![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23786 | |
לתלמיד באקדמיה - הדמוקרטיה היוונית לא היתה דמוקרטי | |
ראובן גרפיט (יום שני, 20/01/2003 שעה 21:46) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
ה. צא ולמד את מה שבאמת התרחש. האתוניאם היו אוסף עריצים, שהחזיקו עבדים אשר עבדו ופרנסו אותם. בבחירות עצמן השתתפו רק מעטים יחסית ובעלי הרכוש. על פי הנאומים והסיפורים של התקופה , חלקם של אפלטון, מדובר בחברה מנוונת ואטומה. דרך אגב - אין כל הוכחה ממשית לקימו של סוקרטס, אלא רק סיפורים עליו מכתביו של אפלטון. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23793 | |
ומה רע בכתבי אפלטון כמקור לקיומו של סוקרטס? | |
מי שזוכר (יום שני, 20/01/2003 שעה 22:33) בתשובה לראובן גרפיט | |
רוב האישים בעת הקדומה קיימים רק משום שכתבו עליהם. הטענה שאתונה או הרפובליקה הרומית לא היו דמוקרטיות היא נכונה רק אם משוים אותם לדמוקרטיות מודרניות אך אין כל צל של ספק כי בהשואה לשלטון מלכים, טיראנים או קיסרים, הן היו דמוקרטיות. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23804 | |
מקורות נוספים לסוקרטס: כסנופונס שכתב על מסע | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 0:07) בתשובה למי שזוכר | |
האתונאים לפרס וכותב הקומדיות האתונאי המהולל אריסטופנס שהזכיר את סוקרטס במחזותיו. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23822 | |
מה קדם למה? אנאבאסיס ואריסטופנס | |
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 8:37) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
או אפלטון? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23851 | |
אפלטון חי 80 שנה וזה היה גיל מופלג מאוד בימי | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 13:26) בתשובה למי שזוכר | |
קדם.במהלך חייו פעלו גם אחרים שהזכירו את סוקרטס בכתביהם. מכיוון שרוב הספרים מאותם ימים נשרפו בשריפה הגדולה באלכסנדריה, לא ניתן לקבוע מי קדם למי. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23862 | |
אי אפשר לדעת עם הסיפור של כסנופון הוא לפני | |
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 15:05) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
או אחרי אפלטון? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23887 | |
לאחר אפלטון , על פי מה שהוא מתאר הוא מדבר | |
ראובן גרפיט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 22:33) בתשובה למי שזוכר | |
בלשון עבר | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23886 | |
לתלמיד באקדמיה - הוא חי הרבה יותר מאוחר ולא פגש | |
ראובן גרפיט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 22:30) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
את סוקרטס , בדומה למה שכותב אפלטון אשר היה תלמידו- לדבריו. עדות שמיעה/ קריאה אינה מתקבלת. גם אני כתבתי על סוקרטס עבודה באוניברסיטה - אז זו הוכחה לקיומו? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23891 | |
צריך נימוקים כבדי משקל על מנת לשלול עדויות | |
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 23:05) בתשובה לראובן גרפיט | |
כתובות מהזמן העתיק. האם יש לך נימוק כזה או שזו היתה רק הערת אגב? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23885 | |
למי שזוכר - נכון, אבל האם משטר שלנשים אין בהן זכות | |
ראובן גרפיט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 22:26) בתשובה למי שזוכר | |
הצבעה, שלא לדבר על העבדים שאין להם זכות להיות אזרחים וכן לא לילדיהם , יכולה להקרא דמוקרטיה? לגבי סוקרטס - זו היתה סתם הערה מתודית שאין הוכחה אחרת לקיומו. ראה- ספרי הזוהר משויכים לרבי שמעון, מה שכמובן לא נכון( כי הםנכתבו על ידי שני אנשים מספרד בתקופת בערך גרוש ספרד), האם אתה יכול לטעון, באנלוגיה כמובן, שקיום ספר הזוהר הינו הוכחה לקיומו של שמעון הצדיק? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23892 | |
אם זו היתה סתם הערה מלומדת, אין לי בעיה | |
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 23:10) בתשובה לראובן גרפיט | |
רק תזכור כי דחיית דברים הכתובים במקורות עתיקים מחייבת נימוקים כבדי משקל. בעניין הדמוקרטיה, אנחנו משחקים במילים, אם סתם רוצים להתחכם אפשר לומר שהמשטר שלנו איננו דמוקרטיה כי אינו דומה לשלטון באתונה וסתם גנבנו להם את השם של השיטה. ברור כי זו אינה דמוקרטיה במשמעות המודרנית שלה, אבל יחסית לצורות השלטון האחרות בעולם העתיק זו היתה דמוקרטיה למופת. תשוה את זה לשלטון אנשי הדת אצל היהודים, או לשלטון הפרעונים, או לשלטון הפרסי, או הבבלי, ואם תרצה לאבסולוטיזם באירופה, או לדיקטטורות של המאה ה עשרים, ואז תראה עד כמה הוא היה דמוקרטי. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |