פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לתלמיד, 29/07/04 19:20)

http://www.faz.co.il/thread?rep=51162
עברית שפה קשה
מ. צביאלי (יום חמישי, 29/07/2004 שעה 21:37)
בתשובה לתלמיד

לתלמיד היקר בכל הכבוד והיקר
נהנתי מתגובתך על הנאמר
ואכן מצרף אנכי דבר אל דבר
מלימוד העבר ומצפיה אל המחר

ברכות יחולו על ראשך ממקור הברכה
וקוראי פרי עטי הם לי מקור ההשראה
נגלגל במלים ונחדש דברי פיוט ושירה
וממאורות הדורות את דרכינו נאירה

לעתים גורלו של שיר או זמר לא שפר
מילותיו לא יחרתו מעבר לשקיעת המחר
לעומתן, שיר או פיוט אשר ימצא כתוב
ייכתבו לשנות דור לציון דרך חשוב

חן חן לך ורוב תודות
על מליך המעודדות

http://www.faz.co.il/thread?rep=51176
עברית שפה קשה
אברהם שלום (יום שישי, 30/07/2004 שעה 3:03)
בתשובה למ. צביאלי

למקרא דבריך השופעים אשר נכתבו במהירות הבזק נזכרתי בשיר אשר פתיחתו 'הדונש קם ועלה מקברים' של משה אבן אל תקנה - בן זמנו של שלמה אבן גבירול. השיר פותח בדברי ידיד אשר למשמע שירי המחבר שואל האם קם לתחיה דונש בן לברט או מנחם בן סרוק?
'הדונש קם ועלה מקברים והחיה את מנחם ליצורים
ואם אחר בלות השיר יעודן וחדש את נעוריו כנשרים?'

למקרא תגובות מסוימות קודם כתבתי כי דבריך הנעימים הושחתו על עם בער ולא ידע. והנה מצאתי בשיר דו שיח כזה. הידיד אומר למשורר

'דחה השיר ודעת לא תחוה והחדל להביע אמרים
ביען כל בני דורך ישנים כנוקצים ונרדמים כערים
ואם צורת אנוש צורת פניהם תבונתם תבונת הבעירים

ואין ערך לשירך המפואר אשר מפז ודר מליו יקרים
ולא מבין וחוקר הנלוזים אמריך ואם המה ישרים
לבד מכל פתלתול וערל לב אשר חושך ואופל שם לאורים
וכל עקש חסר בינה ושכל אשר חשך ימשש יום כעיורים'

ולכן המשורר משחית זמנו לריק:

'והיית כלוחש סוד לחרש ודורש מלשון אלם דברים
ונופח באש פחם ומכה בברזל קר וצורף סיג בכורים'

אבל המשורר משיב
עניתיו: העל זאת לא אשורר ומה אחסר אני אם הם חסרים?
היחשכון מאורי אור למען בעיני עורים אינם מאירים?

ועוד
בעוד רוחי בקרבי אהגה שיר כיונים ואצפצף כעגורים
ולעד יזלו כטל אמרי ויערפון לעולם כמטרים.
ואם לא עת תבונות הוא ודעת ולא יראון לעור מאורים
הפי אחסום כאיש אלם ואדום כאלו מעינות שירי סכורים?
לכן עלי לשורר צח ימותי ואין עלי להבין השורים
ואם עד זאת ואם אפסו מבינים ומשכיל עם ואם אין נברים
הלא הנה בדורנו שארית ינופף הזמן בידו וירים
--
אחיה המחיה השפלים בני יונה אשר יניא יהירים

----
גביר ישפיל מתי און וחמס ויגביה מתי משפט וירים
ושבר פושעים שבר ישבר והרס יהרס שני הכפירים'

אחיה בני (נ' חרוקה) יונה=אחיה בן יונה , הוא יונה אבן ג'נאח, המדקדק הכביר בעל ספר הרקמה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=51178
עברית שפה קשה
מ. צביאלי (יום שישי, 30/07/2004 שעה 8:35)
בתשובה לאברהם שלום

שלום שלום לרחוק שהוא קרוב
ואת אמרי אביעה בתודה לרוב
בכל מלה יקרה וכל דבר טוב
וחזקה על חבר שיאמר רק טוב

הלא מימים ימימה בבקרים אשכימה
ובספרים אביטה ואל ליבי אפנימה
דברי התורה התמימה ומורים וחכמים
המתוקה מיני דבש ומנופת צופים

וגם אזכירה שתוך המאה שעברה כבר אמר המשורר
אם יש את נפשך לדעת ולא זכיתי באור מן ההפקר
מילותיו השזורות כאב מתוך לב נרתח ובוער
את קינתו נשא כמעט בכל שיר שהוא חיבר

מצביע הוא אל תוככי בית המדרש
בו ילמדו ללא הבדל עשיר עני ורש
הזר אשר בם יביט לא יבין מאומה
כי זה סוד הקיום להמשך האומה

יהודי קשה היום אשר יביט בדף גמרא בלה
ייחשב כזקן ורגיל ומלומד בסתרי הקבלה
והבא מידי יום ביומו ללמוד עוד ועוד
כמהו כאותו הבא ללמוד את תורת הסוד
שנזכה כולנו ללמוד וללמד לשמור ולעשות

ואם חנני ה' בעט סופר מהיר ובלשון לימודים
שיהנו בהם אוהבי הספר וידידי המלומדים
והיה זה שכרי וגמולי מכל עמלי בכתובים
ואסיים בדברי אשר בראשונה כתובים
בברכות שלום לרחוק ולקרוב לידידי הכותבים

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.