פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לDoron Arazi, 24/11/02 23:54)

http://www.faz.co.il/thread?rep=18415
לדורון ארזי
גדעון ספירו (יום שני, 25/11/2002 שעה 2:29)
בתשובה לDoron Arazi

הנסיון של ארזי להסביר את מקורותיי הרוחניים מאד מצא חן בעיניי. ממש חביב ונחמד. נהניתי.
יש בכל ההסבר של ארזי פרכה קטנה אחת - שהוא לא נכון. חוץ מזה הכל בסדר.
אינני יודע עד כמה הוא מכיר את הבורגנות הליברלית הגרמנית, שלדבריו אני צועד במסלולה. אבל אני בטוח שאיש מחברי המעמד הזה לא הגדיר עצמו כמוני, כאיש שמאל וסוציאליסט (דמוקרט, צריך מיד להוסיף, כדי ליצור חיץ ברור מחסידי העריצות הסובייטית), שמטרתו, בו השאר, בעלות חברתית על אמצעי היצור. דומני כי גם כיום, אתפלא מאד אם יימצאו יותר ממנין מבין אנשי הבורגנות הליברלית הגרמנית או היהודית החברים באמנסטי אינטרנשיונל או בגרינפיס, שני ארגונים בהם אני חבר.
כמו כן אני חייב להוסיף שמעולם לא הייתי אנטי ציוני, ונראה שעובדה זו, שעליה כבר חזרתי מספר פעמים, לא תפריע לארזי לחזור על התקליט השחוק הזה בדבר אנטי ציוניותי. מאחר ולא הייתי אנטי ציוני, הרי ממילא לא הייתי יכול להיות חבר בבורגנות היהודית הקוסמופוליטית והאנטי ציונית, שאליה משדך אותי ארזי.

אולי אנסה להבהיר שוב, כי פעם הייתי ציוני ולפני כך וכך שנים (השנה המדוייקת כבר לא זכורה לי, אבל זה היה אחר מלחמת יוני 1967) חדלתי להיות ציוני והגדרתי עצמי כפוסט ציוני או לא ציוני.
ההסבר לכך פשוט: סברתי כי עם הקמת המדינה, התנועה הציונות שהגדירה עצמה כתנועת שיחרור לאומית שמטרתה להקים בית לאומי יהודי בארץ ישראל, השיגה את מטרתה. משעה זו אין לתנעה הציונות יותר מקום, ודינה להתפרק. מה שקרה בפועל הוא, שמנגנוני התנועה הציונית הוסיפו להתקיים כדי לאפשר לממשלת ישראל לעקוף את אותו חלק במגילת העצמאות שדיבר על שוויון זכויות גמור ומלא לאזרחי ישראל הערבים.
התנועה הציונית היא מעין קופה ב' של הממשלה,
''ליהודים בלבד'', חלק מהאפלייה שמוסדה נגד ערביי ישראל. שוחר זכויות אדם לא יכול להסכין עם מציאות כזו.
הציונות אכן קיבלה פרצוף לאומני צר וגזעני, (בכך מודים גם לא מעט ציונים המגדירים עצמם ליברלים או שמאליים), והמאבק נגדה, דבר אין לו עם הבורגנות היהודית או הגרמנית בטרם השואה.

העוגן שאני מנסה למצוא בקהילה הבינלאומית, נעשה לא מתוך עיוורון לגבי האינטרסים השונים המציינים כל פרט בה, אלא מתוך ידיעה שעל אף אינטרסים אלה, הקהילה כגוף טובה לא אחת מסך הכל הפרטים המרכיבים אותה, והיא מצליחה לייצר לעתים פתרונות ורעיונות נאורים ומרהיבים הנוגדים רבים מהפרטים המרכיבים אותה.

אם מותר לי לסייע לארזי להגדיר את עצמי, הייתי אומר שאני סוציאליסט עם נטיות אנרכיסטיות, רוצה לומר, מבקש ליצור חברה החופשית מהמנגנון האלים של המדינה, המסוגלת לנהל את חייה קהילות קהילות על פי הכרעות תבוניות. זו מטרה שניראית לי כיום קצת בעננים, ועל כן אני מכוון את מעשיי כך, שמנגנוני המדינה יהיו כמה שפחות אלימים, כלפיי פנים וכלפיי חוץ, ורשויות השלטון כמה שיותר דמוקרטיות, כאשר לנגד עיניי ניצבת כל הזמן כמצפן ההצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם.

בדבר אחד בכל זאת צדק ארזי: הגעגועים למיטב של היהדות הגלותית, אותה יהדות שהגיעה לפסגות של יצירה רוחנית ותרבותית, יהדות ליברלית, הומניסטית, אנטי מיליטריסטית. את הנתונים האלה אני מאד רוצה לחזק במדינת ישראל. וכמובן האוניברסליות. אין סתירה בין רעיונות אוניברסליים של חרות ושוויון, לבין מדינת לאום נאורה ודמוקרטית, מדינת כל אזרחיה. אצל ארזי ופרלמן (על אף ההבדלים לכאורה ביניהם) פולחן הכוח הציוני הוא עדיין פלטפורמה משותפת, ואילו אני, מודה באשמה, רוצה בהעלמותו.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.