http://www.faz.co.il/thread?rep=3398 | |
דברי א.ב. יהושוע הד לדברי פינסקר מלפני 120 שנה | |
שמעון גלבץ (יום חמישי, 20/06/2002 שעה 0:41) | |
י.ל. פינסקר שעל שמו קרויים רחובות אחדים בערי ישראל היה בעל החיבור ''אוטואמנציפציה'' (1882). במקצועו היה רופא והוא הגיע לדיאגנוזה הבאה: שנאת היהודים של הגויים היא מחלת רוח ויש לה רק תרופה אחת: שהיהודים ישחררו את עצמם, ינתקו מגע מהגויים ולא יחיו בקרבם. א.ב. יהושוע פשוט חוזר לרעיון הזה. לטענתו חדרנו לפלסטינים לעצמות. גם לפני 1967 הם שנאו אותנו, אבל לא בדרגה של מחלת רוח. אחרי 1967 ממש נכנסנו להם לווריד עם כל ההתנחלויות וכו' ועוררנו אצלם את השגעון האנטישמי. האנטישמיות נובעת לפי פינסקר ויהושוע מכך שהיהודים נתפסים על ידי הגויים כעם שאין לו מקום ואין לו גבולות, הוא נמצא בכל מקום, ובכל ארץ. אך גם לישראל אין גבולות, והערבים חוששים מאותה חדירה לבשרם (ובעניין ההתנחלויות אי אפשר להאשימם בפנטזיה מזרחית), והחשש הזה יוצר את הטירוף הפלסטיני ואת המתאבדים. בקצרה, יהושוע טוען שהפלסטינים אכן מוטרפים כעת, והפתרון הוא התרופה הפינסקרית הציונית: לצאת להם מהווריד, להיפרד מהם ולחיות בגבולות מוגדרים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=3402 | |
שמעון,אכן הפלשתינאים ושכננו אלרגיים כלפינו עד כלות | |
מיכאל שרון (יום חמישי, 20/06/2002 שעה 1:03) בתשובה לשמעון גלבץ | |
לאור זה, רעיון ''מדינת אי'' והפרדה מרחבית אמיתית מהמרחב הערבי תוך תנופה מחודשת ברוח שהצעתי למטה נראה כנוסך תקווה של עולם חדש אמיץ, לאחר ש''הגורל היהודי'' דומה ושוב סוגר אלינו ותוקענו לפינה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=3403 | |
דברי שמעון גלבץ הד לדברי יהושע | |
אריה פרלמן (יום חמישי, 20/06/2002 שעה 1:20) בתשובה לשמעון גלבץ | |
ה''שד האנטישמי'' התקיים אצל הפלשתינאים בעוצמה רבה מאוד כבר מקדמת דנא. די בכך שנעיין ב''אמנה הפלשתינאית'', מסמך שאבא אבן (אבן, לא אחימאיר) הגדיר בתור ''מסמך מתועב יותר מחוקי נירנברג''. ראוי שמר גלבץ יעיין במקצת בספריו של יהושפט הרכבי, שבהם בחן מקרוב את גילויי האנטישמיות הערבית שרווחו בכל עוצמתם הרבה לפי מלחמת ששת הימים. קיימים עמים רבים שגבולותיהם אינם מוכרים, וקהילותיהם פזורות ברחבי העולם, ועושות חיל או צרות. ביניהם האירים והסינים, למשל (שתובעים את סיפוח טאיוואן). נגד עמים אלה ואחרים אין ולא תהיה השתוללות בדרגה אף קרובה למה שמתרחש אצלנו - וגם לא יקומו בתוכם ''הוגי דעות'' שיצדיקו זאת. למרבה האירוניה - דווקא הערבים והמוסלמים, אבירי ה''גבולות'' וחסידי זכויות האדם - מהגרים לכל חור אפשרי ובלתי אפשרי באירופה, ומחוללים שם מהומות, חתרנות ואיומים. היכן השמדת הערבים באירופה? איפה הא''ב הערבי שיצדיק את לה-פן? ייתכן, והעניין נתון במחלוקת פוליטית בין אנשים שפויים - ייתכן שאין זה רצוי/חכם/יעיל להקים התנחלויות ביהודה ושומרון ובחבל עזה, אך לטעון שהתנחלות בשכם, בחברון, בשילה או בחבל יתיר זו ''חדירה לבשר'', או ''התפשטות ללא גבולות'' - נשמע מוזר ביותר. גם אם נניח שהערבים הבלתי-משכילים אינם מבינים את משמעותם של יהודה ושומרון בשביל העם היהודי - והם רואים בכך ''התפשטות'' לכיוון בגדאד - ניחא. אך לפחות המשכילים שבהם אמורים לדעת ולהבין היטב, שאין אף גוף פוליטי בארץ - ויהיו אלה הכהניסטים הקיצוניים ביותר - שמעוניין להקים התנחלויות ברבת עמון קהיר או דמשק. אכן כאן לפנינו ''פנטזיה מזרחית'' בהתגלמותה. עלינו גם לזכור - ושוב - בזכות הרכבי - שעצם ההתיישבות הציונית בארץ ישראל נחשבה כ''קולוניאליזם'' והתפשטות בעיני הערבים, וספרים ברוח ''הקולוניאליזם הציוני בפלשתין'' נכתבו לפני מלחמת ששת הימים. יהושע אכן צודק: הפלשתינאים נמצאים כרגע באורגיה של צימאון לדם יהודי - אבל לא בגלל ש''נכנסנו להם לווריד''. כזכור - אורגיה זו החלה כאשר ברק - גם על פי שונאיו הלוהטים ביותר - ניסה לצמצם מגע באופן ניכר. העניין הפשוט שבני אדם נבונים צריכים להבין כאן - הוא כי חולשה אל מול תוקפנות רק מכפילה ומשלשת את התוקפנות, והיא כשמן על פני המדורה. עם כל המחלוקת החריפה - אני מעריך יותר בקרב השמאל אנשים כגון פרופ' שלמה אבינרי או ד''ר מאיר פעיל - המבינים כי הפגנת חולשה כעת רק תבעיר יותר את להבות המוות. אבינרי מבקר את דרך היציאה מלבנון - שסייעה להצתת מלחמת אוסלו - ואילו פעיל מציע לכבוש את יש''ע, להנחית מכה צבאית ניצחת על הטרור הערבי - ואז לסגת מ''עמדה של כוח''. למותר לציין - שאני מסכים רק עם שני החלקים הראשונים של תכניתו של פעיל - אבל זאת כבר אופרה אחרת. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |