פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=4135
הפקת לקחים, לקחי השואה ולקחי רצח רבין
אורי מילשטיין (שבת, 29/06/2002 שעה 8:31)

שפה היא תופעה דינמית ומשמעות מילונאית של מלה איננה פורשת את כל היבטיה, בייחוד אם למלה יש שימוש רחב בשיח התרבותי.

עד לפני עשרים וחמש שנים כמעט לא השתמשו במלה ''לקח'' בשיח הישראלי. באותה תקופה בערך התחלתי לפרסם, במאמרי ובהרצאותי, את הטענה ש''צה''ל אינו מפיק לקחים''.

שותפי, סגן אלוף אריה טפר-עמית ז''ל, שהיה גדול המפקדים הטקטיים בתולדות ישראל (פוצץ את גשר אלנבי ב- 1946, הציל את הגדוד ה- 6 של הפלמ''ח בקרב שיירת נבי דניאל, ב- 1946, היכה את סורים בקרב תל מותילה ב- 1951 ועוד) טען שאני המצאתי את המושג ''הפקת לקחים'' במובן שעד אז כמעט לא דברו על כך בישראל.

בעשרים וחמש השנים שחלפו מאז התעמקתי מאוד בנושא והגעתי למסקנה שאין עדיין בידי בני אדם כלים להפיק לקחי אמת משום שאין הם מבינים את המציאות ההתנהגותית הבנה מספיק עמוקה, כדי שיוכלו לעשות זאת כמו שהם יכולים להפיק את לקחי עישון הסיגריות.לידל הארט כתב את זה בספרו: ''הלקח העיקרי של ההיסטוריה שאיננו מפיקים ממנה לקחים'', וברברה טוכמן כתבה את זה ב''מצעד האיוולת''.

מטעם זה אנחנו נמצאים בתחום זה, בעידן הפרימיטיבי של ההתפתחות, שבו כל אדם והלקחים שלו כמו שכל אדם והאמת שלו. אהרון ברק ולקחיו בפרשת רצח רבין, ברי חמיש ולקחיו, מיכאל ברונשטיין ולקחיו, נתן גפן ולקחיו ומשפחת רבין ולקחיה וכו' וכו'.

מסקנה: השימוש במושג ''לקח'' הוא רטורי, ומבחינה זאת אנחנו נמצאים בתקופה הסופיסטית, הקדם-סוקרטית, של הבנת הלקחים וכיצד להפיק אותם. הדברים אמורים גם לגבי לקחי השואה, גם לגבי לקחי רצח רבין, גם לגבי לקחי ''הסכם אוסלו'' והרשימה כמעט אין סופית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=4144
מילשטיין, נכון ולא נכון. הנמשל הינו הברון מינכאוזן
ראובן גרפיט (שבת, 29/06/2002 שעה 18:54)
בתשובה לאורי מילשטיין

טענתך נכונה מהבחינה הבסיסית, אבל תהליכי הפקת לקחים מתבצעים. נשאלת השאלה, או השאלות הבאות:
1) האם הדיווחים הם דיווחי אמת? האם יש תהליך טיוח?
2) האם האנשים שהיו מעורבים בפעילות, במחדל, בפשלה, בהצלחה, שלעתים קרובות יד המקרה (כפי שתארת מספר רב של אירועים כולל מלמת ששת הימים) מסוגלים להפיק את המסקנות? רק הברון מינכאוזן יכול היה למשוך עצמו בשערותיו ולהציל עצמו מהטביעה. זאת אומרת, גם אם המעורבים משתפים פעולה, האם הם מסוגלים להבין את ''המחדלים'' כאשר הם פעלו על פי מיטב יכולתם והבנתם. כאן אני לחלוטין מסכים עם התזה שלך, לא עם הניסוח, שחובה לבצע הפקת לקחים עם גורמים חיצונים, עם אנשים מדיספלינות שונות עם הבנה טקטית ואסטרטגית ופוליטית. על זה אתה צריך להתמקד ולא לתקוף את החילךים / המפקדים אשר עשו כמיטב יכולתם. אמשיל לך דוגמה: ילד בן חמש, שש רץ בכביש על מנת לחצות אותו ונפגע מרכב. שאל אותו , מדוע הסתכנת? הוא יענה לך,הרכב היה רחוק. תוכל להסביר לו אלף פעמים והוא ימשיך לפספס את הערכת המרחק . הסיבה התגלתה לאחר מחקרים ממושכים.הערכת המרחק והמהירות של ילדים וכן גם זקנים, פגומה ומעוותת. הם לא שגו או שוגים במתכוון. ההגיון שלהם נכון, הבנת המציאות שלהם פגומה.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.