http://www.faz.co.il/thread?rep=53531 | |
גבי בחן (שבת, 23/10/2004 שעה 6:49) | |
כל הכבוד, דוד. מאמר בהיר מאד המסביר את הרעיון הבסיסי. נדמה לי שאם נחבר לבחירה זו את הבחירה של שנה שעברה, שניתנה לכהנמאן על ההוכחה שהנחת היסוד שהפרט הוא לא רציונאלי בהכרח, ובאופן שיטתי, נקבל מדע שמחפש את הדרך כי כל הנחות היסוד שלו אינן עובדות. (אם כי נדמה לי שבעיות היסוד שאיתן התמודדו המודלים שתיארת כמעט ונעלמו: התנודות במחזור העסקים, שאותן באו לפתור גם קיינס, ונדמה לי שגם מילטון פרידמן, קייימות באופן מינורי ביותר, לא משמעותי. הבעיה הבאה, ברמה המעשית היתה האינפלציה הגדולה - בודאי בארץ אך גם באמריקה, ובחלק התיאורטי קיום אינפלציה ואבטלה בו זמנית, דבר שנגד את כל המודלים הקיינסיאניים. היום האינפלציה בעולם ובארץ אפסית, ואין ממש מחזורי עסקים. אבל מה יש? יש אבטלה קבועה וגדולה, ויותר מכך, שיעור ה''מפרנסים'' במדינות המפותחות מצטמצם לגיל שבין 30-50, דבר שיביא בקרוב למשבר גדול את חלוקת ההכנסות בכלל והמצב הפנסיוני בפרט. בחלקו נגרם כמובן על ידי השינויים הקרויים גלובליזציה. הרעיון של שני החוקרים לקבוע מדיניות ארוכת טווח שאיננה מושפעת מהחלטות קצרות טווח של מדינאים, מזכירה לי את הנטיה שהיתה בראשית הדמוקרטיות, לתת זכות בחירה רק לעילית השלטת (כך באנגליה וכך היתה הכוונה המקורית של מנסחי ה''פדרליסט'' באמריקה. מה שמוכיח שאין חדש תחת השמש | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=53534 | |
כל הכבוד, גבי | |
דוד סיון (שבת, 23/10/2004 שעה 9:41) בתשובה לגבי בחן | |
א. הכאילו ניגוד בין הזכיה של כהנמאן בשנת 2002 (http://nobelprize.org/economics/laureates/2002/) ושל הצמד הנוכחי הוא לא בהכרח בעיה של מקצוע הכלכלה: 1. הוא מראה על עמדת מעניקי הפרס. 2. הרציונליות של הפרט ומשמעותה היא לא ממש העיקר בתרומתם של הזוכים השנה. 3. חשוב לזכור שהנחות של מודלים הן טובות אם המודל עוזר לחיזוי או להסביר את המציאות. כך, כמובן, עם הנחת הרציונליות. 4. מאחר ולא התעמקתי מספיק במודל של השנים אינני יכול להגיד שיש בו סתירה אמיתית עם עמדת כהנמאן. ב. האבטלה היא חלק מהתהליך הכלכלי וכאשר הוא רחב (גלובליזציה) בודאי שיש קשר בין הדברים. העובדה הזאת היא לא נתון מספיק כדי להגיד מה גורם למה. ג. שני הזוכים הראו באמצעות המודל שלהם את הסיבה מדוע טענתו של פרידמן מלפני כ-50 שנה היא נכונה גם היום. אני מבין שזו עובדה מאד לא נוחה להמון ''מאמינים'' כמו מנהלי מדיניות כלכלית, אידיאולוגים ודורשי טובת הכלל ועוד. יחד עם זאת בכל תחומי חיינו אנחנו מצפים שמי שלא יודע מה עושים שישקול הימנעות מלעשות: 1. אנחנו מצפים מנהג שלא בטוח שהוא יכול לגמור עקיפה שגם לא יתחיל אותה. 2. אנחנו מצפים מרופא שלא ינתח אם איננו יודע לנתח. 3. אנחנו גם מצפים ממי שאיננו רופא בהכשרתו לא לעסוק ברפואה בכלל. גם מי שעוסק במדיניות כלכלית צריך לקבל על עצמו את הכלל שאם אינו יודע מה לעשות שלא יעשה. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |