דרסטי מאוד. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=60819 | |
מניפולציה רדודה | |
חן עוזרי (שבת, 18/06/2005 שעה 4:10) בתשובה לאלי אשד | |
כולנו יודעים שהתנ''ך רחוק מלהיות אובייקטיבי בעניין. אבל להטיל דופי בכל מה שנקשר לאיזבל ולקבל את המסופר על אליהו כמובן מאליו יש בזה משום הצביעות. כידוע, התנ''ך מפריז כתמיד במספרים, בעיקר במטרה לפאר את גודל האירוע המתואר. לתשומת לבכם: את הנתון על 850 נביאים שרצח אליהו אין צורך לקחת כפשוטו, הוא מגמתי בדיוק כמו סיפורי עלילה שנכתבו על איזבל. חבל שלא ניסחת את הדברים בצורה מאוזנת יותר....המאמר יכול היה להיות חף מגרפומניה באופן כזה. איזבל היא אכן דמות מרתקת. בהצלחה | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=60820 | |
מניפולציה רדודה | |
חן עוזרי (שבת, 18/06/2005 שעה 4:18) בתשובה לחן עוזרי | |
כנ''ל לגבי ''טבח'' יהוא.....מי ערב לכך שהתנ''ך לא מייחס לו טיהור מלא של בית אחאב רק מתוך תעמולה פוליטית ורצון להעצים את שמו? נראה שנפלת בבור של עצמך.....צריך ראש פתוח כשמתמודדים עם התנ''ך, יש בה המון השראה, באיזבל, אבל אולי לא כדאי להשיר אליה קו בכל מקרה ומקרה. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |