פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=4170
מיכאל ברונשטיין - בית דין שדה
גדעון ספירו (יום ראשון, 30/06/2002 שעה 1:02)

מאמרו של ד''ר מיכאל ברונשטיין ''אסכולת פרנקפורט לדין'' הוא בליל של הבלים, חצאי אמיתות וסתם הרהורי בוסר רודניים, של אדם שצריך עדיין לעבור כמה קורסים בסיסיים על דמוקרטיה מהי.

טענתו של ברונשטיין כי הסכם אוסלו הוא מימוש אסכולת פרנקפורט כמוה כטענה שהרבי מלובביץ הוא מימוש התורה של הרצל. זה כאילו טען ברונשטיין שהאוטוסטראדה בין תל-אביב לחיפה היא מימוש האידיאולוגיה הנאצית בגלל שהכביש דומה בכמה ממרכיביו לאוטובאהן שבנה היטלר בימי שלטונו.

מאמרו של ד''ר ברונשטיין מעלה ספיקות אם הוא מכיר בכלל את אסכולת פרנקפורט, וזאת על פי כמה קביעות שניתנות להפרכה בקלות יתירה.
למשל, כותב ברונשטיין כי אסכולת פרנקפורט קמה בשנות ה- 20 המאוחרות, מה שכמובן לא נכון. הנכון הוא שמה שלימים קיבל את השם ''אסכולת פרנקפורט'' הוא ''המכון למחקר חברתי'' שהוקם בפרנקפורט בשנת 1923, ואשר מייסדיו נאלצו להגר מגרמניה עם עליית היטלר לשלטון. הם הגיעו לארה''ב ועם תום המלחמה חזרו כמה מהם לפרנקפורט (פרופסור הרברט מרקוזה לא חזר, אלא נשאר בארה''ב).

גם קביעתו של ברונשטיין כי ''המהפכה הבולשביקית היא הנסיון היחידי של מימוש המרכסיזם ככתבו וכלשונו'' - היא במקרה הטוב ביטוי לבורות בכתבי מרכס, או למצער לחוסר הבנה שלהם. לא צריך להיות מרכסיסט (ואני לא) כדי להגיע למסקנה כי המהפכה הבולשביקית פרצה בניגוד לתזה המרכסיסטית, והמשטר העריץ והרצחני שהוקם בברית המועצות, פעל בניגוד לתאוריות המרכסיסטיות.

הסתייעותו של ברונשטיין בשלמה באום, ממפקדי פעולת הרצח בקיבייה ואיש ימין קיצוני שהפשיסט לה פן הוא ליברל מתון לידו, מלמדת אף היא על העולם הרוחני בו משייט ברונשטיין.

אין שום מניעה לדון על אסכולת פרנקפורט, אולם כדי שהדיון יתנהל על איזה בסיס של מידע, אני מציע לגולשים לקרוא את ספרו של ד''ר משה צוקרמן ''חרושת הישראליות - מיתוסים ואידיאולוגיה בחברה מסוכסכת''. הספר עוסק בביקורת החברה הישראלית לאור אסכולת פרנקפורט.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.