http://www.faz.co.il/thread?rep=39434 | |
גבי בחן (שבת, 03/01/2004 שעה 18:02) | |
עיקר המאמר עוסק בסיפור מה שקרה בשבע השנים הרעות. זה מתקשר היטב למאמרו הקודם של דוד סיוון. לדעתי הסיפור הוא תאור של מהלך כלכלי מבריק של יוסף, שבגלל הבנתו וראיתו את העתיד קונה בשם המלך תבואה (כמובן במחיר נמוך) בשנות השפע, ומוכר אותה בשנות הרעב במחיר גבוה. כך הוא מעביר את כל ההון במצריים מבעלות העם המיצרי לבעלות פרעה. אחר כך הוא מעבירם ממקום למקום - כניראה כדי לבצר את כח השילטון של פרעה, ולבסוך מחלק להם זרעים כדי שיוכלו לגדל תבואה - ושוב תוך התניית מס של 20% לפרעה. בקיצור על פי הסיפור אפשר להבין איך כאשר נותנים לשוק החופשי לעבוד ללא מיגבלות, הרי העשירים מתעשרים והעניים מתרוששים - ובעולם העתיק הפכו גם הם מבני חורין לעבדים של אותם עשירים. מענין למה לא המשיך הסיפור על איזו רפורמה אגררית, מסוג חוקי שנת השמיטה במצויים בתורה... אולי הסיפור דווקא מדגיש את ההבדל בין גישת ה''גויים'' של קידוש הרכוש ופערי הרכוש בין עשירים - ופרעה והאליטה שסביבו הם העשירים, לבין הגישה ההומניסטית, שלא לאמר סוציאליסטית (רחמנה לצלן) של התורה הדואגת לרפורמה אגררית כל 50 שנה והחזרת הנחלה לבעליה ושיחרור עבדים... ומכאן שדווקא היהדות מקדשת את האדם, ואת היותו בן חורין אם הוא מסוגל להתפרנס בכבוד, ולא את הבעלות על הרכוש, את ההתעשרות שסופה חברה מעמדית שלא תחזיק מעמד מול אויביה החיצוניים... | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=39441 | |
יפה גבי, | |
נסים ישעיהו (שבת, 03/01/2004 שעה 18:57) בתשובה לגבי בחן | |
בס''ד. יש לזכור כי התורה מספרת על עניינים גשמיים ורומזת לעניינים רוחניים; רמזים אלו אנו מנסים לחשוף. בראיה כוללת, צדקת בדבריך והדגש שלנו הוא על ראיית האדם את עצמו כשייך לבוראו; מודעות כזאת היא המעניקה לו חרות אמיתית מול פורעים ובוזזים הבאים לשלול את חירותו בשם כלכלה נכונה או ביטחון או שלום או חינוך או כל תירוץ אחר. שבוע טוב ומבורך, נסים. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |