פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לspinner013@gmail.com, 27/10/10 5:14)

http://www.faz.co.il/thread?rep=154590
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
ע.צופיה (יום רביעי, 27/10/2010 שעה 5:58)
בתשובה לspinner013@gmail.com

אין הבדל בין יהודי ליהדות.
יהודי הוא האדם שמהוה חלק מהיהדות כמכלול.
הנסיון להבדיל ביניהם הוא הנסיון לקבוע מיהו יהודי.
אין לאף אדם את הזכות לקבוע מיהו יהודי.
יש כלים מסוימים שהתקבלו והשתרשו במשך הדורות ועקב נסיבות והן קובעות בענין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=154600
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
(יום רביעי, 27/10/2010 שעה 11:06)
בתשובה לע.צופיה

אנחנו חוזרים לויכוח ישן נושן אם כי עקרוני.
מיהו יהודי נקבע במשך 3500 שנה
ויש שולחן ערוך בענין זה
כמובן שאתה יכול לבוא ( בשל חופש הביטוי והזכויות הסעודיות, הסוריות והאירניות)
ולומר לפרגסון כי מהיום ויין רוני יתפוס את הכדור בידיו וירוץ איתו כמו ברוגבי לעבר השער.
למה לא? יש חופש או אין חופש, אז למה לא להתבטא בציבור?

מה לעשות, אבל 'הממזרים' לא רוצים לשנות את חוקי המשחק
חוקי המשחק אלה 'הכלים' שכנראה אתה מדבר עליהם.
אז לפי 'הכלים', למה אין זכות לקבוע?
האם הכדור הוא לא בשביל לבעוט בו?
הבנות של מנדלסון היו נוצריות לפי אמונתן אבל יהודיות לפי היהדות
אז מה הן היו?
הילדים שלהן פרחו באויר ואין להם שמץ בין היהודים והיהדות

היהדות שרירה וקיימת גם אם מרבית היהודים יתנצרו. זה לא משפיעה עליה כהוא זה
ולכן יש הבדל בין יהודי לבין היהדות
כי היהדות היא תורה של עשה ואל תעשה
והיהודי יכול להיות מה שהוא רוצה

http://www.faz.co.il/thread?rep=154601
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
דוד סיון (יום רביעי, 27/10/2010 שעה 11:33)
בתשובה לspinner013@gmail.com

יש לך בעיה כי אינך מקבל את הגדרתו של ע. צופיה מהי יהדות. אבל הוא בהחלט מדבר על מהי היהדות.

אתה כמובן יכול לבוא ולטעון (בשם ''... הזכויות הסוריות והאירניות'') או אפילו ללגלג על הגדרות של אחרים. זה כמובן מעיד עליך ועליך בלבד. מצד שני הליגלוג לא יעזור לך כי על אפך וחמתך, אלה חוקי המשחק של חופש הביטוי שקיימים בישראל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=154602
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
(יום רביעי, 27/10/2010 שעה 11:50)
בתשובה לדוד סיון

איפה ראית 'הגדרה' של יהדות?

http://www.faz.co.il/thread?rep=154605
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
דוד סיון (יום רביעי, 27/10/2010 שעה 13:19)
בתשובה לspinner013@gmail.com

ראיתי במספר דיונים בעבר וגם בדיון הזה.

אם לא מצאת כנראה שלא קראת את כל ההודעות הרלוונטיות בפתיל הנוכחי. אם באמת לא קראת זה לא בדיוק מכובד ללגלג.

http://www.faz.co.il/thread?rep=154606
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
(יום רביעי, 27/10/2010 שעה 13:40)
בתשובה לדוד סיון

יש לך בעיה כי אינני מקבל משהו שנראה לך ולצופיה
כמו הגדרה

אז מה זה?
רצוי שתסיר את השפן שבתוך הכובע שלך

http://www.faz.co.il/thread?rep=154607
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
דוד סיון (יום רביעי, 27/10/2010 שעה 15:12)
בתשובה לspinner013@gmail.com

אין לי שום בעיה אם אתה מקבל או לא את ההגדרה של ע. צופיה.
אני גם מציין שוב שההגדרה הזאת כתובה בין דפי הדיון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=154609
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
ע.צופיה (יום רביעי, 27/10/2010 שעה 16:07)
בתשובה לspinner013@gmail.com

אבקש את סליחתך, אך אתה נשמע לי קצת מבולבל.
מיהו יהודי לא נקבע לפני 3500 שנה. אולי לפני 1500 שנה ופחות.
אין דומה היהודי של תקופת השופטים, או בית שני, או תקופת מסעי הצלב, או תקופת הרנסנס או תקופת ההשכלה, ליהודי של מאה שערים דהיום.
שולחן ערוך למיטב ידיעתי נכתב לפני כ-‏500 שנה.
היהדות עברה הרבה שינויים בשלושת אלפי השנים האחרונות ואין סיבה שהיא לא תמשיך לעבור שינויים.
העולם משתנה במהירות גדלה והולכת והיהדות, בין אם תרצה או לא תרצה, היא חלק מהעולם.
היהדות קיימת בזכות אותם היהודים,חרדים, דתיים, חילוניים גרים,הממשיכים לדבוק בעיקרי הלכותיה.
כולם יהודים ולוא בגלל הסיבה שלפי היהדות אין אדם שזכאי לקבוע מיהו יהודי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=154610
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/10/2010 שעה 16:42)
בתשובה לע.צופיה

קיימת אצלנו החילוניים בעיה רצינית .
כמה מצוות יש לקיים כדי שעדין תהייה יהודי ?

זה מעורר בעיה פילוסופית שנקראת בעית ''הערימה'' או פראדוקס הערימה .
אם לפניך ערימת אבנים וסילקת ממנה אבן האם היא עדין ''ערימה'' ? התשובה תהייה כן .
אם תמשיך בזה , אז נשאלת השאלה עד מתי הערימה היא ''ערימה'' ? האם כשתישאר אבן אחת ? שתיים ? שלוש ? או כמה ?

ולמה אני מציג את הפראדוקס ? כי אנחנו איננו מקיימים הרבה מהמצוות .
איננו מקיימים מצוות שמירת השבת , שמירת הכשרות , צום כיפור , שמיטת חובות בשנה שביעית , קוצצים ריבית ועוד הרבה .
אנחנו כן עושים מילה . מה עוד מהתרי''ג ?

כמה מצוות ואיזה יש לקיים כדי שנהייה עדין יהודים ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=154616
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
ע.צופיה (יום רביעי, 27/10/2010 שעה 18:12)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

אני רואה את הדברים בצורה שונה.
מצוות הן עניין בין האדם לבוראו.(בעצם לעצמו).
יש על זה סיפור נחמד.(אני מספר אותו לפי זכרון רחוק)
באחד מימי השישי הגיע לעיירה עגלון,ממש דקות לפני כניסת השבת.לא הספיק להתקלח וכבר רץ לבית הכנסת. כולם התפללו והוא שתק.
אחרי זמן מה קרה נס בעיירה.
הסביר הרב לחסידיו. זה לא בגלל התפילות שלכם. זה בגלל אותו עגלון שמכל התפילה ידע רק את ''קריאת שמע ישראל'' ואותם אמר בדבקות כזו שהגיע עד הבורא עצמו.
מספר המצוות שאנו החילונים מקיימים הוא קטן לעומת הדתיים והחרדים אך המשמעות אינה במספר אלא במהות.
האם אותו יהודי שגר בניו יורק ומקיים את כל המצוות כהלכתן הוא יהודי טוב ממני או ממך שמקיים את המצווה,אולי החשובה ביותר, העליה והחיים בארץ ישראל?
לדעתי-לא!
אך איני מתימר לפסוק ולדרג יהודים כמו יקירנו ספינר.
אני מתייחס בכבוד לכולם, חוץ מאלה שאינם נותנים לי את הכבוד המגיע לי.
אנו, היהודים, מהווים חלק בלתי נפרד מהתרבות המערבית. אנו מושפעים ממנה עמוקות. גם בתרבות המערבית (בניגוד,למשל, מהאיסלם)יש התרחקות מהדת. כמו שאנו ''מבכים'' את ההתבוללות, כך גם הנוצרים ''מבכים'' את התמעטות הקהל בכנסיות.לכן אינו רואה משמעות קריטית בכך, כל זמן שזו מגמה כללית ולא ייחודית ליהדות.
נכון שמספר היהודים קטן. אך גם מספר הצרפתים והגרמנים והאנגלים.זו עוד מגמה כללית.
חז''ל אמרו פעם שיש מספר דברים ביהדות שזה ''קידוש השם''. יש לחזור לכך,בהתחשב, כמובן, בנסיבות המשתנות, ולקבוע אותן ככללי יסוד ביהדות .

http://www.faz.co.il/thread?rep=154618
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום רביעי, 27/10/2010 שעה 19:59)
בתשובה לע.צופיה

סיפרתי את פרדוקס הערימה ושאלתי מה מתוך המיכלול של היהדות אנחנו מקיימים .
אתה ענית ''האם אותו יהודי שגר בניו יורק ומקיים את כל המצוות כהלכתן הוא יהודי טוב ממני או ממך שמקיים את המצווה,אולי החשובה ביותר, העליה והחיים בארץ ישראל?''

אם אקבל כי העליה והחיים הישראל הם המצווה החשובה ביותר הרי מי שאינו מקיימה אינו יהודי מתוך ההגיון הפנימי של הטיעון שלך . אבל זו אינה מצווה יהודית כלל !

לעומת זאת שמירת השבת ושמירת הכשרות הן מצוות יהודיות מובהקות .

http://www.faz.co.il/thread?rep=154624
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
ע.צופיה (יום רביעי, 27/10/2010 שעה 21:41)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

לא התכונתי שמצוות העליה לארץ ישראל היא החשובה ביותר,אך היא בטח בין החשובות ביותר.
איני מזלזל בשמירת השבת או אכילת כשר,אך בנסיבות של המאה ה-‏21 אי נסיעה בשבת נראה כמו משהו אנכרוניסטי.
אם אתה מקבל את הגישה שהיהדות היא דת ולאום או לאום ודת, כרצונך,הרי קיום הלאום אינו פחות חשוב מקיום הדת. אם תעקוב אחר ההיסטוריה היהודית מאז חורבן בית שני,וקודם, תיווכח כי השאיפה לעלות לארץ ישראל לא פסקה אפילו ליום אחד. ה''שחקנים'' התחלפו, אבל הנסיון להגיע לארץ לא פסק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=154629
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום חמישי, 28/10/2010 שעה 6:35)
בתשובה לע.צופיה

אני מסכים איתך באופן כללי אבל השאלה היא האם השאיפה לעלות לארץ ישראל היא ליבת היהדות ? אני סבור שלא . גולדסטון ואחרים הם יהודים ואינם שואפים לזה .
מצד שני ברור כי יהודי חרדי בברוקלין שמקיים את תריג המצוות הוא יהודי . גם יהודי שחי בישראל ואינו מקיים את המצוות הוא יהודי .
לכן
מה יהודי בתכנים של חיינו ? מלבד ברית מילה שהגברים עוברים והנשים לא .

http://www.faz.co.il/thread?rep=154635
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
ע.צופיה (יום חמישי, 28/10/2010 שעה 8:12)
בתשובה להמפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה

לי ולך קשה, במידה מסוימת לענות. אך בן-דודי מארה''ב שלפני כחמש עשר שנה ביקר אותי ואת ישראל בפעם הראשונה בחייו ביטא זאת במילים אלו:''קצת משונה בעיני להיות רק בין יהודים''.
בכך ענה לשאלתך. כאשר אתה חי בין בעלי דתות אחרות אתה חש בחדות את התכנים היהודיים,כאשר אתה חי רק בין יהודים, חלק מהם מיטשטש.
אנו( החילוניים) ,בסוג מסוים של היסח דעת, ממלאים לא מעט מצוות. לא אמנה זאת,כי, כי שציינתי, זה אישי לכל אחד מאיתנו. אך אילו מישהו היה מתבונן בנו מהצד (וזה מחזיר אותנו לבן-דודי החי בחו''ל)היה מיד מזהה את יהדותנו.
סוגיית העליה והחיים בארץ ישראל היו בעלי משמעות חזקה עד לקום המדינה ואולי עד למלחמת שת הימים. לאחר מכן,כאשר קיום המדינה היה משהו ברור ולא מוטל בספק החלו רבים להתפזר בעולם ,ללא חשש, מתוך ידיעה ת-הכרתית, כי בעת צרה יש לאן לברוח. ראה את התנועה הגדולה של צרפתים שבאו לארץ בשנים האחרונות וקנו נדל''ן וזאת על רקע התחזקות האיסלם שם, כדוגמא לכך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=154636
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
(יום חמישי, 28/10/2010 שעה 8:32)
בתשובה לע.צופיה

''-חז''ל אמרו פעם שיש מספר דברים ביהדות שזה ''קידוש השם''. יש לחזור לכך,בהתחשב, כמובן, בנסיבות המשתנות, ולקבוע אותן ככללי יסוד ביהדות'' .
אם חז''ל כבר אמרו - אז באיזו יהדות אתה מתכוון לקבוע אותן ככללי יסוד?

''אך איני מתימר לפסוק ולדרג יהודים כמו יקירנו ספינר''.
גם אני לא מדרג. אני מנסה להצביע על השינוי בתפיסת העולם של יהודים, למשל
-- יהודי כמו טרוצקי, בולשביק
-- יהודי שלא מקיים מצוות
-- יהודי אתאיסט, שלא מאמין בבורא עולם. יש אבולוציה ומקרה
-- יהודי ששונא יהודים
-- יהודי שמקיים טקסים רפורמיים. למשל מנהל טקס של שבת, אבל ביום א'
-- יהודי נוצרי
ובטוח שיש עוד.

''אני מתייחס בכבוד לכולם, חוץ מאלה שאינם נותנים לי את הכבוד המגיע לי''.
אני לעומתך לא מחפש כבוד אצלם. אבל אני נותן להם כבוד כבני אדם, לא כמופת של יהודים. כל אחד מחפש לו את הגיבורים שלו בעולם. יוסי לפיד הוא לא המופת שלי

http://www.faz.co.il/thread?rep=154640
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
ע.צופיה (יום חמישי, 28/10/2010 שעה 15:29)
בתשובה לspinner013@gmail.com

חז''ל עצמם, בזמנם הובילו לשינויים ביהדות שהתבקשו עקב שינוי הזמנים והנסיבות. אין שום סיבה שחכמי דורנו לא יובילו שינויים ותיקונים שמתבקשים כיום.
בכך שאתה מייחס ליהודים שמות תואר שנובעים מהשקפת עולמם הפוליטית ,אתה מדרג אותם. זה בולשביק וזה שמאלני וזה רפורמי וכולי. השקפת עולם פוליטית זה דבר אחד והשתייכות לעם היהודי זה דבר אחר. יהודי הוא יהודי והשקפת עולמו אינה מסווגת אותו כיהודי טוב או רע.
גם אני לא מחפש כבוד. אך את המעט כבוד שאני יכול להעניק איני מפזר,כך סתם.
מי זה יוסי לפיד?

http://www.faz.co.il/thread?rep=154642
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
(יום חמישי, 28/10/2010 שעה 18:00)
בתשובה לע.צופיה

לא מדובר בהשקפת עולם פוליטית, כמובן
בולשביק מתכוון לאדם שהוציא את הבורא ממשוואת הקיום של העולם והמליך במקומו את האדם
גם כל שאר החלוקות אין להן דבר עם פוליטיקה
יוסי לפיד - אלה כל היוסיים למיניהם שטרפו אותנו עם טומי לפיד

http://www.faz.co.il/thread?rep=154648
למרות הטענות מדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית!
ע.צופיה (יום שישי, 29/10/2010 שעה 4:57)
בתשובה לspinner013@gmail.com

אתה בהחלט טועה.בולשביזם הוא השקפה פוליטית בדיוק כמו הפרדה בין נשים לגברים.
טומי לפיד הוא יצירה של אותם הדתיים וחרדים שהאמינו שניתן להפעיל כפייה דתית על החילוניים. כאשר אתה מושך את החבל יותר מדי לצד שלך אתה מקבל משיכה נגדית.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.