פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=17869
על אבא אבן
גדעון ספירו (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 0:38)

דומני, שאכן אבא אבן אמר פעם את השטות הזו לפיה יצר קשר בין גבולות ה- 4 ביוני 1967 לבין אושוויץ. הוא לא האמין בזה כשאמר זאת, משום שידע שגבולות ה- 4 ביוני הם גבולות החיים של ישראל וגבולות האימפריה החדשה שקמה בעקבות המלחמה הם הם שעלולים להוביל לשואה. אולם הדבר איפיין במידה רבה את דרכו בפוליטיקה הישראלית בעיקר בשנים שכיהן כשר חוץ בממשלת המחדל של גולדה מאיר. אבן היה ללא ספק איש מוכשר מאד, משכיל, יודע ספר, בעל חוש הומור, אדם בעל עמדות יוניות מובהקות, אבל הוא העמיד את כשרונו לרשות מדיניות ניצית של גולדה ודיין, שעה שידע במפורש כי היא מובילה לאסון לאומי.

בתחילת שנות ה- 70 של המאה ה- 20, כאשר למדתי באוניבריטת חיפה וכיהנתי כעורך עיתון הסטודנטים, הופיע שר החוץ אבא אבן בפני הסטודנטים והגן בלהט ובכשרון על מדיניות הסרוב לשלום של גולדה. שאלתי אותו, האם לא היה ראוי להיענות לנשיא סאדאת שכבר בשנת 1971 הודיע כי הוא מוכן לכרות שלום עם ישראל אם תיסוג מהשטחים הכבושים, והאם אינו סבור כי סרובה של גולדה להצעות השלום של סאדאת יוביל אותנו למלחמה נוראה? ואבן, בנאום מלא פאתוס מלווה בעברית ניפלאה, הגן על סרבנות השלום של גולדה, והיום מותר להוסיף, בלי שהאמין לרגע אחד במה שאמר.

כעבור שנים, לאחר מלחמת יום כיפור, ולאחר שכבר לא כיהן יותר כשר, כתב אבא אבן מאמרים בהם היכה על חטא, והודה כי אילו נענתה ממשלת ישראל להצעות השלום של סאדאת, היתה מלחמת יום כיפור נימנעת.
אבא אבן שלאחר המלחמה הנוראה דיבר במספר נושאים (השלום עם מצרים וההתנחלויות) כמו הסטודנט גדעון ספירו לפני המלחמה.
אילו כישרונו האדיר בעשייה הפוליטית היה מנותב לאחר 1967 במסלול היוני בו האמין, יתכן שהיינו היום במקום אחר.

מצ''ב תמונה שצולמה באפריל 1970 בבית השרד בירושלים של שר החוץ אבא אבן באירוע ציבורי למען מטרות צדקה, שהייתי אחד המוזמנים אליו. עם תום הארוע קיימנו שיחה ממושכת בארבע עיניים כפי שהדבר משתקף בתמונה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=17870
גדעון ספירו בשיחה עם שר החוץ אבא אבן אפריל 1970
גדעון ספירו (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 0:42)
בתשובה לגדעון ספירו



http://www.faz.co.il/thread?rep=17875
הא, כשהיינו צעירים ויפים... דמיון מה לשמוליק קראוס
מכאל מ. שרון (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 2:21)
בתשובה לגדעון ספירו

ואני דימיתי פנים אחרות לגמרי..

http://www.faz.co.il/thread?rep=17882
גדעון: מדובר היה אז בהסדר עם מצרים וכמעט לא הנושא
מכאל מ. שרון (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 4:57)
בתשובה לגדעון ספירו

הפלשתינאי.

אתה מתייחס כאן למכתבו של נאצר (או כבר סאדת?) לד''ר נחום גולדמן, נשיא ההסתדרות הציונית, בו המצרים בפעם הראשונה בתולדות הלוחמה הערבית מביעים נכונות לסגת מהלאווים המסורתיים שאושררו שוב בוועידת חרטום לאחר מלחמת ששת הימים (אי הכרה בישראל, אי מגע עמה, החרמתה על ידי הליגה הערבית וכד').

הגברת הקשוחה (''גולדה - למדי אותנו אידיש'', כהתבטאותם של הפנתרים השחורים לאטימותה לניחשולם של שכבות אוכלוסיה שלמות עליהם אמרה ש''אינם נחמדים'') דחתה על הסף אפשרות הסדר שלום עם מצרים דבר שקומם אז צעירים רבים, כולל עבדכם הנאמן.

הסדר כזה בוצע לבסוף על ידי מר מנחם בגין המנוח, לאחר שהן האטימות והן שאננות-היתר עבת העור גבו את מחיר הדמים של מלחמת יום כיפור.

http://www.faz.co.il/thread?rep=17883
השלב הנוכחי של אויבי ישראל - בידודה בעולם
מכאל מ. שרון (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 6:21)
בתשובה למכאל מ. שרון

ה''אימפריה'' אליה מתייחסים גדעון וחנוך לוין בזמנו
היו השטחים הענקיים של סיני, שההחזקה בהם טירפדה הסדר עם המדינה הערבית החזקה ביותר - מצרים. משחדרה ארה''ב לאיזור ומצרים בחרה באוריינטציה מערבית וסלקה את הסובייטים בזמן סאדת-קיסינג'ר, נראה היה שהסדר כזה עשוי אכן להוציא את מצרים ממעגל הלוחמנות הפעילה כפי שהיה בתקופת גמאל עבד-אל נאצר והאוריינטציה הסוביטית המצרית.

קשה לקרוא להחזקה בכמה אלפי קילומטרים מרובעים כיום - אימפריה.

אבא אבן התנגד להתנחלויות בגלל האידאולוגיה הטוטלית של אנשיהם, שלדעתו היתה עשוייה לטרפד הסדר ולו חלקי ביותר ביו''ש (בתחילה דובר על הסדר עם חוסיין).

למציץ במפה ברור שכל עורקי החיים של ישראל קשורים במדינות שמעבר לים, ישראל חסרה חומרי גלם, ותלוייה בסחר חוץ ותיירות לכלכלתה. גם דרום אפריקה (להבדיל) עטירת חומרי הגלם לא יכלה להמשיך במצב של חרם בינלאומי. בידודה של ישראל בעולם יהיה תוך זמן לא רב גם כיליונה המדיני וכיליון עמה היהודי.

אבא אבן לחם תמיד להראות את ההבדל התהומי בין מדינת הלאום היהודי היחידה ישראל לבין מדינות הקולוניאליזם של מתיישבים אנגלים ואחרים בעלי מדינות לאום קיימות וותיקות (בעוד יריבי ישראל מותחים גזירה שווה תוך טשטוש בזדון של ההבדל הבסיסי).

הוא העריך כי מניעת כל הסדר וגישה של ''עם לבדד ישכון'', אף אם המתנחלים שואבים בטחון רב ותעצומות נפש מחייהם הקהילתיים והאמונה, תקל על אויבי ישראל את השלב הנוכחי בלוחמתם - בידודה של ישראל.

שכן בניגוד לתחושה הסוביקטיבית של המצאות בחברה מחזקת וחמה, הרי שממעוף לווין רואים את המימדים האמיתיים של תלות ישראל לעצם קיומה בעולם הרחב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=17896
יפה שהזכרת שהוא היה חלק ממשלת המחדל ב1973
ישראלי פזיז (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 9:30)
בתשובה לגדעון ספירו

ובנוגע לשאר אני מניח שאתה סבור שאילו הבילויים היו נשארים ברוסיה מלחמת השחרור היתה נמנעת, אילו-בילו אין סוף למניפולציות השקריות של מחנה ה''שלום'' (השקר כבר בשמם!)

http://www.faz.co.il/thread?rep=17904
למר ישראלי פ. בין מאבק וקרב לבין הסתלבטות על הגב
מכאל מ. שרון (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 11:29)
בתשובה לישראלי פזיז

קיים גם ההבדל בין מאבק בעל תוחלת מול לחימת איוולת, בין תהליך התעצמות והתגברות מול עמידת-נואש והתדרדרות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=17905
הקרייה הקדושה: שלום ללא מסירת שטחים ומלחמת דת
מכאל מ. שרון (יום שלישי, 19/11/2002 שעה 12:05)
בתשובה למכאל מ. שרון

נקלענו לתוך דילמה של ''למסור או לא למסור''.

אני מצידי הצעתי פעם תפנית בכוון שונה לגמרי שאינה
כוללת כלל מסירת שטחים לאויב. מכיוון שמנוע חזק של העוינות הערבית הוא האמונה הדתית, ומכיוון שמלחמות דת היו הקשות, הקטלניות, השמדניות וחסרות הפתרון ביותר בהיסטוריה (גם בנאציזם ניתן לראות סוג של דת חילונית) הרי שהצעתי מאמץ רוחני בונה מכוון זה.

גישה זו מוצגת בקישור שלפנינו.

קישורים:
הקרייה הקדושה: שלום תוך מאמץ רוחני בונה: http://www.haayal.co.il/thread.php3?rep=58702&LastVi...

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.