http://www.faz.co.il/thread?rep=55839 | |
אורכי החודשים בלוח הכללי | |
צדוק דנגורי (שבת, 22/01/2005 שעה 20:01) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
לא הבנתי את השערתך לגבי חודש פבואר. ומדוע התעקש להחליף את הימים אחרי אוגוסט. יובל לדעתי הלוח השנה שמתקרב לאידיאל הוא 52 שבועות נותן 364 ימים בסוף השנה או בתחילתה יומים או שלושה, שבתון או חג. והם לא יקראו ראשון עד שבת אלה שבתון 1 שבתון 2 שבתון 3. או כל שם אחר אבל לא יום ראשון עד שבת. שני/שלושת הימים יכולים להיות בבסוף השנה או בתחילתה. 1.כל חודש 4 שבועות בדיוק. 2. כל תאריך חל בקבעות באותו יום בשבוע. 3. 13 חודשים בשנה אוף....13 איו סיכוי שזה יעבור 4 .אז 14 חודשים בשנה החודש ה14 יומים או שלושה ואחרי היום השני או השלישי תמיד יבוא יום ראשון לדעתי יותר קל לזנוח את המושג חודש שאין לו שום משמעות ולדבר על שנה כ52 שבעות ועוד יומים שלושה שבתון. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=55872 | |
אורכי החודשים בלוח הכללי | |
יובל רבינוביץ (יום שני, 24/01/2005 שעה 6:03) בתשובה לצדוק דנגורי | |
על פי הלוח היוליאני המקורי, לפני שאוגוסטוס החליט לתחוב את אפו לתוכו, היה חודש יולי בן 31 יום, חודש סקסטיליס (כיום אוגוסט) בן 30 יום וחודש ספטמבר בן 31 יום. אוגוסטוס החליט לקבוע את חודש הולדתו כחודש על שמו ולהאריכו ביום אחד. השינוי גרר צורך בשינויים אחרים כדי לתקן את העיוות של ההחלטה המטופשת הזו. קודם כל היה צריך לקצר את השנה ביום אחד. הדבר השני הוא שכעת היו שלושה חודשים רצופים בני 31 יום: יולי אוגוסט וספטמבר. לכן הפך אוגוסטוס את סדר מספרי הימים שנותרו ב-4 החודשים הבאים שאחרי אוגוסט וקיצר יום אחד מהחודש השלם האחרון של השנה, שהיה באותה תקופה חודש פברואר. ההצעה שלך היא לזנוח את החלוקה של השנה ל-12 חלקים שווים, ובמקומה לחלק ל-13, כדי שניתן יהיה להמשיך לחשב בקבוצות של 7 ימים. אבל גם חלוקה לקבוצות של 7 ימים היא מסורבלת. מה פתאום 7? מדוע לחשוב בקבוצות של מספר ראשוני שלא ניתן לחלקו? כנראה שהסיבה המקורית היא מיסטית: בזמן שנקבעו העניינים האלה היו מוכרים 7 ''כוכבי לכת'': השמש, הירח, כוכב-חמה, נוגה, מאדים, צדק ושבתאי. סברו שכל אלה מקיפים את כדור הארץ. שניים מ''כוכבי הלכת'' האלה קבעו, לדעת הקדמונים, את החלוקה ליום וללילה: השמש והירח, והדבר אף נאמר במפורש בספר בראשית, למרות שאינו נכון (הירח אינו קובע את הלילה). לכן אך טבעי היה שמספר הקפות הירח את כדור הארץ בשנה ייחשב למספר בעל משמעות קוסמית: 12. 12 מזלות בשמיים, 12 חודשים בשנה ו-12 שבטי ישראל. גם המספר 7 מצא את דרכו לתחומים נוספים, פרט לכוכבי הלכת: 7 ימים בשבוע, 7 צלילים בסולם (דו-רה-מי-פה-סול-לה-סי) וכן הלאה. יש חשיבות מסויימת לחשיבה גם בקבוצות של חודשים, כפי שידוע לכל מקבל משכורת. חקלאים צריכים לחשוב במונחים עונתיים, כך שיש לחלק את השנה לפחות ל-4 חלקים. המספר 12 עונה על הצורך הזה. חלוקה למספר ראשוני של חודשים תיצור בעיות נוספות (כפי שיוצרת החלוקה ל-7 ימים, בעיות שלא נכנסתי אליהן במאמר). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=55882 | |
אורכי החודשים בלוח הכללי | |
צדוק דנגורי (יום שני, 24/01/2005 שעה 22:25) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
יובל שלום סוף סוף הבנתי הצאצקע אוגסטוס בחר ב''סקסטיליס'' בגלל יום הולדתו. אבל מדוע היה חייב לשמור על חודש קצר ארוך אחרי אגוסט לאחר שבלה וכי בלגן את התבנית הקודמת. אני חושב שלא הבנת אותי במדויק הצעתי לחלק את השנה לשבעות בלבד החלוקה תהיה ל52 שבעות ובשבוע כמובן רק 7 ימים. בעידן המודרני שבו יש 5 ימי עבודה בשבוע ועוד חגים לרוב לא תהיה בעיה לספוג עוד יומים של יום שבתון או שניקרא להם בכל שם רק לא ראשון עד שבת ובשנה מעוברת שלושה ימים כאלה. הצעתי לקרוא להם יום תרועה אחד יום תרועה 2 יום תרועה 3. כל אחד יחגוג את יום הולדתו באתו תאריך באתו יום בשבוע תמיד. למעט מי שיוולד ביום תרועה 3 הוא יחגוג יום הולדת רק בשנה מעוברת. החלוקה לחודשים מיותרת ואין לה שום קשר למשמעות ההיסטורית עדיף לדבר רק על השבוע הראשון עד השבוע ה52 אפשר גם לפזר את ימי התרועה בכל השנה כדי שהימים בכל חלוקה רבעון חציון יהיו קרובים ככל שאפשר. אבל אני אישית הייתי מעדיף בתחילת השנה או בסופה ימי שבת שבתון. 52 נתחלק הרבה יותר טוב מ12 לא ידוע לי שנאמר בבראשית שהירח קובע את הלילה. הירח לממשלת הלילה והשמש לממשלת היום. לפי דבריך שרון לממשלת המדינה קובע אם המדינה תתקיים שמח תמיד לעזור צדוק דנגורי | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=55883 | |
אורכי החודשים בלוח הכללי | |
יובל רבינוביץ (יום שני, 24/01/2005 שעה 23:19) בתשובה לצדוק דנגורי | |
נסכם: ההצעה שלך היא 52 שבועות ועוד יום או יומיים. ההצעה שלי היא 60 שישיות ועוד 5 או 6 ימים. ההצעה שלי נראית לי מוצלחת יותר. היא מקילה על חלוקת היחידה המאגדת הקטנה (''שבוע'') לחלוקות משנה נוחות. אני מבין שדעתך שונה. כאמור - אין שום סיכוי שהצעה כלשהי מאלה תתקבל אי פעם. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=55967 | |
איזה הצעה טובה יותר | |
צדוק דנגורי (יום שישי, 28/01/2005 שעה 17:12) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
ההצעה שלי היא יותר טובה 1. יש תוספת של יומים שלושה בסוף השנה אצלך יש תוספת של חמישה שישה ימים. 2.אצלי היחידה צמודה לשבוע שהוא עובדה קימת אצלך יש יצירה חדשה שישיה ולמה דבקה שישיה ולא חמישיה ואז גם ישארו אפס או יום אחד בסוף השנה. 3. החלוקות הנוספות שיש אצלך מיותרות נכון ש5 שישיות קרוב יותר לחודש מאשר 4 שבועות אבל עובדה קימת שימי המנוחה מבוסיסם כיום על השבוע והחלפה בשישה תגרום לעיות גדול יותר. כדי להגדיר מה טוב צריך קודם להגדיר מה הדרישות מה הקרטריונים. לדעתי 1. פשטות 2. הצמדות למה שיש. חלוקה לחמשיות היא הטובה ביותר. הבאה אחריה הצעתי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=55970 | |
איזו הצעה טובה יותר? | |
יובל רבינוביץ (יום שישי, 28/01/2005 שעה 20:59) בתשובה לצדוק דנגורי | |
אני מרגיש שאנחנו טוחנים מים. אף אחת מההצעות לא תתקבל. לא שלי ולא שלך, כך שהיצמדות לשבעה ימים משום שזו ''עובדה קיימת'' נראית לי לא במקום. כל הלוח הגרגוריאני הקיים כיום, על כל עיוותיו, הוא ''עובדה קיימת''. אם אתה רוצה ''להיצמד למה שיש'', לא כדאי לשנות שום דבר. בשיטה שלי ניתן לחלק את ה''שבוע'' לשני חלקים או לשלושה חלקים, וכך להגדיר משימות שיבוצעו אחת ליומיים או אחת לשלושה ימים, והן יפלו תמיד באותם ימים (דוגמאות למשימות: עבודה במשרה חלקית, נטילת תרופות וכדומה). מבחינת הפשטות, אצלך יש חלוקה ל-13 חודשים שבהם יש שבועות של 7 ימים. אצלי החלוקה היא ל-10 חודשים וה''שבועות'' הם בני 6 ימים. אין התעסקות במספרים ראשוניים והחיים פשוטים יותר. אבל שוב: זהו משחק ב''נדמה לי'' וזה בסדר גמור שדעתך שונה. אינני מתכוון להשקיע מאמצים בשיכנוע של משהו אבוד מראש. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=55972 | |
איזו הצעה טובה יותר? | |
צדוק דנגורי (יום שישי, 28/01/2005 שעה 21:52) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
הרי זה ברור שבמציאות של עולמנו לא תתקבל הצעתי וגם לא הצעתך אבל זה לא מונע אותנו מלחפש הגיון בעולמנו. אני עובד במשרה חלקית ותמיד באותם ימים. לא מבין את יתרון שיטתך. אין בשיטתי חודשים מי שרוצה שיגדיר לעצמו משימות לפי 4 5 או כל מיספר שבועות אחר. העיוות הגדול ביותר בלוח היוליאני והגרגוריאני הוא הגדרת חודש שאין לא שום קשר למסלול השמש וגם לא ליחידת זמן קבועה. לא אינני חושב שצריך להיצמד למה שיש אבל זה צריך להיות שקול ולדעתי שיקול משני. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=55973 | |
איזו הצעה טובה יותר? | |
יובל רבינוביץ (יום שישי, 28/01/2005 שעה 23:54) בתשובה לצדוק דנגורי | |
נניח שמישהו צריך לקחת תרופה אחת ליומיים. כיום הוא נוטל אותה בשבוע הראשון בימים א',ג',ה',ש'. בשבוע השני הוא נוטל אותה בימים ב',ד',ו'. וחוזר חלילה כל 14 יום. בשיטה שלי הוא יקח אותה תמיד בימים א',ג',ה'. אם הוא צריך לקחת אותה אחת לשלושה ימים, הוא צריך לעשות זאת במחזורים של 21 ימים כדי לזכור את הימים בשבוע: בשבוע הראשון: א',ד',ש'. בשני: ג',ו'. בשלישי: ב',ה' וחוזר חלילה. בשיטה שלי הוא ייטול את התרופה תמיד בימים א', ד'. זה היתרון של יחידת מניה שאינה מספר ראשוני. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=55979 | |
צודק אבל זה מקרה פרטי | |
צדוק דנגורי (שבת, 29/01/2005 שעה 13:22) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
יובל אתה צודק לגבי מי שצריך לקחת תרופה אחת ליומיים. גם לגבי מי שצריך לקחת תרופה כל שלושה ימים. ומה לגבי מי שמריך לקחת תרופה כל חמישה ימים? ומה מי שצריך לקחת תרופה אחת לשבוע?אני אישית מקיר מקרה כזה. ועוד כהנה וכהנה יש דוגמאות רבות. נכון תגיד לי שיומים שלושה זה התדר מהגדולים(בדרך כלל) בתרופות ומנגד אומר ומה עם כל הטיפולים הטכנים בעולמנו הטכנולוגי והם רבים מאוד ומתבצעים אחת לשבוע. סך הכל אנחנו מסכימים לגבי השיטה. וחלוקים רק לגבי יחידת הזמן הגדולה יותר מיום | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=56106 | |
המקרה הכללי | |
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 01/02/2005 שעה 3:32) בתשובה לצדוק דנגורי | |
למי שאמור לקחת תרופה אחת ל-5 ימים אין פתרון באף אחת מהשיטות. אבל אין סימטריה, היות ש-7 הוא מספר ראשוני ו-6 אינו כזה. כמספר ראשוני - שבוע בן 7 ימים נותן פתרון רק למחזור בן 7 ימים. שבוע בן 6 ימים נותן פתרונות למחזורים בני 2, 3 ו-6 ימים. ניקח, לדוגמא, חולי דיאליזה. יש חולי דיאליזה המקבלים את הטיפול אחת ליומיים, ויש כאלה המקבלים טיפול אחת ל-3 ימים. למעשה - אצל החולים שהכרתי, לא נשמרה המחזוריות של 2-3 ימים, אלא ימים קבועים בשבוע: ימים א, ג, ה או ימים א, ד. התוצאה היתה בחלק מהמקרים התפתחות סיבוכים במוצאי שבת. אני סבור שכל טיפול המתבצע אחת לשבוע יכול להתבצע גם אחת ל-6 ימים. תרופות הנלקחות אחת לשבוע הן בדרך כלל פיתוח של תרופות קצרות טווח שעברו טיפולים מיוחדים כדי להאריך את הטווח. ברוב התרופות האלה ניתן לייצר גירסאות שיכללו 6/7 מהחומר ויספיקו ל-6 ימים. נקודה נוספת: כמה תרופות צריכות להיות בחפיסה המספיקה לחודש ימים? רוב יצרני התרופות הכרוניות מכניסים בחפיסה כמות המספיקה ל-30 יום. מיעוטם מכניסים כמות המספיקה ל-28 יום (ואני, לפחות, משתדל למצוא חלופות לתרופות של יצרנים אלה) ולא זכור לי מישהו המספק בחפיסה תרופות ל-31 יום. התוצאה: אין תאריך קבוע שבו המטופל מצטייד בתרופות. אחת לכמה חודשים נוצר חוסר המחייב רכישת חפיסה נוספת. חודש בן 6 שישיות, שהן 36 יום, שבו נוותר על השבוע בן שבעת הימים, יפתור את הבעיה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=56109 | |
זה לא המקרה הכללי | |
דוד סיון (יום שלישי, 01/02/2005 שעה 7:03) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
אתה מציג את נקודת המבט של יצרן וצרכן תרופות (והרופא). איך זה הופך למקרה כללי? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=56110 | |
הסבר למקרה הכללי | |
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 01/02/2005 שעה 7:24) בתשובה לדוד סיון | |
זה מקרה כללי של חלוקת משימות על פני השבוע. לכל משימה החייבת להתבצע ברווחי זמן קבועים יש בעיית יישום בשבוע שאורכו הוא מספר ראשוני. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=56211 | |
המקרה הכללי | |
צדוק דנגורי (יום חמישי, 03/02/2005 שעה 17:46) בתשובה ליובל רבינוביץ | |
נכון מסכים איתך שישיה היא פתרון ל מחזוריות של 2 3 וגם שש ואילו שבוע פתרון רק למחזוריות של שבוע. מהבטן וללא שיקול רציונלי אני סבור שמחזור של שבוע עדיף. ואם בצורה רציונלית מדוע לא תעדיף רביעיה על שישיה שיש לה מחזוריות הרבה יותר טובה משישיה. האם מפני ששישיה קרובה יותר לשבוע מרביעיה? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=56219 | |
המקרה הכללי | |
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 03/02/2005 שעה 21:31) בתשובה לצדוק דנגורי | |
שישיה נותנת מענה למחזורים בני יומיים ובני שלושה ימים, שהם הנפוצים, מול רביעיה, שנותנת פתרון למחזורים בני יומיים ובני ארבעה ימים, שהם הרבה פחות נפוצים. אבל גם הקירבה לשבוע, שכבר התרגלנו אליו, יכולה להוות שיקול. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |