פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לא.ש. מיכל, 10/04/04 14:56)

http://www.faz.co.il/thread?rep=44203
אני מסכים אתך שיש מקום לדיון רציני במצבה של
מושה (שבת, 10/04/2004 שעה 19:25)
בתשובה לא.ש. מיכל

מערכת המשפט אשר מתקשה ביותר למלא את תפקידה העיקרי של הכרעה בנושאים של מחלוקת בין אנשים וגופים וכמובן של דיון מהיר וענייני בנושאים פליליים.
כמו כן יש מקום לבדוק מדוע מערכת המשפט אינה נגישה כמעט לאדם מן הרחוב, מדוע רק עשירים זוכים להגנה משפטית טובה, מדוע האפליה בין יהודים וערבים, מדוע מערכת האכיפה (דהיינו משטרה) אינה מתפקדת כלל וחייו ורכושו של כל אחד כמעט מאתנו הם הפקר.

אולם, הדיונים כאן בפורום אינם דיונים מסוג זה אלא התקפות פוליטיות מפלגתיות על הפרקליטות ובית המשפט העליון ואין בינם לבין דיון במצבה של מערכת המשפט אלא קשר סמנטי וכל מטרתם לכפות השקפת עולם דרך בית המשפט במקום שאין דרך פוליטית לעשות זאת.

גופים ואישים אשר נכשלו בקבלת אמון הציבור בעמדותיהם מנסים לכופף את בתי המשפט והפרקליטות לצרכיהם וביטוי בולט ניתן לדבר כאן בפורום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=44207
אני מסכים אתך שיש מקום לדיון רציני במצבה של
א.ש. מיכל (שבת, 10/04/2004 שעה 20:04)
בתשובה למושה

אענה לך כמיטב יכולתי, אבל קודם לכן - כדי שאוכל למקד את תשובתי - שאלת הבהרה:
האם ביקרת אי פעם בבית המשפט?
האם היית מעורב אי פעם באופן אישי בהליכים כלשהם בבית המשפט? (על פי אחת מתגובותיך הקודמות הבינותי שלא היית מעורב מעולם בהליכים פליליים, השאלה אם כן אם היית מעורב בהליכים אזרחיים - כתובע או כנתבע).

http://www.faz.co.il/thread?rep=44227
אני מסכים אתך שיש מקום לדיון רציני במצבה של
מושה (שבת, 10/04/2004 שעה 22:50)
בתשובה לא.ש. מיכל

לא, אבל היה לי משפט על מהירות לפני המון שנים והייתי מאד מתוסכל מהפרוצדורה ומהאופן בו נתקבלה ההחלטה לקנוס אותי

http://www.faz.co.il/thread?rep=44264
אני מסכים אתך שיש מקום לדיון רציני במצבה של
א.ש. מיכל (יום ראשון, 11/04/2004 שעה 11:55)
בתשובה למושה

מושה הנכבד:
תיאוריך את תחלואי מערכת המשפט שלנו מסתכמים למעשה בשניים:
א. חוסר יעילות.
ב. יחס מפלה.
ניתן כמובן לדבר על חוסר היעילות ועל הסיבות לכך - בהן סיבות אובייקטיביות (העדר תקציבים למשל) וסיבות סובייקטיביות (ניהול לא ראוי, כוח אדם לא מתאים וכו' וכו').
אלא שנראה לי שתחושת הצדק - שלך ושל כולנו - מתקוממת כמובן דווקא לנוכח היחס המפלה.
הדיון בסוגיית היחס המפלה יכול להכיל ספרים רבים וקשה לצמצמו למשפטים בודדים.
ישנם סוגים שונים של אפלייה על פי חיתוכים שונים.
כך למשל ישנה אפלייה לטובה (פרוטקציה) ואפלייה לרעה.
ישנה אפלייה על בסיס קבוצתי ואפלייה על בסיס אישי.

כדוגמא לאפלייה על בסיס קבוצתי, אין ספק שהאפלייה של הערבים - או בני כל מיעוט אחר - לרעה היא רעה חולה ובושה למדינה, ויש להדביר אותה בכל מקום ובכל הכוח.
אבל חייבים להבין שאפליית מיעוטים היא מסוג הרעות החולות שלא ניתן למגרה באיבחת חרב. זהו תהליך אבולוציוני. כדי להאיץ את התהליך החשוב הזה יש לפעול בכל הרמות - חינוך, חקיקה, תקשורת, הסברה וכו' וכו'.
אבל תהיה זו צביעות להתעלם מכך שהיחס המפלה כלפי המיעוט הערבי תלוי גם במצב הסכסוך הישראלי פלסטינאי האופף אותנו.
יש לקוות שמינוי השופט ג'ובראן לבית המשפט העליון היא סנונית המבשרת את בוא האביב.
לסיכום סוגיית האפלייה על בסיס קבוצתי של המיעוט הערבי כדאי להבין שבית המשפט העליון - מה לעשות - גם הוא הינו תבנית נוף מולדתו וגם הוא איננו פועל בתוך ואקום. רצוי שבית המשפט העליון יוביל את המחנה, אלא שגם בית המשפט העליון מודע לכך שאם - תוך הובלת המחנה - הוא יתרחק ממנו יתר על המידה, הוא עלול להתנתק ממנו.
הוא שאמרנו: אבולוציה.
דוגמא נוספת לאפלייה על בסיס קבוצתי היא אפלייה לרעה של מיעוטי היכולת. כל מי שבא ויוצא בהיכלי המשפט מכיר את חוק הטבע הקובע שהעוני הוא פשע (תרגום מאנגלית). אדם שאיננו יכול לשכור לעצמו עורך דין יקר - ומתוקשר כדבעי - מעטים סיכוייו לקבל את יומו בבית המשפט.
אילו הזדמנת לבית המשפט העליון היית נוכח בדיונים בתיקים בשיטת הסרט הנע - שתיים שלוש דקות לתיק - למתדיינים שהם עמך, לעומת דיון בכובד ראש - לפעמים ימים ושבועות - למתדיינים סלבריטאים או עשירים שמטבע הדברים שכרו לעצמם עורך דין - מתוקשר היטב - מן השורה הראשונה.

אבל נדמה לי שתחושת הצדק מתקוממת במיוחד כאשר האפלייה בבית המשפט היא על בסיס אישי, כלומר כאשר שופט מסויים מפלה - לטובה או לרעה - בעל דין מסויים המתדיין מולו.
כמדומני שבניגוד לאפלייה על בסיס קבוצתי, ניתן לומר על שופט המפלה על בסיס אישי שהוא שופט מושחת.
שופט שאינו פוסל עצמו מלדון בתיק שבו אחד מבעלי הדין (או עורך דינו) הוא חברו האישי - הוא שופט מושחת.
שופט שאינו פוסל עצמו לדון בתיק שבו הוא חושש מנחת זרועו של אחד מבעלי הדין - הוא שופט מושחת.
שופט שאינו פוסל עצמו מלדון בתיק שבו יש לו עניין אישי לסגור חשבון ישן עם אחד מבעלי הדין - הוא שופט מושחת.
שופט שאינו פוסל עצמו מלדון בתיק שיש לו עניין אישי בתוצאה הסופית של פסק הדין - הוא שופט מושחת.
מערכת משפטית שאיננה דואגת בחריצות להוקיע ולהקיא מקירבה שופטים מושחתים - היא מערכת מושחתת.
ועוד לא אמרנו דבר על הדוגמא הרעה שמערכת משפטית מושחתת נותנת למערכות שלטוניות אחרות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=44272
איך תופסים שופטים מושחתים?
מושה (יום ראשון, 11/04/2004 שעה 14:01)
בתשובה לא.ש. מיכל

אני ראיתי פעם פעמיים בעתונות על שופטים זוטרים שנתפסו על משהו.
ידוע לך על שופטים אחרים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=44276
איך תופסים שופטים מושחתים?
א.ש. מיכל (יום ראשון, 11/04/2004 שעה 15:36)
בתשובה למושה

מי שיחפש באופן שיטתי באינטרנט יכול להעלות בחכתו מקרים לא מעטים - לאו דווקא של שופטים זוטרים - כמו, למשל, במקרים המתוארים באתר הזה: http://lawfactor.com/

http://www.faz.co.il/thread?rep=44327
אישי וקבוצתי במשפט
אורי מילשטיין (יום שני, 12/04/2004 שעה 12:01)
בתשובה לא.ש. מיכל

בתחום המשפט אין הבחנה אמיתית בין אפליה קבוצתית לאפליה על בסיס אישי משום שלא קבוצות אלא יחידים מועמדים למשפט ומקור האפליה הוא ברוב המקרים קבוצתי. שהרי ברוב המוחלט של המקרים אין הכרות אישית מעבר לשטחית ביותר אם בכלל, בין השופט לבין הנתבע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=44332
אישי וקבוצתי במשפט
א.ש. מיכל (יום שני, 12/04/2004 שעה 12:37)
בתשובה לאורי מילשטיין

אכן ברוב המקרים אין קשר אישי בין השופט לבין אחד מבעלי הדין.
אלא שקיימים מקרים - לרבות בבית המשפט העליון - שבהם שופטים אינם נרתעים לדון בתיקים למרות הזיקה האישית.
ובעניין רגיש זה - העדפת מקורבים - מספיקים מקרים בודדים כדי לפגוע אנושות במוסד כולו.
וכאשר פרנסי המוסד הזה חוטאים - הם עצמם - בהעדפת מקורבים, ברור שהם מתקשים ליזום פעולות לביעור הנגע הממאיר הזה, שלא לדבר על הדוגמא המשחיתה שהם נותנים בכך לכפופים להם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=44336
האפליה המגזרית מתבטאת בשוני
מושה (יום שני, 12/04/2004 שעה 13:39)
בתשובה לאורי מילשטיין

בין עונשים על אותה עבירה כאשר יש נטיה ברורה להחמרה כלפי ערבים לעומת יהודים, כלפי עניים לעומת עשירים וכיוב'.

http://www.faz.co.il/thread?rep=44337
האפליה המגזרית מתבטאת בשוני
א.ש. מיכל (יום שני, 12/04/2004 שעה 13:43)
בתשובה למושה

האפלייה איננה מתחילה בשלב הענישה אלא הרבה לפני כן:
בהחלטה להגיש - או לא להגיש - כתב אישום, ולפעמים עוד קודם לכן:
בהחלטה לפתוח - או לא לפתוח - בחקירה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=44339
ייתכן, אבל זה לא מדיד
מושה (יום שני, 12/04/2004 שעה 13:58)
בתשובה לא.ש. מיכל

למיטב ידיעתי נעשו מחקרים המורים על אפליה בין מגזרים בנושאי העונש.
האם יש מחקרים על אפליה בשלבים המקדימים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=44351
ייתכן, אבל זה לא מדיד
א.ש. מיכל (יום שני, 12/04/2004 שעה 15:01)
בתשובה למושה

ישנו מאמר של פרופ' גביזון על האפלייה - והסיבות לה - בשלבי הטיפול בתיקים בפרקליטות (והפרקליטות, כידוע, ממונה על המשטרה בכל הנוגע למדיניות חקירות).
אני חייב לחפש את המאמר ולהקליד את החלק הרלוונטי (כי הוא נמצא בנייר פיזי).

http://www.faz.co.il/thread?rep=44656
אני מסכים אתך שיש מקום לדיון רציני במצבה של
פנחס (שבת, 17/04/2004 שעה 2:00)
בתשובה לא.ש. מיכל

אני מבין שדרך הנאורים היא תמיד לדבר על אפליית ערבים, אז אולי הפעם נדבר על אפליית חרדים

http://www.faz.co.il/thread?rep=44660
נו, דבר, ספר לנו על זה
מושה (שבת, 17/04/2004 שעה 2:12)
בתשובה לפנחס


מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.