http://www.faz.co.il/thread?rep=42629 | |
הבנות בשולי המאמר - מעבר לטוב ולרע | |
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 09/03/2004 שעה 15:07) | |
הדברים שיובאו כאן הינם בבחינת הבנות נוספות והבהרות בעקבות מאמרי: השערה חדשה אודות הסכיזופרנייה. התפיסה כאן מהפכנית ושונה מכל המוכר לנו. הדברים עצמם אינם מובאים באופן מסובך, אלא שיש רק לקרוא בעיון שלב אחרי שלב. 1) מדובר בין היתר בכך שכל אדם הינו תוצר גינטי של שני טיפוסי אנוש - זה הניאנדרטלי הקדום, בן מאות אלפי השנים, וטיפוס ההומוסאפיינס, האדם האינטלקטואלי שהופיע לפני 40,000-110,000 שנה. 2) הטיפוס הניאדרטלי ככל הנראה היה בעל כישורים טלפטיים, ששימשו לצרכי תקשורת לא מילולית וממרחק, וככזאת הקנו יתרונות השרדותיים. ההומו-סאפיינס הינו בעל כישורים מוחיים גבוהים יותר, ויכול ליצור ולבנות מכשירים משוכללים, בין היתר. 3) בכל אדם טבוע גינטית כל טיפוס כזה בשיעורים שונים בין אדם למשנהו. 4) חלקם של האנשים, אלה שאצלם המרכיב הניאדרטלי דומיננטי יותר, גינטית ומוחית, אכן משתמשים ביכולות טלפטיות. לעיתים משמש הכישור הטלפטי גם לצורך תקשורת הדדית ממרחק לצורך פעילות בחבורה - ולצורך *תאום אחדות פעולה* של אנשים מרובים הפועלים לכאורה באופן מבוזר וללא קשר גלוי זה לזה במקומות מרוחקים זה מזה. וזאת למטרת מימוש מטרות שונות. אך מכיוון שהדבר מקנה יתרונות השרדותיים גדולים, אנשים וחבורות נוטים להצניע השענות על יכולות כאלה. 5) המאמר עוסק בין היתר ב''כוח הקטן'' הכולל התחוללות שינויים קטנים הנחשבים ללא טיבעיים, כישורים טלפטיים, טלקינסיס ועוד. וכן דן במקומם של תופעות ה''כוח הקטן'' ביצירת תחושות דתיות ופחד וסגידה לאלים זועמים. וכמובן, קבלת מרות העריצות השיבטית והשמאן השיבטי, עוד בתקופה הפרהיסטורית. האם אכן ברגע נתון יכולה קבוצת אנשים לפעול במשולב הגם שבאופן מבוזר, אך תוך אחדות פעולה ומטרות - וללא קשר גלוי בין האנשים השונים, לא מרחבית ולא על בסיס היכרות וקשר קודמים? דהיינו קיימת כאן הקמה אד-הוק של קבוצות משימה לצרכים רגעיים ומשתנים? כשמניע הבסיס לגיוס המאמצים הינה סולידריות בסיסית של דימיון בכישורים ניאדרטלים ובערכים? אם אכן קיימים דפוסים כאלה, הדבר מאפשר השגת יתרונות גדולים לפרטים או לקבוצות, ובאופן חמקני שאינו ניתן לאיתור. האם זמינות יתרונות השרדותיים כאלה לאינדבידואלים ולקבוצות עשוייה לייצר פעולה חסרת מצפון וזורעת רוע, למטרת השתלטות על קנינים וסילוק יריבים בעלי כישורים יצירתיים טבעיים, בהם לוקה בעל הכישורים הניאדרטלים? האם עצם הכוח הזה עשוי לגרור פיתוי לשימוש בדרכים נלוזות ואפקטיביות, בגלל ניסתרותו? דומה שכאן איפוא צומחת אפשרותו של הרוע והפצתו. וכאן גם עשוייה להיות נעוצה סיבה עמוקה וניסתרת להתוויתם בדת של עיקרי האימה בפני כוח עליון יודע כל, שיש לתת בפניו את הדין תוך ריסון עצמי מוסרי. זכורני, שלא מזמן ביפו בחנתי את רצועת המתכת שערבי נוצרי נשא על אמת ידו, לפי הוראת הכומר שלו, כדרך לאיזכור עצמי של מידות הנצרות וקשב מתמיד לאל החי ולצוויו. אמרתי בליבי, אילולי זה, אילולי שרותם החשוב הזה של כוהני הדת, רבים היו עשויים לנצל יתרונות שאחרים כלל לא מעלים את קיומם על הדעת. הזה הכוח המניע העמוק מאחורי צווי האל המונותאיסטי של אברהם, משה, ישוע ומוחמד, שזיהו נכוחה את התופעה אותה אני מתאר כאן, אך שמרו על סודה? אכן, קיימים רמזים ספורדיים בתרבות, בספרות, באומנות, לתופעות המתוארות כאן בפשטות, אך מיוחסות להן משמעויות חובקות עולם. בעוד הגישה האבולוציונית כאן נעדרת מיסטיפיקציה לחלוטין. יש לשים לב כי התופעה האמפירית האפשרית של קיומה של אחדות פעולה קבוצתית וחמקנית מסוג זה עשוייה גם להוות בסיס לתחושות פרנואידיות של כאלה המזהים כאן חוסר מקריות. אלא שבמקרה של סכיזופרנייה פרנואידית או פארנוייה טהורה (פארנוייה וורה) נותן האדם, תוך הפעלת דימיונו וכשרי ההסבר שלו בספקולציות שונות ומשונות שנועדו להסביר את הבלתי סביר בסיסית - הסברים שונים ומשונים לתופעות האלה: - תחושת יעוד אישי כבירה המסבירה את היותו מוקד היקום, כביכול ועיסוק אנשים רבים בו ורק בו. שכן רושם כזה עשוי גם להתקבל כאשר ברגעים נתונים מתגבשות קבוצות אנונימיות אד הוק ביחס לאדם מסויים, ודבר מסוג זה עשוי לקרוא לרבים, תחת ההנחות שמניתי. - או קונספירצייה של הבונים החופשים; הטמפלרים ממסדר הגביע הקדוש; קבוצות בעלי גישה טרנצנדנטליסטית בחסותו העולמית של הנסיך צ'רלס (והכנסייה האנגליקנית), המקדמים את ההגמונייה האנגלו-סקסית בעולם; או המיליארדר רוקפלר וחבורתו וכיוצא באלה. - או בחירה בו לקורבן על ידי האלוהים או השטן. כך, אין גבול להפעלת דימיונם של אנשים להמצאת הסברים שוב ושוב נוכח בעייה חסרת פתרון לכאורה, שאינה מגיעה למיצוייה, וממשיכה להעיק מבחינה קיומית יום יומית. ואילו גישתי מניחה הסבר פשוט ואבולוציוני לכך, ונטולת כל מיסטיפיקציה. ומאידך גיסא, האם זיהוי של השניות בין בעלי כישורים ניאדרטלים מחוללי רע, ובין בעלי כישורים ניאדרטלים הפועלים בשרות הטוב, הביא עקב חשיבה מטפיזית ותאולוגית מוטעית בכיוונה, להווצרות התורה הגנוסטית הקדומה על מלחמת בני אור ובני חושך? הקיימת כאן החצות ושניות אמיתית בין הרשע המונע על ידי עצם היתרונות החמקניים שבכישורים הניאדרטלים, ובין אלה שאף שיתרונות כאלה בידם, בוחרים לעשות הטוב? זכור הסרט הנפלא ''מלאכים בשמי ברלין'' של וים וונדרס, בו מהלכים שליחי הטוב (המוצגים כמלאכים שירדו), בינות אנשים בזירות שונות – ספרייה אוניברסיטאית, גג בניין בו ניצב מתאבד,חשמלית, ילדים משחקים וכיוצא בזה. וקוראים את מחשבות האנשים, תוך נטיעת מחשבה ראשונית בכוון חדש לחלוטין במוחם, כוון ראשוני המשנה את כל מהלך החשיבה (הצגת מילה או גירוי למשך שבריר שנייה, אכן נמצאו בפסיכולוגיה מחקרית כמכתיבים כוון חדש ומאפננים מחדש מילים וגירויים קיימים, תופעה תת קישבית הנקראת Priming). אלא ששם, בסרטים ודרמות מסוג אלה של ווים וונדרס המעשה הטלפטי החמקני מוכוון לטוב. וניתן להניח, שבמהופך, קיים גם הרע. כך, קפקא במכתביו לחברתו מילנה מציין בפניה את השגותיו על כך שבמשחק החיים הוא בבחינת פיון (רגלי בשחמט) המונע על ידי ''המלכים''. האם האיש, כיוצר, נעדר כישורים ניאדרטלים טלפתיים, אך ייחס ללא סיבה סבירה כוח ענק לאלה שכן בידם להשפיע על מחשבתו ועל הנסיבות בכוח כישורים אלה, בדמותו אותם למעין אלים? 6) הפרעות החשיבה הסכיזופרניות והקולות והפקודות ששומעים סכיזופרניים - גודשים את הקשב שלהם ומסיחים את דעתם ממטלות החיים. זאת תוך התעוררות פחד איום או רצון ציות וסגידה. אלה מוסברים כהתערבות טלפטית (מדובר אכן בגישה לא שגרתית..) מצד בעלי ''כישורים ניאדרטליים'' גבוהים (הכוללים כאמור, תקשורת טלפטית). 7) הדבר משמש: א. לצורך שיעבוד וזריעת טרור נפשי והדברת התודעה (פרקטיקה השגורה במיוחד בחברות שיבטיות עריצות או בסביבות חברתיות טוטליטריות); ב. לצורך ''התעלקות'' על מחשבותיהם היצירתיות של אנשים בעלי כישורים גבוהים למטרת קצירת תגמולים וטובין עקב ''כיוסם'' של רעיונות ואנרגיות אלה; ג. למטרות התעללות וביטוי דחפים סדיסטיים; ד. לצורך הטלת מורא טרוריסטי בפני הלא נודע על החברה האנושית בכללותה. שהרי, כפי שהראו הפילוסוף הצרפתי הגדול מישל פוקו ואחרים, קיומם של חולי נפש הינו גורם מטיל מורא ובעל פוטנציאל אנרכיסטי ומשבש סדר חברתי. זאת עקב העמידה כאן בפני הלא ידוע ובפני טרנספורמציות ושינויים מוזרים וחסרי פשר של החשיבה וההתנהגות האנושית. הדבר פועל לעורר חרדה בפני הסתום ובפני התערערות העשייה וההתנהלות המסודרת שלך עצמך, לכן הפרקטיקה הנפוצה היתה לבודד את המשוגעים ולהרחיקם מעין כל. 8) כאמור, מדובר בגישה לא שגרתית הן לנושא הרישעות והעריצות האנושית, הן לנושא השגת יתרונות מצד בעלי כישורים מיוחדים המסתירים אותם. והן לגבי מקור ההתערבות והחדירה הקישבית האלימה לתוככי תהליכי הקשב והחשיבה של אנשים, שהינם לעיתים בעלי אנרגיות גבוהות או מחוננים ויצירתיים (וקורבנות אלה מוגדרים תכופות עקב חודרנות משבשת זאת כ''סכיזופרנים''). הדבר מביא בטווחי זמן של שנים להתשתם המוחית של הקורבנות ודרדורם ההדרגתי (עד למצב ה''כרוני'' והדמנטי) על חשבון היבנות אלה המפיקים מכך תועלות מגוונות. 9) סבורני, עד כמה שהדבר נישמע לא סביר, כי אם, באופן ניסיוני, יאמר לפסיכוטים שהתופעות אותן הם חווים הינם - א. סוג של טלפטייה וסוגסטייה, ב. אך שלא עומד מאחורי האיומים כל כוח ממשי, או אז הסבר כזה תוך הצגת התאורייה שעל פניו אינה בלתי סבירה, נהפוך הוא, הסבר כזה עשוי לשחררם במידת מה מהניכפות והצייתנות הסכיזופרנית. הכוונה לשחרור מההיענות כפויית שד כביכול ל''קולות'' ופקודות, פיתויים ואיומים, מחשבות מהירות ולא נישלטות ואימה (שדומה שרק הגבלה פיזית ראשונית ותרופות יכולות לעצור אותם). _____________________________________________ הערות: הערה א' - הפנייה לרונן נועדה להציג דפוס של תרפיה מיידעת (ניתן לכנותה לגישתי תרפיה אפיסטמולוגית או גניאולוגית, או פשוט, תרפיה אפיסטו-גנאולוגית) המציגה ל''מטופל'' הסבר מספיק משכנע ועמוק באופנים הבאים: הסבר אפיסטו-גנאולוגי קולע באורח קביל - תוך הצגת השלכות נוספות על המציאות, דהיינו, הרכיב האקולוגי - קולע הן לגניאולוגיה (המקור, התהוותו התפתחותו, ואופני פעולתו) והן לתצורת הסימפטומים העשויים להיות מוסברים באופן מדוקדק ומדוייק, במקרה זה כתוצרי תקיפות קשב. הערה ב' - כתב אחד המגיבים למאמרי: מבלי להתייחס לתקפות הכוללת של התאוריה שהינך מציג הרשה לי נא להעיר את ההערה הבאה - מתוך הסברך על מקור אותם התקפים פסיכוטים(קולות, מראות, וכיו''ב), משתמעת הנחה חבויה שאותן בריות שבהרכבן הגינטי מינון גבוה של אותו מטען ניאדטרלי, הינן מודעות באופן מלא לכוחן ולאפשרויות הטמונות בשימוש בו... אפילו נניח שכוחות אלו המתוארים על ידך כ 'כוח קטן' קיימים, ואפילו נניח שהסברך על מקורו וחלוקתו באוכלוסיה אמת הוא, עדיין הנחתך שאלו שנחנו בו רשעים גמורים הם היא פארנואידית לטעמי מחד ולא עומדת במבחן ההגיון מאידך... האם לא סביר יותר להניח ש אם כוחות אלו אכן קיימים ופיזורם בקרב האוכלוסיה אקראי הוא, רוב רובם של אותם נשאי 'הכוח הקטן' הם בבחינת שדרנים בעל כורחם ? אשר אינם מודעים לכך שהם משדרים את חלומותיהם, סיוטיהם וכיו''ב לאותם אלפי מקלטים אנושיים החיים סביבם ? תשובה: רעיונותיך זורחים באור יקרות, ברוח המשובחת שבספרות המדע הבידיוני (לפיליפ ק. דיק יש כאן מה ללמוד). אלא שדבר המחזק את ההשערה שהוצבה כאן היא שבתכנים עליהם מדווחים הסכיזופרנים מתבלטים דפוסי מסרים קבועים החוזרים ונישנים שוב ושוב. אלה מעוררים, באופיין המצטבר, דפוס ברור למדי של מוכוונות תכלית Goal directedness ולא רצף אקראי וחסר כיוון. הדבר מזכיר יותר דפוסי טרור ולוחמה פסיכולוגית ועשוי לתת כאמור תמונה של מאמצים מוכווני מטרה. אילו היה כאן משהו דמוי חלום וסיוטים הרי שהיו שונות וגיוון רבים מאד הן בתכנים והיה כאן דפוס דומה לאקראי אבל גישתך כאילו הופכים את יומו בהקיץ של הסכיזופרני כנשוא חלומותיהם וסיוטיהם של אחרים היא מעניינת. הגם שעליך להניח אולי שחלקם של המשדרים נמצאים ביחס לנשוא מעברו השני של האוקיינוס, וכשאצלו יום, אצלם ליל חלימה ושרעפי סיוט. הערה ג' - אותו מגיב מציג נקודות נוספות: ''אלא שבמסרים הנימסרים לסכיזופרנים מתבלטים דפוסי מסרים קבועים החוזרים ונישנים שוב ושוב.'' ..... אילו היו כאן חלומות וסיוטים הרי שהיו שונות וגיוון רבים מאד הן בתכנים בתוך המשדר עצמו מעת לעת, והן בתכנים מעבר למשדרים. והיה כאן ''דפוס אקראי'' הרשה נא לי לתייחס להערותיך המצוטטות לעיל. אפילו ידווח הסכיזופרן על דפוס חוזר ונשנה של הנמסר לו עדיין לא יהיה דיווח זה בגדר הוכחה חותכת להימצאותם של שדרנים בעלי כוונה ברורה וזאת מפני האפשרויות הבאות: 1. אפילו ונניח שאותו קולטן אנושי אכן קולט שדרים מן החוץ, מי ערב לנו שהקולטן קולט את כל ספקטרום השידורים ? אולי מתוך סך כל השידורים הקיימים יש ביכולתו ( הטכנית, רגשית וכיו''ב אפשרויות) לקלוט רק רצועת פס חלקית של שדר כלשהו ? ולכן אינו מבין את משמעותו המלאה של אותו שדר ? 2. אולי בעקבות קליטה חלקית של פיסות משדרים שונים יחבר אותו קולטן מדובר לכדי שדר בעל משמעות שונה לחלוטין? 3. ואולי פיענוח שדר כלשהו הוא מעל יכולתו האינטלקטואלית של אותו קולטן ולכן בהבנתו הצרה נתן בו משמעות שאינה קיימת ? 4. ואולי אותו קולטן קיבל חלק משדר, טעה בפיענוחו, ופשוט הופך והופך בו ללא הרף כאותו פיזמון שמתנגן ללא הרף בראשנו לעיתים ? ולכן מתקבל הרושם שלדפוס קבוע של מסר חוזר ונשנה ? איני פוסל את האפשרות שאכן ישנם חורשי רעה מסוג כזה או אחר בנמצא, שהרי גם לפראנואיד יש לפעמים אויבים אמיתיים. אך כל עוד שאין ביכולתך להניח את הספק שהעלתי בארבעת הנקודות למעלה אין ביכולתך לדעת בבירור אם הקולטן המדובר סובל ממתקפה חיצונית מכוונת או מבעיות תוכנה/חומרה בסיסיות... בברכה תשובה: 1)אם אמנם הקליטה היא סלקטיבית ומוכוונת tuned כלפי יחידות סמנטיות מסויימות (ואגב, המושגים תדרים, ספקטרום ורוחב פס אינם רלוונטיים כאן, משום שאין כל קשר בין תכונות פיזיקליות של הגרוי ובין תכונותיו הסמנטיות), או אז יש להמתין למאות שעות ''שידור'', כדי להפיק את הצרוף הנידרש, באם התפיסה הינה וורידיקלית (כלומר ''נאמנה'' לאינפורמציה שיש באינפוט). שכן התוכן הניקלט, השידור, הינו ''אדיש'' לפילטר של הקולט, ועל כן מבחינה זו ניתן להניח אקראיות. אבל במציאות צרוף האינפורמציה מתבצע בסמיכות עוקבת בזמן, או באופן סימולטני. לכן הנחה 1 הינה בלתי סבירה. 2) כך גם לגבי הנחה 2 של צרוף ורידיקלי של קטעים מונחי פילטר פנימי. נדרש זמן רב לכך, ואין זאת ההתנסות הסכיזופרנית. 3) הנחת אי הוורידיקליות: אם תניח שהקולט יוצר תמונה לא וורידיקלית לחלוטין מתוכן ניקלט מבחוץ, וזאת על סמך סכמות פנימיות, הרי שהנחת מקור חיצוני הופכת למיותרת. הסכיזופרן יכול להשליך סכמות פנימיות אלו על כל גירוי נקלט כלשהו, כגון עץ, כביש, בית וכד' ולראות כאן את התוכן המקדמי שלו, ללא קשר לאופי הגירוי. זאת בדומה לפרוש כתמי רורשארך. עדיין, אם כן, לא ברור מדוע אנשים יפיקו סכמות כאלה ממוחם, באופן המחקה לחלוטין (עושה אמולציה) של טרור פסיכולוגי חיצוני או לוחמה פסיכולוגית חיצונית, למעשה. 4) פזמון החוזר ונשנה במוחינו בנוי על קליטה וורידיקלית ולא על פרשנות. כאן אנו מסיבות שונות (אולי עקב בולטות, דיסוננס וצרימה, להנחתי) חוזרים שוב ושוב על קטע, אך אנו זוכרים עם זאת גם את הפיזמון כולו. אין כאן אנלוגיה לתכנים הניכפים הסכיזופרנים. שכן אלה לא מדשדשים שוב ושוב במקום אחד, אלא מתקדמים באופן סידרתי בזמן. רק בתהליכים נירוטיים אובססיביים או קומפולסיביים יש מעין לופים כאלה. ואולי גם בדפרסיה, לעיתים. אך לא בסכיזופרניה. הערה ד' - ההנחה כאן הינה שהמקור הוא חיצוני. אבל את העמידות לתקיפה וחדרנות טלפטית ממקורות חיצוניים קובע ''חוסנן'' של מערכות פיזיולוגיות שונות. נניח, מערכות כולינרגיות מוחיות בין היתר - העשויות להפגע עקב שימוש גבוה באופיאטים או בסטימולנטים, והחשיפות לחודרנות סוגסטיבית-טלפטית תעלה אז). זאת ממש כשם שמחלות נקבעות לרוב ממקור חיצוני (ויתכן שכך אף לגבי מחלות אוטו-אימונולוגיות) אך את יכולת ההתגברות של הגוף קובעת המערכת החיסונית והלימפתית. לכן, גם אם תניחי שמזון משפיע באופן חיובי על העמידות בפני סכיזופרנייה, עדיין המקור יכול להיות חיצוני. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=102012 | |
כמה שאלות ותהיות בנוגע לתהיות של מר מיכאל שרון | |
יוגב - זיקית בעלת משקל (יום חמישי, 09/08/2007 שעה 14:38) בתשובה למיכאל מ. שרון | |
קודם כל, כיצד אתה מבדיל בין ניאדרטלים לבין הומו ספיינס, האם זה על פי כמות השעירות? האם אני ניאדרטל ולא ידעתי? כי אם כן, אז מעניין איך אני לא מצליח לתקשר טלפטית עם אחי הניאדרטלים האחרים. דבר שני, דבר שני אתה מסתמך על מחקר שעשו בנוגע לאדם הניאדרטלי אבל המחקר הזה כניראה לא מבוסס וגם מגמתי. זה מזכיר את הנאצים שרצו לקבוע את הערך הנחות של היהודים. מה השלב הבא? לזהות אנשים ניאדרטלים מרושעים שמתקשרים טלפטית ולהעלות אותם על המוקד? ודברים אלו נשמעים מפיך, אדם שלוחם בכוח השטני בעולם ובעד צדק. זה הרי ברור שהצורך להגדיר אנשים מסויימים כניאדרטלים נובע מהצורך להנחית אנשים מסויימים בחברה כדי שלא ייתקדם. גובל בגזענות. זה ממש נישמע כמו פרק בx -files כל התיאוריה שלך. חייב לומר. בקשר לסכיזופרניה. אתה מניח שמי ששומע קולות כניראה שומע אותם ממקור חיצוני. אולי אלה חוצונים, אולי זה אלוהים, מקור הבריאה מדבר איתם? למה דווקא ניאדרטלים. התיאוריה שלך איך לומר לא פחות מטורפת ממה ששומעי הקולות מספרים לעצמם ולסביבה. בתור אחד שמכיר את הנושא מקרוב אני יכול לומר לך בוודאות שפעמים רבות רופאים מכניסים בכוח למטופל מילים ומובילים אותו ל''הודעה במחלתו'' ממש כמו שחוקרים מביאים אדם ל''הודעה בפשע'' גם אם לא ביצע אותו. כלומר שייתכן שהרבה עדויות של שומעי קולות הן בעצם מפוברקות ונוצרו כתוצאה ממוטיבציה של הרופאים הפסיכיאטרים לדחוף בכוח המטופלים שלהם לתוך ההגדות שהם כתבו בD.S.M | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |