פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=30650
מהי הישות המיתולוגית המאצילה כאריזמה ל''כוהניה''
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 03/06/2003 שעה 12:28)

וגיבוי של עוצמה והישג ''הכרחיים'' לכאורא לאופרציות ול''מפעלים'' וההערכויות; ולמעשה לכל פעולה המונחית על ידי ה''כוהנים הגדולים'' - במקרה זה אלופי צה''ל?

כפי שהערתי, ישות זאת היא העצמה (סובסטנציאציה) של שמות עצם מעטים או שם עצם יחיד שעל סדר היום המיתולוגי-עוצמתי - למעשה שמות ''קדושים-עוצמתיים'' כתחליף לפעלים רבים המסמנים פעולות ותהליכים רבים.

שמותיה המתחלפים לבקרים של ישות זאת:

-הצבא החזק ביותר במזרח התיכון;

-צבא מנצח שכוחו ברוח, הגם שצבא עני (לפני מלחמת ששת הימים);

- צבא מנצח בהכרח בכוח הרוח והמוסר העדיף המורכב מחיילים היורים ובוכים (ראה שיחי הלוחמים למיניהם לאחר הניצחון במלחמת 67);

- צבא ללא חת המגלם את רוח ההעזה של אורט וינגייט, הפלמ''ח, ואת רוח הניצחון, הרעות ואחוות הלוחמים במלחמת השיחרור (סמוך למלחמת סיני, 56 );

- רוח לוחמת התנופה, הממזריות והתחבולות של משה דיין סתום העין גיבור-ישראל. עם דיין - הכל יהיה בסדר; (האתוס של משה דיין בתפוצות ובארצנו, בפרט סמוך להתמנותו על ידי אשכול להנהיג את המלחמה הצפוייה ערב מלחמת ששת הימים);

- ישראל - מעצמה. לערבים אין כלל אופצייה צבאית (זהו למעשה מה שכונה ''הקונספציה'': אחרי מלחמת ששת הימים ולפני מלחמת יום כיפור, בפרט תקופת מלחמת ההתשה);

וישויות מיתולוגיות כללייות יותר המגבות ומבטיחות תעצומות ניצחון הכרחיות:

-ישראל סבא
-אנו עם סגולה
- אנו - מימוש חזון הדורות שלא יכזיב
- לפנינו עמוד האש הסימבולי (זה ההולך לפני המחנה)
- יפי הבלורית והתואר וללא חת
- אנו מגלמים את נצח ישראל לא ישקר
- אנו הצברים - הישירים בגישתנו, המחוספסים, הדוקרניים וחסרי העקמומיות הגלותית - מהווים את גילום האדם הציוני החדש המבטא את הצד הנכון של הדברים, ואינו לוקה בחולשות הגלות הדווייה.

ובהיסטוריה המודרנית:

- רוח ההיסטוריה המגבה אותנו

- אנו - נושאי התרבות האולטימטיביים ובני הגזע העליון (האידאולוגיה הנאציונל-סוציאליסטית)

- אנו - גילום רוח החירות, האחווה והשיוויון (הרפובליקות הצרפתיות בעקבות המהפכה)

- אנו מגלמים את ההכרח-הסטיכייה ההיסטורית של ההתפתחות ההיסטורית - זאת המתוארת נכונה באמצעות המטריאליזם הדיאלקטי (הסוציאליזם הבולשביקי)

- אנו עם סגולה (רטוריקת הלאומיות במאה ה- 19 כגון זו של האומה הפולנית, האיטלקית, הגרמנית - ראה ספריו של פרופ' יעקב טלמון ''המשיחיות המדינית'' ו''אחדות ויחוד'').

http://www.faz.co.il/thread?rep=30669
מדובר בטריאומווירט של הציווליזציה הנוכחית:
מילשטיין א. (יום שלישי, 03/06/2003 שעה 19:56)
בתשובה למיכאל מ. שרון

1. עוצמה צבאית.
2. המונים השואפים ללחם ושעשועים.
3. בגידת אינטלקטואלים או התקרנפותם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=30681
שעשועי ההמון מועטים כשהוא רעב וחי בעוני ברובו.
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 03/06/2003 שעה 21:59)
בתשובה למילשטיין א.

העוני הוא תוצר של חוסר אירגון, היעדר יעילות ויצרנות דלה. השעשוע הכמעט היחיד בנסיבות אלה - איש קובר רעהו, ותאוות האכזריות והפריעה.

במצב של חוסר יעילות, גם הצבא אינו אפקטיבי.

לכן נידרשת המיתולוגיה - לכסות את ערוות העליבות ולצייר דמויות זוהרות (אלופים, וסלבריטיס אחרים).

האינטלקטואלים - משקיעים משאבי אינטלקט ביצירת מיתולוגיה ולא בהגברת היעילות, ווזוהי ההתקרנפות למעשה. שוב מדובר בעצלות מחשבתית, שכן האינטלקטואל מתווה המיתולגיה לא נידרש לפתור בעיות במציאות הממשית, אלא ליצור מציאות דמיונית, ותגמולו גדול ביחס למאמץ הדל במונחי סקס בשפע וכוח בעיקר, אך גם בכסף.

http://www.faz.co.il/thread?rep=30682
עניי ישראל הינם שמנמנים - שכן מאכל העוני הלאומי
מיכאל מ. שרון (יום שלישי, 03/06/2003 שעה 22:23)
בתשובה למיכאל מ. שרון

הוא לחם וממרח שוקולדה מריר ודל חלב. יש בישראל, בדומה למצרים כ- 700 עד 800 אלף אנשים ברמות חיים סבירות אליהם מתנקזת כ- 80 אחוז מההכנסה הלאומית, וכחמשה מליונים עניים למעשה. מכיוון שמחירי ישראל גבוהים פי 2 בממוצע מאלה שבמערב, הרי שההכנסה הלאומית האפקטיבית לגולגולת הינה כ- 8000 דולר לגולגולת (בהשוואה ל- 24000 בארה''ב או 32000 בסקנדינביה), אך פער ההכנסות הוא הגבוה בעולם.
הן התפשטות הפשע בישראל והן הכסף הקל של הסמים המזרח תיכוניים הינם תקווה לעניים רבים, להגיע לעמדות כוח ולחרוג מהעוני.

הן ''נצח ישראל'' ומיתוסי הלאום היהודי, והן מיתוסי הצבא נידרשים על מנת לתחזק את חומר הנפץ החברתי הזה ולמנוע מהומות דמים.

למעשה המיתולוגיה בחברה הישראלית, שהינה חברה עתירת מיתולוגיה ורטוריקה - דרושה להנציח המצב הזה, והיא מנוף עיקרי לשימור הנחשלות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=30693
לפלד: 1) לא הגדרתי מיתוסים - אלא הצבתי פונקציונליו
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 04/06/2003 שעה 0:29)
בתשובה למיכאל מ. שרון

ת של מיתוסים בהקשר הישראלי. היכן אתה רואה הגדרה שלי, כזו שזו של סורל ''מורכבת יותר''?

אגב דוד, האם תוכל לתת את ''הגדרתו המורכבת של ג'ורג' סורל'' והאם טרח מר לקרוא את הספר שהוא מצטט אותו, כביכול, דהיינו האם אתה מכיר את סורל מכלי ראשון?

אשמח לשמוע את ההגדרה...

2) תוספת סיבוך אינה תוספת אינפורמציה מועילה, וגם הבחנות מיותרות אינן תורמות...

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.