פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=3987
אסכולת פרנקפורט VS אסכולת אוסלו
אלכסנדר מאן (יום חמישי, 27/06/2002 שעה 13:59)

ד''ר ברונשטיין הנכבד,

הדבר המרענן בתגובתך הוא החלק העוסק באסכולת פרנקפורט, אשר בנוגע למטרותיה השונות ולתוצאותיהן בשטח לא התפתח אף פעם שיח או דיון ציבורי של ממש באירופה.
חוסר שביעות הרצון מאסכולה זו בא לידי ביטוי אף בדבריו השונים של אחד מממשיה בשטח, הלוא הוא דני כהן-בנדיט, המכונה גם כ'דני האדום' - אשר התייחס לא אחת לדוגמאטיות שאפיינה חוגי שמאל שונים ביציאתם כנגד האוטוריטריות החברתית ששלטה אז באקדמיות ובחיים הציבוריים באירופה לשיטתם, וזאת במאבקם על פני החברה.

הבעייה המרכזית בשיטת אסכולת פרנקפורט היא הטאבו שאיפיין את הדיון הציבורי ברעיונותיה, וזאת מחשש מוצדק-משהו שדיון מסוג זה יתן פתח לשאלת זהותם של מחברי אסכולה זו ומחולליה, כפועל יוצא למידת מעוגנותם בשטח השיח האירופאי לאחר מלחמת העולם השנייה.
במילים אחרות: כל דיון לשמו במרכיבי תיאוריית אסכולה זו נדחה פן יגלוש אל הקלישאה האנטישמית - דבר אשר ניתן להבין ולכבד - אך בהעדר כל דיון אפשרי רציני מסוג זה קודשה אסכולה זו עבור דור שלם של צעירים, אשר בהתפתחויות נוספות עיבדו ופיתחו את המסר של אסכולה זו לרעיון דוגמאטי שמאלני כנוסחה לשלום האנושות והעולם.

שונה הוא הדבר בדיון הציבורי ב'אסכולת אוסלו' אשר לשיטתי נעשה גם נעשה, ובכל זאת היתה ידה של אסכולה זו על העליונה, אף בתקופת נתניהו. מבחינה זו איני מסכים לתיזה שהצבת, אשר מרמזת על חוסר הרצון והקיבעון בדבר שאלת אוסלו, לצד רמיזותיך על המניפולציות השונות שנעשו בתחום זה.

העובדה שאתה יכול לרשום דברים ברורים בתחום זה, ממש כהוגי ימין ושמאל אחרים (כדוגמת פרופ' טניה ריינהארדט) מראה לשיטתי כי 'אסכולת אוסלו', בניגוד האמור לאסכולת פרנקפורט - עמדה ועומדת כל יום מחדש למטר ביקורות קשות וקטלניות מחוגים אמורים אלו, וזאת מסיבות אידיאולוגיות גרידא.

הרעיון של 'פושעי אוסלו לדין' ו/או 'אסכולת פרנקפורט לדין' הנו פולמי במהותו, ועל כן יש לומר באופן הישיר ביותר כי צורת התנסחות מסוג זה הינה בעייתית ביותר, היות ובמשפט-סיסמא שכזה נרמז לכאורה על 'פשע' אשר לכאורה בוצע בידי אנשים ישרים ונאמנים למדינתם הריבונית - שלהם אני אישית מוקיר להם כל כבוד אפשרי על רצונם ונסיונם לפתירת הסיכסוך המזרח תיכוני.

בברכה

א. מאן

http://www.faz.co.il/thread?rep=4048
אלכס: לא התמודדת עם הטיעון של ד''ר ברונשטיין
אורי מילשטיין (יום שישי, 28/06/2002 שעה 6:54)
בתשובה לאלכסנדר מאן

לפי התזה של ד''ר מיכאל ברונשטיין, ''אנשי אוסלו'' (פרס, ביילין, פונדק, הירשפלד) אינם אנשים ישרים: בעוד שרוממות הדמוקרטיה בגרונם הם פעלו בסתר בכספי האיחוד האירופי כדי לבצע ניסוי מסוכן על ישראל מבלי שהישראלים נשאלו על כך באופן דמוקרטי ובשקיפות הראויה.

התופעה שבישראל דנים על אסכולת אוסלו ומבקרים אותה, ובאירופה אין דנים על אסכולת פרנקפורט (כטענתך) מצביעה על אופיה של ישראל אך לא על אופיים של ''פושעי אוסלו''. עם הטיעון הזה לא התמודדת!

http://www.faz.co.il/thread?rep=4106
שאלה חשובה לאלכסנדר מאן
אריה פרלמן (יום שישי, 28/06/2002 שעה 18:30)
בתשובה לאלכסנדר מאן

מנין לך שאדריכלי אוסלו שאפו לפתור את הסכסוך המזרח תיכוני?

http://www.faz.co.il/thread?rep=4129
תשובה אחת מיני רבות
אלכסנדר מאן (שבת, 29/06/2002 שעה 4:39)
בתשובה לאריה פרלמן

מר פרלמן הנכבד,

כמו כל אדם אחר אני נזון ממקורות עיתונאיים, מדווחי חדשות, ספרים וירחונים שאני קורא, ומאנשים שונים עימם אני משוחח. כל המקורות שציינתי מאוחדים בדיעה שאדריכלי אוסלו ניסו ושאפו לפתור את הסיכסוך המזרח תיכוני על ידי יצירת דינמיקה חדשה ועקיפת אש''פ-שטחים לטובת אש''פ-תוניס מתוך תקווה, מן הסתם, שניתן לסגור עם ערפאת עסקים.

המידע שקראתי בשנים האחרונות בנושא זה בשפות שונות וממדינות שונות, הוביל אותי למסקנה שנעשה נסיון של ממש מצד אדריכלי אוסלו לפתור את הסכסוך המזרח תיכוני, על ידי מו''מ שמטרתו הסופית היתה הכרה הדדית והשכנת השלום בין ישראל לפלסטינאים. בדיעבד ניתן תמיד ללעוג וללגלג למאמצי אנשים שונים למען מטרה מסויימת, אך אני אישית נוטה להיזהר בתכונה זו, שכן איש אינו יכול לנבא ולצפות את העתיד, וכל אדם הטוען כי יכול לעשות זאת בוודאות מוחלטת הנו על פי רוב מאחז עיניים או אף דבר מפוקפק מכך.

אלה הן הנקודות המרכזיות בתשובתי אליך. אבקש לציין כי אני עדיין עומד מאחורי נסיון אנשים אלו להבאתו ולהשכנתו של שלום בין ישראל לשכנותיה, גם אם נסיונם נכשל ועלה בלהבות המלחמה.

הדבר היחידי שניתן לבקר במהלכיהם השונים של ממשלות ישראל למן שנת 92 ואילך הוא העובדה שהסכמי אוסלו מעולם לא הובאו או הועמדו בפני רפרנדום (מישאל עם). זוהי אולי הנקודה היחידה שעליה ניתן לקיים דיון בנושא, היות ונושא כה חשוב לשיטתי מחוייב להיות מוחלט ומאושר בגרמיום גדול יותר, ודוגמא טובה לכך הוא הרפרנדום שדרום אפריקה הנהיגה בשאלת ביטול משטר האפרטהייד.
אין לי כל ספק שרפרנדום מסוג זה למן תחילת שנות ה- 90 היה מקבל רוב ברחבי מדינת ישראל. אינני בטוח שרוב מסוג זה יכול להיות קיים גם היום, אם כי אני עדיין משוכנע שרוב הישראלים מעוניינים לסגת מרוב השטחים ולהפרד מהם באופן חד צדדי על ידי בניית גדר מפרידה.

בברכה

א. מאן

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.