![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23740 | |
מבחינת החלפת השלטון אין הבדל בין שתי השיטות. | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 13:51) בתשובה למיכאל מ. שרון | |
מבחינת איזון הכוחות: בדמוקרטיה האתונאית האיזון הוא בין כוחות בעם ובדמוקרטיה המודרנית הוא איזון בין קבוצות השררה. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23742 | |
הפיכת העם לאספסוף פרוע: ביטול סינכרוניות האיזון | |
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 14:11) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
איזון בין גורמים שאינו סינכרוני בזמן (כלומר שה''איזון'' מתופעל אחת לשנה או אחת לתקופה כלשהיא - אינו איזון. באספסופו-קרטיה האתונאית לא היה איזון סינכרוני כזה, אלא גבור קבוצת אספסוף אחת על משניה מדי הצבעה להצבעה. סמיכות ההצבעות הללו יצרה מצב בו: 1) נאלצו לשחד את האספסוף 2) נאלצו לפנות לצרכי האספסוף לסנסצייה וחיפוש גירויים באמצעות אג'נדות דמגוגיות, משלהבות ופופוליסטיות. 3) נאלצו לרדת, תוך הורדת ההמון, לרמה הייצרית הנמוכה ביותר בשיטה המחזקת עצמה self-reinforcing דהיינו שהשיטה שהתאימה עצמה למוחו המשוער של האספסוף - יצרה אותו, והפכה את העם לכזה. והערה לזה המדבר על קבוצות שוליים מטורפות: מעצם ההגדרה של ''שוליים'' מדובר בכמות מצומצמת של אנשים, הנמצאים 2 או 3 סטיות תקן מהממוצע ה-main stream . כבר אלן גרינשפאן, נגיד הפד' דיבר על חוק המספרים הגדולים: מכיוון שכה רב מספר האנשים, הרי שעבור כל רעיון עוועים, למשל שמטריות רוקדות פולקה לאחר שאנו נירדמים, תמיד תמצא קבוצה העולה על 0 של אנשים הדוגלים ברעיון כזה. יש אף כאלה, לדבריו, המוכנים להשקיע 2 דולר בהגרלה שסיכוייהם לזכות בה הינו אחד ל- 100 מיליון. ובכן מכיוון שמדובר במתי מספר, הרי שאין להגדירם כגורם כוח בעל משמעות כלשהי. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23750 | |
מיכאל: אבל לפי עקרון ''אפקט הפרפר'' של תורת הכאוס | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 15:05) בתשובה למיכאל מ. שרון | |
גם מתי מעט הם כוח פוטנציאלי. משה רבנו לדוגמא היה יוצא דופן בכמה דרגות ובכל זאת הוא השפיע על כל ההיסטוריה האנושית מאז שהופיע. אותם דברים אמורים על סוקרטס. ואשר לסינכרוניות: לעולם אין סינכרוניזציה מלאה כי לעולם אין סימטריה מלאה במערכות דינמיות ובני אדם ומדינות הם מערכות דינמיות. אכן שיחדו את האספסוף באתונה, אבל גם משחדים את האספסוף בישראל וכל העם רואה את הקולות. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23765 | |
לתלמיד: E'lan hysterique-ve'ridique המסר ההיסטרי | |
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 16:31) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
ההבדל בין מסר היסטרי - הינף צווחה דמגוגי המסיט אנשים באופן קולקטיבי מבקרת התבונה ואינטואיציות הצדק הטיבעי, ובין מסר אמת בונה הינו ב- 2 נקודות: 1) גורם ההתמדה הטיבעי: מסר היסטרי פועל ב- 2 פאזות: פאזת ההיסחפות ההיסטרית, ולאחריה פאזת הנמוגות, בדומה לנפיחה בסופת טורנאדו - הוא מפסיק להכות גלים, ככל שיצווח הפופוליסט או נביא השקר ככרוכיה. 2) גורם הריאקציה הטיבעית ההולכת ומועצמת ever-increasing reaction : כנגד ההינף ההיסטרי/פורע E'lan hysterique קמה ריאקציה סוחפת המונים ונבנות קואליציות-נגד בקצב הולך וגובר בתנועה גלית מתעצמת. דבר זה אנו רואים למשל בקואליציה הבינלאומית שהלכה והתעצמה כנגד היטלר, ואף בקואליציה הפנימית כנגדו שהונהגה על ידי האריסטוקרטיה הפרוסית ומצאה ביטוי בהתקוממות ה- 20 ביולי 1944 בראשות הקולונל שטאופנברג והפילדמרשל ארווין רומל ורבים אחרים. תאור מהלך דברים כזה מובא בהבנה היסטורית/אנושית גבוהה על ידי וויליאם שייקספיר בטרגדיות ''ריצ'רד השלישי'' ו''מקבט''. ולחילופין: לפנינו קריטריון שהצבתי להינף ותנועה היסטוריים המציינים *אמת* וקידמה e'lan progressif/ve'ridique לעומת הינף היסטרי. הקריטריונים 1 ו- 2 שצויינו למעלה הם המבחינים בין השניים. זו גישתי. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23768 | |
למיכאל: המודלים שתיארת אינם קיימים במציאות | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שני, 20/01/2003 שעה 18:09) בתשובה למיכאל מ. שרון | |
אלא לכל היותר בעולם האידיאות של אפלטון או בעולם התיאוריות של אנשי האקדמיה. במציאות שני המסרים קשורים זה בזה ללא הפרד: יש אמת בהיסטוריה ובהיסטוריה יש אמת. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23779 | |
היסטריה: מגמת ''הגברה'' לקצוות ועוות דיספונקציונלי | |
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 19:22) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23780 | |
מגע תקין עם המציאות הינו אנלוגי לספקטרום של תדרים | |
מיכאל מ. שרון (יום שני, 20/01/2003 שעה 19:47) בתשובה למיכאל מ. שרון | |
ההיסטריה הינה הגברת האנרגייה (נגיד, יותר דציבלים) לתדרים בקצוות הספקטרום, תוך הנחתה attenuation עד קרוב ל- 0 של כל טווח תדרי הביניים. תפיסת המציאות של ההיסטרי אנלוגית אם כן: לרדיו-טרנזיסטור קטן בעל מגבר ''דפוק'' ורמקול קטנצ'יק חסר רגישות שהורכב בבית מלאכה בעזה ונושא תווית מותג מזוייפת של קונסרן יפני. תפיסת מציאות זאת גם אנלוגית: לאותן מראות מעוותות בלונה-פארק. דמותך משתקפת מהם נמוכה מאד ושמנה עד בלי די, או גבוהה ומשוכה כנקניקייה ארוכה. אלו למעשה פילטרים בעלי פונקציית עוות מסויימת רבים הם המתהלכים בתוכנו, בתוכם פוליטיקאים משפיעים ודמויות בעלי מהלכין ציבוריים, שתפיסת המציאות שלהם הינה אותה: תפיסת מראת לונה-פארק או טרנזיסטור-עזה. ***************************************** אבל הם ''מעניינים'', ניתפסים כמרתקים או רוחניים ושונים מהרגיל ולכן דבריהם מכים גלים, והעיוות הלא-מתפקד ניתפס כנושא אמת פנימית חשובה. ************************************************* לכן גם אנו ניראים כפי שאנו ניראים. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23900 | |
שרון: למד לכתוב ברור יותר. לפי כתיבתך מתעורר רושם | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 23:47) בתשובה למיכאל מ. שרון | |
שגם אתה אינך מבין מה אתה כותב. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23942 | |
אוי, אתה לא נעלב, נכון? למה תחשוב שהתכוונתי אליך? | |
מיכאל מ. שרון (יום רביעי, 22/01/2003 שעה 14:19) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
שתה כוס מים, תנוח. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23786 | |
לתלמיד באקדמיה - הדמוקרטיה היוונית לא היתה דמוקרטי | |
ראובן גרפיט (יום שני, 20/01/2003 שעה 21:46) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
ה. צא ולמד את מה שבאמת התרחש. האתוניאם היו אוסף עריצים, שהחזיקו עבדים אשר עבדו ופרנסו אותם. בבחירות עצמן השתתפו רק מעטים יחסית ובעלי הרכוש. על פי הנאומים והסיפורים של התקופה , חלקם של אפלטון, מדובר בחברה מנוונת ואטומה. דרך אגב - אין כל הוכחה ממשית לקימו של סוקרטס, אלא רק סיפורים עליו מכתביו של אפלטון. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23793 | |
ומה רע בכתבי אפלטון כמקור לקיומו של סוקרטס? | |
מי שזוכר (יום שני, 20/01/2003 שעה 22:33) בתשובה לראובן גרפיט | |
רוב האישים בעת הקדומה קיימים רק משום שכתבו עליהם. הטענה שאתונה או הרפובליקה הרומית לא היו דמוקרטיות היא נכונה רק אם משוים אותם לדמוקרטיות מודרניות אך אין כל צל של ספק כי בהשואה לשלטון מלכים, טיראנים או קיסרים, הן היו דמוקרטיות. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23804 | |
מקורות נוספים לסוקרטס: כסנופונס שכתב על מסע | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 0:07) בתשובה למי שזוכר | |
האתונאים לפרס וכותב הקומדיות האתונאי המהולל אריסטופנס שהזכיר את סוקרטס במחזותיו. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23822 | |
מה קדם למה? אנאבאסיס ואריסטופנס | |
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 8:37) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
או אפלטון? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23851 | |
אפלטון חי 80 שנה וזה היה גיל מופלג מאוד בימי | |
תלמיד ב"אקדמיה" (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 13:26) בתשובה למי שזוכר | |
קדם.במהלך חייו פעלו גם אחרים שהזכירו את סוקרטס בכתביהם. מכיוון שרוב הספרים מאותם ימים נשרפו בשריפה הגדולה באלכסנדריה, לא ניתן לקבוע מי קדם למי. | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23862 | |
אי אפשר לדעת עם הסיפור של כסנופון הוא לפני | |
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 15:05) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
או אחרי אפלטון? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23887 | |
לאחר אפלטון , על פי מה שהוא מתאר הוא מדבר | |
ראובן גרפיט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 22:33) בתשובה למי שזוכר | |
בלשון עבר | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23886 | |
לתלמיד באקדמיה - הוא חי הרבה יותר מאוחר ולא פגש | |
ראובן גרפיט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 22:30) בתשובה לתלמיד ב"אקדמיה" | |
את סוקרטס , בדומה למה שכותב אפלטון אשר היה תלמידו- לדבריו. עדות שמיעה/ קריאה אינה מתקבלת. גם אני כתבתי על סוקרטס עבודה באוניברסיטה - אז זו הוכחה לקיומו? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23891 | |
צריך נימוקים כבדי משקל על מנת לשלול עדויות | |
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 23:05) בתשובה לראובן גרפיט | |
כתובות מהזמן העתיק. האם יש לך נימוק כזה או שזו היתה רק הערת אגב? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23885 | |
למי שזוכר - נכון, אבל האם משטר שלנשים אין בהן זכות | |
ראובן גרפיט (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 22:26) בתשובה למי שזוכר | |
הצבעה, שלא לדבר על העבדים שאין להם זכות להיות אזרחים וכן לא לילדיהם , יכולה להקרא דמוקרטיה? לגבי סוקרטס - זו היתה סתם הערה מתודית שאין הוכחה אחרת לקיומו. ראה- ספרי הזוהר משויכים לרבי שמעון, מה שכמובן לא נכון( כי הםנכתבו על ידי שני אנשים מספרד בתקופת בערך גרוש ספרד), האם אתה יכול לטעון, באנלוגיה כמובן, שקיום ספר הזוהר הינו הוכחה לקיומו של שמעון הצדיק? | |
![]() | ![]() |
http://www.faz.co.il/thread?rep=23892 | |
אם זו היתה סתם הערה מלומדת, אין לי בעיה | |
מי שזוכר (יום שלישי, 21/01/2003 שעה 23:10) בתשובה לראובן גרפיט | |
רק תזכור כי דחיית דברים הכתובים במקורות עתיקים מחייבת נימוקים כבדי משקל. בעניין הדמוקרטיה, אנחנו משחקים במילים, אם סתם רוצים להתחכם אפשר לומר שהמשטר שלנו איננו דמוקרטיה כי אינו דומה לשלטון באתונה וסתם גנבנו להם את השם של השיטה. ברור כי זו אינה דמוקרטיה במשמעות המודרנית שלה, אבל יחסית לצורות השלטון האחרות בעולם העתיק זו היתה דמוקרטיה למופת. תשוה את זה לשלטון אנשי הדת אצל היהודים, או לשלטון הפרעונים, או לשלטון הפרסי, או הבבלי, ואם תרצה לאבסולוטיזם באירופה, או לדיקטטורות של המאה ה עשרים, ואז תראה עד כמה הוא היה דמוקרטי. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |