פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לע.צופיה, 27/10/12 22:04)

http://www.faz.co.il/thread?rep=169092
הידיעה הזאת אינה ידיעה ואינה רלוונטית
(יום ראשון, 28/10/2012 שעה 7:16)
בתשובה לע.צופיה

1. כדי להבין את ניטשה יש לקרא את כה אמר זרטוסטרא וכן את מעבר לטוב ולרוע וגנאולוגיה של המוסר.
2. אני לא נכנס אם היה או לו אך המוסר שאנו מדברים עדין לא היה, החזק היה בעל''המוסר'', החיים נחשבו כקליפת השום.
3. עד היום המוסר אינו נחלת כולם , כאשר ספר חובה של פוליטיקאי הוא הנסיך של מקיאוולי, אל תצפה ממנו למוסר, אם ההנהגה במודע ואידאולוגית בזה למוסר, זה מחלחל פנימה
4. זה לא משנה איך תקרא לו השאלה מה הוא בעינך , אני ס''ט ואיני מסכים עם צורת עבודת ה'' של הנזכרים , לדעתי נכנסו ליהדות מומנטים נוצריים מצד אחד וכן איסלמים מצד שני(אולי הם היו קודם לא יודע) העניין ביהדות הוא מעמד האדם כלפי האל (המצוות הוא דרך ההגעה שמחייבת היהדות את היהודי), ומכיוון שכולם ברואיו התנהגות האחד כלפי האחר(מצוות בין אדם לחבירו)- הוא פועל יוצא,
זה שאנשים מחופשים כל השנה אינו אומר שכל יום פורים (או כמו שאומרים במחוזותנו- כיפה עולה שקל וזקן גדל לבד)

יום טוב

ושבוע נפלא

http://www.faz.co.il/thread?rep=169094
אם הבנתי אותך נכון, אתה טוען שאלוהים נברא כי אנשים האמינו בו.האם
(יום ראשון, 28/10/2012 שעה 7:58)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

לחלוטין לא

רק אמרתי שהלוגיקה , המדע והצורך האנושי מחייבים מבחינת האדם את קיומו, ז''א הקיום הוא תודעתי , אם כך לכאורה באין תודעה אין לקיום משמעות

הדבר נידון בהרחבה רבה לפני שלושת אלפים שנה , בשאלה מדוע ''היה ורצה'' האל בבריאת העולם ובריאת האדם

יום טוב

ושבוע נפלא

http://www.faz.co.il/thread?rep=169096
אם הבנתי אותך נכון, אתה טוען שאלוהים נברא כי אנשים האמינו בו.האם
ע.צופיה (יום ראשון, 28/10/2012 שעה 8:39)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

אם הבנתי אותך נכון (ואם לא, תקן אותי) האדם זקוק לאמונה במשהו. זה נטוע עמוק בתודעה שלו ( פה אני בהחלט מסכים איתך).
אם אינו מאמין במשהו אין לקיומו משמעות. גם פה אני מסכים איתך.
השאלה היא: האם אלוהים בחר בנו או שאנו, קבוצת אנשים מתוך ציבור ענק החי עלפני כדור הארץ, בחרנו להאמין לאלוהים מסוים?

http://www.faz.co.il/thread?rep=169098
אם הבנתי אותך נכון, אתה טוען שאלוהים נברא כי אנשים האמינו בו.האם
(יום ראשון, 28/10/2012 שעה 9:09)
בתשובה לע.צופיה

זה לא משנה
1.בזמנו הפנתי לתנורו של עכנאי (בבא מציעה) הגמרא לא נכנסת למהות הדיון , אלא לזה שהאל עצמו אומר הלכה כרבי אליעזר , ותשובת חכמים , לא בשמים היא וסוף תשובת האל '' ניצחוני בני''
היהדות רואה את האדם כאחראי למעשיו והוא לא יכול להאשים בטעויותיו את האל , האל כלל אינו פונקציה בהתנהלות על כדור הארץ (אלא רק מבחינת ההנחיות הכלליות) . האל לא יכול אפילו להתערב, יכולתו היא רק לשפוט , רק האדם יכול לתקן , מבחינת האתם קילקל את גן העדן (אכל מעץ הדעת - לדעת טוב ורע- ברגע שעשה זאת ולמד טוב ורע , קיבל עליו אחריות) ורק הוא יכול להשיב את גן העדן האבוד לכדור הארץ.
2.הקיום שלו הוא בפני עצמו (ראה קאנט , וכן שלמה מיימון) אולם מה המשמעות של הקיום הנ''ל אם אין תודעה שתדע אותה?(זו אחת מן התשובות שניתנו לפני למעלה מ 3,000 שנה, למדוע ברא עולמו).
3. תרשה לי להשיב מתוך עשרת הדיברות
הדיבר הראשון בדיבורי הלא הוא
''לא יהיה לך אלקים אחרים על פני'' ופירושו אל תבנה לך אלקים שאתה רוצה מכיוון שאתה אז עבד לרצונותיך ולא לרצונו ,,,,''

יום טוב

ושבוע נפלא

http://www.faz.co.il/thread?rep=169100
אם הבנתי אותך נכון, אתה טוען שאלוהים נברא כי אנשים האמינו בו.האם
ע.צופיה (יום ראשון, 28/10/2012 שעה 9:47)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

מכל ההודעה קטע קטן לא מובן לי:
''יכולתו היא רק לשפוט''- הכיצד?

http://www.faz.co.il/thread?rep=169101
אם הבנתי אותך נכון, אתה טוען שאלוהים נברא כי אנשים האמינו בו.האם
(יום ראשון, 28/10/2012 שעה 9:56)
בתשובה לע.צופיה

הכוונה היא תפקידו

http://www.faz.co.il/thread?rep=169095
הידיעה הזאת אינה ידיעה ואינה רלוונטית
ע.צופיה (יום ראשון, 28/10/2012 שעה 8:36)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

1. למה אתה מכניס, פתאום, את ניטשה? האם זו ברירת המחדל שלך לכל טיעון?
2. האם יש רק מוסר אחד בעולם?
3. הספר של מקיאבלי נוגע בפן יחיד ומיוחד של החיים ומהיבט זה הוא בהחלט מוסרי. מי בז בהנהגה למוסר?
4.דעתך מאוד מכובדת בעיני, אך חוסר הסובלנות שלך לזולת מאוד מכוער בעיני.
זה שאדם מניח תפילין כל בוקר אינו הופך אותו למוסרי. צא וראה בבתי הכלא, ולא רק.
אני מצפה לתשובות ברורות ועניניות ממך ולא הימלטות למשפטים בלתי ברורים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=169099
הידיעה הזאת אינה ידיעה ואינה רלוונטית
(יום ראשון, 28/10/2012 שעה 9:21)
בתשובה לע.צופיה

1.ניטשה הוא אבן דרך בתורה האתאיסטית ביולוגית שהשפיע רבות על המחשבה של המאה העשרים
2.ברגע שאני מקבל את בריאת האדם והיצורים על ידי האל , ויש לי מושגים על האל , וכן שהאל נימצא בכול אחד מאיתנו, אז כן המוסר אינו דבר יחסי, אין מוסר של גנבים , אין מוסר של נוכלים, אין מוסר של בנות יענה.
3. הספר של מקיאוולי דן בדרכי תרמית של ההנהגה העושה זאת כדי לשרוד, מכיוון שאין אני רוצה לחיות לחברת נוכלים , רוצחים ורמאים , אני לא מקבל התנהגות זאת כלגיטימית, אני מוכן לקבל שכאשר אין לי ברירה אני משתמש לפעמים בדברים שאני מתנגד להם, אבל יש קוים אדומים והם צריכים להיות ברורים.
4. אני שוב מתנצל על הצורה הבוטה אני הפכתי כנראה לזקן נרגן מכרח ההסטוריה שלי
5.זה שאדם מניח תפילין וגונב משאיר אותו גנב, הנחת התפילין לא מזכה אותו בכלום הוא אפילו כנראה אינו מבין אותה
התנך מביא זאת בצורה בוטה במקרה של קיין והבל, האל לא יכול למחול אין זה כלל בסמכותו הלא תשובת האל'' קול דמי אחיך זועקים אלי מן האדמה'', מה שנשאר הוא התשובה של האדם והעונש של האל

יוםן טוב

ושבוע נפלא לך

http://www.faz.co.il/thread?rep=169102
הידיעה הזאת אינה ידיעה ואינה רלוונטית
ע.צופיה (יום ראשון, 28/10/2012 שעה 10:04)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

נקודת המפתח היא ''ברגע שאני מקבל''.
דהיינו: ההחלטה היא שלך ורק שלך. אם אינך מקבל את האל הזה, אתה ,מכורח הצורך באמונה, מקבל אל אחר עם מוסר אחר.
מדוע האחד טוב והשני פסול?
כי כך אתה החלטת ולא מישהו אחר!
מוסר הוא תוצאה של חינוך. בחינוך יש מרכיב גדול של אמונה ולכן לבעלי אמונה שוה או דומה יש מוסר זהה ולבעלי אמונה שונה (למשל עובדי אלילים) יש מוסר שונה (לא בהכרח לגמרי). אני איני מזלזל במוסרו של אדם אחר או עם אחר. זו זכותו כאדם החי על פני כדור הארץ.
3.הספר של מקיאווילי הוא מדריך למנהיג.הוא שאב את השראתו ממקורות רבים וביניהם התנ''ך.לא הייתי מזלזל בו כך.
4.אתה כרבים שאני מכיר עם דעות דומות לשלך חסר סובלנות לאלה שאינם מסכימים עימך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=169103
הידיעה הזאת אינה ידיעה ואינה רלוונטית
(יום ראשון, 28/10/2012 שעה 10:33)
בתשובה לע.צופיה

1.כמובן שהדבר תלוי בי , גם ההחלטה לגנוב ולאנוס תלויה בי.
2. ברגע שקיבלתי עלי שאני יהודי (לא רק כי אומרים לי) אזי אני קיבלתי עלי את המערכת הנ''ל , אם הייתי נולד ומקבל עלי עבודת אלילים כניראה הייתי אומר זאת עליה(אנני אברהם העיברי - שהוא מצד אחד(אמונת היחוד) וכל העולם מהצד השני(עבודת אלילים) .
3.המילה מוסר לא קיימת כמעט בתרבויות אחרות קיים המושג אתיקה ו/או התנהגות אנושית , המוסר כהתקרבות מעשה האדם ל''מעשה ו/או רצון'' האל הוא המצאה יהודית של העמדת מושג כמעט בילתי אפשרי ובלתי מושג , כדוגמא לשאיפת האדם .
3.אם אני מניח כי קיים מוסר בסיסי שאדם נולד איתו (דעתו של הרמב''ם שמפריד בין הומניות אנושית - שזה מטבעו של האדם , לבין המוסר שאליו צריך לשאוף) אזי קיים כורח לוגי לקיום האל בצורה כל שהיא באדם.
4.מדוע אני צריך לחנך למוסר ולא להצלחה , לכח , לתועלת, לתעוזה, וכו, איזה יתרון יש למוסר ?, (אם המוסר בה ליצור חברה , אזי הברירה הטבעית תשאיר חברה חזקה יותר- זה יותר הגיוני)
5.היהדות אומרת כל אדם נברא בצלם , ואילו היהודי הוא ''עם כהנים וגוי קדוש''- זאת אומרת שעל היהודיהוטל התפקיד לתקן את העולם ולהחזירו למצב של גן העדן , לאחר אין תפקיד כזה, יש יתרון מבחינת זאת ללא יהודי שהתנהגותו המוסרית מספקת מבחינת האל (שבע מצוות בני נח) ואילו לגבי היהודי אינה מספקת, לכן למשל הלכה שגוי השומר שבת חייב מיתה, מדוע?, לך אין חובה אתה רוצה חובות עליך תהיה יהודי ותקבל את כל החובות,
6.אני לא מזלזל במקיוולי כמו שאיני מזלזל באחרים , אנילא מסכים להסכמה של חוסר מוסר וכן מפחד מהתוצאות של הקוראים המנסים לישם אותה.
7.יש לי הרבה חסרונות -עלית על הסיבה שהפסקתי ללמד, אולם אני משתדל (אני עונה- הסגנון הוא בקצרה)

יום טוב

ושבוע נפלא

http://www.faz.co.il/thread?rep=169104
הידיעה הזאת אינה ידיעה ואינה רלוונטית
ע.צופיה (יום ראשון, 28/10/2012 שעה 11:29)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

צר לי, אתה נשמע לי קצת מבולבל. איני יכול לענות לך בשל כך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=169105
הידיעה הזאת אינה ידיעה ואינה רלוונטית
(יום ראשון, 28/10/2012 שעה 11:36)
בתשובה לע.צופיה

מה לא מובן?

http://www.faz.co.il/thread?rep=169107
הידיעה הזאת אינה ידיעה ואינה רלוונטית
ע.צופיה (יום ראשון, 28/10/2012 שעה 12:32)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

אתה מקבל את ההנחה שאדם בוחר את אלוהיו.
מעשית זה לא קורה. ההורים והמסגרת החינוכית מעצבים את גישתו לדת ולאלוהים בפרט ולרוב הוא ''שבוי'' בכך כל חייו. אך מבחינה פילוסופית זה משנה מאוד כי בכך יש סוג של הודאה כי אלוהים הוא מעשה ידי האדם ולכן הוא מעצב אותו לפי נטייתו.
לכן כל יתר הנגזרים מכך,כגון מוסר, גם הם נקבעים על ידי האדם.
מאחר ואין אדם הדומה לרעהו, כך יש הבדלים, לעיתים גדולים ולעיתים מזעריים בין אדם לחברו, באמונתו, במוסריותו וכהנה וכהנה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=169108
הידיעה הזאת אינה ידיעה ואינה רלוונטית
(יום ראשון, 28/10/2012 שעה 13:13)
בתשובה לע.צופיה

אני לא נותן שום הנחה , אין לי הנחות , הם גם לא מעניינות אותי
כל מה שאמרתי הוא שברגע שאני מקבל על עצמי את המושג יהודי (שנולדתי אליו) , אני מקבל את המערכת הנלוות , אם לא הייתי מקבל לא הייתי אומר שאני יהודי ולא מסכים לאותה מערכת
כמו כן הסברתי את הרציונל של המערכת מול מערכת אחרת.
הגישה שלי לאלקים אינה קשורה לחינוך אלא לחקר (אימי קומוניסטית ואביז''ל היה אוכל כל הנכנס לפיו גם אם היה הולך לבית הכנסת)
אני מדבר על רציונל ולא רצונות, הסברתי את הרציונל, ואת הפרדיגמות שעומדות מאחוריו, אני לא יכול להתוכח עם אדם שאומר שהשמש עשויה מגבינה צהובה כי כך לימדו אותו או כי כך הוא רוצה(אין בכוונתי להעליב ואני מבקש מראש סליחה על הסיגנון)
העובדה שראית האל בתרבויות שונות היא שונה מראה רק על התרבות בה הוא התפתח לא על האל עצמו,

יכול להיות שאנו מפרשים בצורה שונה את המילה מוסר, המילה מוסר אינה הומניות אנושית או הרגשת חמלה אלו הם דברים אחרים
כפי שהסברתי קודם המוסר הוא המצאה יהודית (המקבילה הלטינית היא דומה ל morals (לא בדיוק)אולם בפירוש לא אתיקה ולא הומניות
הכוונה במוסר היא אנו מעמידים ''התנהגות האל'' כמשהו ששואפים אליו , אולם ברור מההגדרה שאין אנו יכולים להגיע אליו, אלו אינם כללי התנהגות, ו/או התבטאות מוחצנת של רגשות, הדבר אינו קיים בתרבויות אחרות (קיים משהו דומה בנצרות אולם לא זהה , וכן הנושא הגיע מהרעיון היהודי). לכן לעולם אינך שואל מה אני רוצה אלא מה האל מצפה ממני, וזה הבסיס להתנהגות
אימרתי של הילל הזקן ''דעלך סני לחברך לא תעביד''(כל השנוא עליך...) באיזה קודקס זה מצוי, ובכלל אם אני שונא לקבל סימני אהבה האם ז''א שמצווה עלי לא להראות סימנים אלו?, ברור שלו, בה הילל הזקן ונתן לנו טיפ ראשוני בתורת המוסר , שם עצמך במקום של השני לפני שאתה מחליט על פעולה מסויימת,ז''א שם לנו ''מראה'' שאינה במרחק וניתן ללמוד ממנה משהוא, אולם זו רק ההתחלה, ( אולי נקודת הארכימדס ) בשרשרת נקודות אין סופיות .
דבר נוסף כדי ליצור בכלל מושג של מוסר (ולא משהוא יחסי) אתה חייב שנקודת הארימדס שלו תהיה חיצונית למערכת, אם לא מוסר הוא יחסי, תלוי זמן, תלוי מקום, תלוי תרבות , ובקיצור אינו מוסר אלא רצון, או תועלת או הרגשה

אני מקוה שאני מובן

יום נפלא שיהיה לך

http://www.faz.co.il/thread?rep=169109
בנושא מוסר יהודי
(יום ראשון, 28/10/2012 שעה 14:16)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

בנושא מוסר יהודי ומהו מוסר אחד האחרונים המרתקים היא הרב אליהו בן אמוזג
רצ''ב
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9...
D7%95_%D7%91%D7%9F-%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%92

http://www.faz.co.il/thread?rep=169110
בנושא מוסר יהודי
(יום ראשון, 28/10/2012 שעה 14:17)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il


http://www.faz.co.il/thread?rep=169111
הידיעה הזאת אינה ידיעה ואינה רלוונטית
ע.צופיה (יום ראשון, 28/10/2012 שעה 16:42)
בתשובה לisaac01@netvision.net.il

לא אתה לא מובן.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.