פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=17631
יעקב לא היה פציפיסט
יעקב גלאוזיוס (שבת, 16/11/2002 שעה 20:23)

נכון שיעקב הסתייג מעוצמת התגובה של שמעון ולוי, אך לצייר אותו כדמות פציפיסט שהסתייג משימוש בכח המרחק רב.

קודם כל יעקב בעצמו ציפה שבניו יתנו תשובה ואם צריך בכח. את זה ניתן ללמוד מכך שכאשר שכם ניגש ליעקב וביקש שדינה תינתן לבנו חמור, יעקב החריש עד שבניו באו. כלומר בניו היו מרכיב חיוני בתגובה שלו להצעה שהובאה לפניו.

גם מהברכה שיעקב נתן ליהודה ''יהודה אתה יודוך אחיך, ידך בעורף איביך'' ניתן ללמוד שיעקב העריך ויחס חשיבות לכח הצבאי במובן הפשוט של המילה.

אך השאלה רחבה יותר וכאן ניתן לומר במידה רבה של ביטחה שהתורה נותנת צידוק להריגת פרטים כאשר הדבר נדרש לצורך הכלל וניתן להביא דוגמאות רבות לכך.

נתחיל מפרשת נוח שרוב האנושות נידון לכליה כולל ילדים ונוער. זאת מכיוון שהמערכת הכללית הסתאבה עד שכמעט לא היה תקווה.

אם נדלג קצת לסיפור יציאת מצרים ברור שהרבה חפים מפשע מקרב המצרים סבלו מהמכות השונות עד לשיא מכת בכורות שכל הבכורות מתו ללא קשר למעשיהם בכלל.

בכניסה לארץ בני ישראל נצטוו להשמיד את שבעת העמים ללא קשר למעשיהם הפרטיים. זאת על מנת לשמור את עם ישראל מנזק בעתיד.

יתכן ששמאי ועוד הרבה הוגי דעות מהשנים האחרונות מסתייגים מהערכים שהם חלק מרכזי בתורה, ובוודאי שבמדינה פלורליסטית זכותו של כל אחד לחשוב מה שהוא רוצה. אך מי שמסתייג מהשמימוש במברשת רחבה מן הראוי שיסביר איך ניתן להבטיח את החוק והסדר ללא שימוש בכלים רחבי היקף, בפרט במצבים שכל הנורמות של התנהגות סבירה הופרו בצורה בוטה ע''י הצד שכנגד.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.