פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=54522
סתם אחד (יום שישי, 26/11/2004 שעה 0:30)

''וראיתיך שכבר קלטת משהו מהם מזולתי, ואתה נבוך, והחלו בלבך היסוסים, ונפשך הנכבדה דורשת ממך למצוא דברי חפץ, ולא חדלתי לדחותך מכך ולצוות עליך לקחת את הדברים בהדרגה. מטרתי שיושג לך האמת בדרכיו, לא שיבוא הנכון בדרך מקרה''.

ציטוט זה מגוף המאמר, מהקדמת הרמבם למורה, מסביר בדיוק מדוע ועבור מי נכתב החיבור; עבור תלמיד חכם אבל נבוך.

וכבר אמרו חכמינו וציטט רש''י בפירושו לתורה: ''אין מקרא יוצא מידי פשוטו''.

מעבר לפשט יש גם רמז, דרוש וסוד; אבל לשלול את הפשט - זה לעשות את התורה נכה, וזה עלול להעיד על נכות רעיונית של העושה כן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=54523
סתם אחד (יום שישי, 26/11/2004 שעה 2:16)
בתשובה לסתם אחד

אין הבדל מהותי בין מי שאוחז בפשט לבדו ואומר רק זה נכון, לבין מי שאומר ההיפך - יש כאן רק משל.

התורה היא אחת, והיא שלמה רק כאשר כל חלקיה אתה.

וזה נכתב כהשלמה/הבהרה לתגובה הקודמת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=54547
אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף
אב''ע (יום שישי, 26/11/2004 שעה 15:35)
בתשובה לסתם אחד

יש פרשנים ששללו את הדרש באופן גורף, זהו מנהג השומרונים, אך לא מוכר לי פרשן ששלל את הפשט באופן גורף. וודאי שאין להסיק כך ממה שאני כותב כי במפורש איני בדעה כזו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=54548
אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף
סתם אחד (יום שישי, 26/11/2004 שעה 18:45)
בתשובה לאב''ע

שלילה חלקית גם היא שלילה.

סיפור גן עדן וכו' הוא אמת התורה בפשט, ברמז, בדרש ובסוד; בדיוק כמו שכל חלק אחר בתורה הוא אמת בכל אלו הרבדים.

תורת ה' תמימה-שלמה, ואם שוללים אות אחת - כבר אין שלמות ואין זו תורת ה'. זו נהיית התורה הפרטית של של השולל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=54558
אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף
אב''ע (שבת, 27/11/2004 שעה 17:25)
בתשובה לסתם אחד

לפי הרלב''ג סיפור גן עדן כולו משל, והוא אינו היחיד המפרש כך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=54573
אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף
סתם אחד (יום ראשון, 28/11/2004 שעה 1:41)
בתשובה לאב''ע

הרלב''ג אינו שולל את הפשט כמשהו שהיה באמת; הוא כן שולל את קבלת הפשט כפירוש יחיד, כך שיהיה תקף היום וילכו לחפש את הגן עדן הגשמי.

מה שכתוב שהיה - אכן היה כפשוטו; אבל עבורנו - המסר טמון במשל המבוסס על רמז, או על דרוש או על סוד, או על כולם יחד.

ואכן כדברי הרמב''ם, הרלב''ג ועוד רבים מגדולי ישראל - כיום יש להתייחס אל כל סיפורי התורה כאל משלים שמהם יש ללמוד הוראות עכשוויות.

אין בדבריהם הכחשה של פשטי הכתובים ח''ו; יש בדבריהם הדגמה כיצד יש ללמוד מן הכתובים הוראות לחיים בלא להיכשל בחיפוש גן עדן הגשמי, חיפוש שתוצאותיו עלולות להיות שליליות ביותר, מאחר שלא ימצאו אותו.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.