פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה ליעקב יזרעאלי, 17/11/02 12:51)

http://www.faz.co.il/thread?rep=17685
ומה עם ישמעאל?
מיה (יום ראשון, 17/11/2002 שעה 12:53)
בתשובה ליעקב יזרעאלי

רב נכבד, כתוב בתורה הקדושה אלוהים ייתן לאברהם לזרעו את ארץ ישראל.אז מה עם ישמעאל? הרי הוא גם מזרעו של אברהם?

http://www.faz.co.il/thread?rep=17702
המציאות: ''ויגוע וימת אברהם בשיבה טובה זקן ושבע
מכאל מ. שרון (יום ראשון, 17/11/2002 שעה 18:19)
בתשובה למיה

ויאסף אל-עמיו.

*ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו* אל-מערת המכפלה אל-שדה עפרן בן-צחר החיתי אשר על-פני ממרא.

השדה אשר-קנה אברהם מאת בני-חת שמה קובר אברהם ושרה אשתו''.
בראשית כב', ח'-י' (חי, למען הסמליות).

http://www.faz.co.il/thread?rep=17719
למיה:''ואברהם זקן בא בימים...ויתן אברהם את כל אשר
יעקב יזרעאלי (יום ראשון, 17/11/2002 שעה 20:57)
בתשובה למיה

לו ליצחק''

סיפורי ספר בראשית הם סיפורים של התמודדות על הבחירה.
הנבחר זוכה וממשיך את מסורת האבות.מי שלא ראוי,נדחה.

''ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן מתנות וישלחם אל ארץ'' רק יצחק נשאר בנחלת אברהם.

את יכולה לשאול,מה המוסריות שבדבר,אבל זוהי עובדה שאינה מוטלת בספק.ישמעאל יורש ארצות אחרות,מקבל פיצוי, והולך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=17732
לרב יעקוב: מדוע בני הפילגשים לא קברו את אביהם?
מכאל מ. שרון (יום ראשון, 17/11/2002 שעה 22:49)
בתשובה ליעקב יזרעאלי

הכתוב מייחס חד משמעית מעמד מיוחד ליצחק וישמעאל *בניו של אברהם* שניהם ורק שניהם בלבד.

בהקשר מעמד הקבורה נזכר קנינו של אברהם. מהכתוב כאן עולה מעמד כמעט שווה בין יצחק לישמעאל, וההבדל היחיד הוא שיצחק נזכר ראשון, אך אין כאן הבדל מדרגה.

אמנם תנו רבותינו ש''אין מוקדם ומאוחר במקרא'', אך מעמד הקבורה ומעמד שני בניו יורשי זכות האבות -מעמד עליו מעיד החלק אותו הם ממלאים באותו מעמד, לכל הדעות מאוחר יותר מ''אברהם בא בימים''.

בברכה, ולתשומת לב כבוד הרב,
מיכאל

http://www.faz.co.il/thread?rep=17739
מיכאל:אני מניח שאתה מכיר את דברי חכמינו ,שישמעאל
יעקב יזרעאלי (יום שני, 18/11/2002 שעה 0:16)
בתשובה למכאל מ. שרון

עשה תשובה בסוף ימיו, ולכן נזכר עם יצחק בסיפור הקבורה ,אבל הוא חלק כבוד ליצחק והקדימו.

ברור שלישמעאל מעמד מיוחד.עדיף על בני הפילגשים האחרים.
אברהם הרי אמר: ''לו ישמעאל יחיה לפניך''
וגם אנו שומעים:''וירע הדבר [הגירוש] בעיני אברהם על אודות בנו''

הרי שיחסו של אברהם אל ישמעאל היה חיובי.
בכל זאת אין ספק שיצחק הוא הנבחר,ולישמעאל חיבות משנית.

במאמר חז''ל דלעיל, מובעת העמדה, שישמעאל יכול להיות ממשיך לגיטימי של אברהם, בשני תנאים:

א.הוא ''עושה תשובה''
פורש מעבודה זרה,[כפי שעשו בני ישמעאל אמנם קצת באיחור בעקבות מוחמד.]
פורש מן הגזל[אתה תחליט מה המצב שלהם היום מבחינה זו]
ומן הרצח[על כך אנחנו מסכימים כמדומני,שהם עוד בפיגור עצום].

ב.מכיר בבכירותו של יצחק.
לישמעאל יש בעיה, ''תסביך'' רב שנים בסוגיה הזו.
בודאי שמעת על גירסת המוסלמים לסיפור העקידה :עקידת ישמעאל.
הר הבית הוא דווקא מקום עלייתו של מוחמד השמימה וכו' וכו'

לכל הדברים הללו כנראה מכוון המדרש הנ''ל.ראה מה עמקו דברי חז''ל.
לפי התחזית של המדרש -סופם של בני ישמעאל ''לחזור בתשובה'' גם כן,ולתת לבניו של יצחק סוף סוף את מקומם.

בינתיים הם עוד לא עושים זאת.אני גם לא בטוח שבניו של יצחק אכן ראויים היום, לתפקיד המיועד להם...

[לא בדקתי כרגע את זמנו של המדרש דלעיל. יש אפשרות ,בלתי סבירה שהמדרש מאוחר וכבר מכיר את האיסלאם .מכל מקום עדיין כחו יפה]

http://www.faz.co.il/thread?rep=17753
לרב יעקב: דברי חכמנו קולעים וחכמים להפליא,
מכאל מ. שרון (יום שני, 18/11/2002 שעה 4:09)
בתשובה למכאל מ. שרון

בפרט וביחוד למצב הנוכחי, ורחשי תודה רבים לך, כבוד הרב, על שיגעת וטרחת להביאם למען נלמד מדבריהם ופסיקתם של חכמנו, האקטואליים כל כך למצבנו כיום.
אבל מבחינה אבסולוטית, התורה שבכתב קודמת. הדברים לגבי מעמד הקבורה חד משמעיים ואינם מותירים לגבי עצם מעמד זה ומשמעותו מקום רב לפרושים.

בברכה ותודה,
מיכאל

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.