פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=4353
לקח השואה הוא שאין כל אפשרות לקח מהשואה
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 03/07/2002 שעה 2:40)

לשואה אין לקח, היות וכל עמדה המבוססת על משפט המפתח ''בגלל מה שעוללו לנו יש לבצע X'' היא עמדה פסולה, אשר פותרת את האוחז בה מכל אחריות מוסרית למעשיו, ואשר מקשרת בין אירועים היסטוריים שונים שאינם ניתנים לקישור ראציונלי.

בישראל ובעולם הרחב קיימים גופים פוליטיים שונים, אשר מבקשים לנצל ולנמק מתוך אירועי רצח יהודי אירופה דברים שונים, אשר לשיטתי מהווים זילותה של השואה לצורך קידום אינטרסים שונים.

הימין הישראלי מבקש להתעטף באירועי השואה על משקל 'אמרנו לכם' שממנו נובע באופן ישר ומפורש כי 'העולם כולו נגדנו' כאן ועכשיו, אולי יותר מתמיד. תפיסה זו גורסת כי לקח השואה הוא הצורך בהתחזקותה והתחמשותה האינסופית של ישראל במלחמת קיום ושרידות ללא כל קץ וללא כל ניצחון, אשר במסגרתה לא יכולה להיות כל תקווה לשלום, מעצם הגרעין האיזוטרי הטמון לכאורה ברעיון מסוג זה; בעולם רע, אכזר ומצומצם זה נגזר על היהודים להירדף ולהיות שנואים כפי שנרדפו בעבר, ולכן רק כוחניות ועליונות מלחמתית תוכל לספק קיום ריאלי בעולם עגום שכזה.

השמאל הישראלי רותם אף הוא את אירועי השואה לצרכיו, כאילו רק מהם ניתן ללמוד ולהסיק מסקנות נגד גזענות יומית בישראל ובמקומות נוספים בעולם, משמע השואה היתה בבחינת שיעור לעולם לאן יכולים להתגלגל מחשבות שכאלו, ולמה עלולה לגרום גזענות. זהו רעיון טוב ונחמד אך עמוס בפדאגוגיות יתר, רעיון אשר ממנו נרמז למעשה כי אירועי השואה דומים לאירועים גזעניים אחרים, אמיתיים או מדומים, ברחבי העולם הגדול - כשהדגש היחידי במסקנות אלו הוא תמיד העולם הראשון ה'רע' בפועלו כנגד העולם השלישי ה'טוב' מעצם קיומו הנגזל והנעשק.
זוהי כמובן תמונה פשוטה להחריד של מצב העניינים בעולם, תוך שימוש באגאטלי באירועי השואה כמכנה משותף להדגשת עוולות אחרות, על פי רוב מתחום הקיפוח והאפלייה. השימוש המוגבר במוטיב השואה גורם להישחקות אירוע חד פעמי ובלבדי זה, ועל כן דבר פסול לשיטתי.

למותר לציין כי בעייה זו קיימת גם במקומות אחרים בעולם, אשר נסמכים על אירועי השואה להוכחת צדקת דברם בכל צורה אפשרית, ועל כך אולי בתגובה אחרת.

לגבי רצח רבין - אשר אינני מבין כיצד התגלגל לוגית וסמנטית אל תוך
המאמר - הרי שלשיטתי כל נסיון למציאת קונספרציות ותכליות מנוגדות, אשר אמור לרמוז כי הרוצח המוכר והמוכרז, אשר הודה במעשיו, לא ביצע מעשה זה, בנוי ומתקרב להגדרתו כנסיון הסבר המשלב אלמנטים סופיסטיים פסולים.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.