http://www.faz.co.il/thread?rep=142313 | |
מהיכן אתה קובע שרילנד לא ביקר בארץ? | |
גלעד היפתחי (יום שישי, 20/11/2009 שעה 13:43) בתשובה לtelavivsanur@gmail.com | |
שנית, האם כדי לכתוב ספר על מקום X חובת הכותב לבקר במקום הזה? האם לא יכול להיות שהוא ליקט מידע וכתבים מאנשים שביקרו בארץ? יש לך את הספר במקור הלטיני שלו? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=142332 | |
מהיכן אתה קובע שרילנד לא ביקר בארץ? | |
ע.צופיה (יום שישי, 20/11/2009 שעה 18:09) בתשובה לגלעד היפתחי | |
ראשית, את הספר במקורו הלטיני (לפי הידוע הספר לא תורגם אף פעם, כך שיש רק בלטינית)רכש אחד ממשתתפי הפורום והעלה אותו לדיוןבמאמר לפני מספר שנים. הספר כתוב בנוסח כאילו רילנדי סייר בארץ. ד''ר סיון בירר ומצא ,עובדתית, כי רילנדי מעולם לא עזב את הולנד,כך שמהימנות הספר אינה גדולה, היא מתבססת על עדויות שמיעה של נוסעים וחומר כתוב ישן כולל יוספוס פלביוס. הסתמכותה של רבקה על רילנדי מלמדת, במידת מה, על טיב ''מחקרה''. מנגד, יוסוף ,כרגיל, שיטחי לחלוטין,זכר את הסיפור על ספרו של רילנדיש שנידון באתר ו''מנגח'' איתו את רבקה. ברור שהוא לא משקיע אפילו דקה מזמנו בבירור עובדות,גם בויכוח עם רבקה וגם בויכוחים עם אחרים.הוא מלקט חומר ש''מתגלגל'' בתקשורת מבלי לבדוק אותו ובונה הררי משפטים מליציים וחסרי תוכן ובסיס. זו הסיבה שאיני מתייחס מהותית לכתיבתו אלא רק לנסיון שלו ל''רמות'' את משתתפי האתר על ידי חיקוי כתיבה של איש שמאל יהודי כולל הכינוי היהודי האוטנטי ''יוסלה''. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=142336 | |
שמו של הספר הוא עדות עיקרית! | |
דוד סיון (יום שישי, 20/11/2009 שעה 18:36) בתשובה לע.צופיה | |
1. שמו של הספר בתרגום לעברית הוא ''פלשתינה, לפי מסמכים עתיקים תאור, בשלושה חלקים, עם מפות גיאוגרפיות מתאימות''. אפשר כמובן לקרוא עוד במאמר שכתבתי (<דיון 4960>) וגם בספר, ''מפת ארץ-ישראל ותולדותיה'', שכתב יצחק שטנר ויצא לאור בשנת 1951. כמו שברור מדברי חוקרים מדובר בספר שנכתב בעיקר על פי ספרי קודש. 2. הספר כתוב בכמה שפות במשולב. יש בו בעיקר לטינית אבל גם יוונית וגם עברית. 3. עוד עובדה מאד חשובה שצריך לקחת בחשבון והיא הגיל של רילאנדי בעת שכביכול ביקר בארץ (19). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=142363 | |
''כְּכֶלֶב, שָׁב עַל-קֵאוֹ-- [ספינר], שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ'' | |
דוד סיון (שבת, 21/11/2009 שעה 20:39) בתשובה לspinner013@gmail.com | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=142422 | |
אוקיי, אז הוא לא ביקר בארץ | |
גלעד היפתחי (יום שני, 23/11/2009 שעה 9:06) בתשובה לע.צופיה | |
אז מה? האם אינטלקטואל של זמנו לא יכול ללקט את המידע שהיה קיים עד ימיו ולהעלותו בספר? האם כל כותבי הערכם באנציקלופדיות לדורותיהם ביקרו בכל מקום בתבל ובפלנטות וגם בתוך גוף האדם מבפנוכו? לדעתי חשוב לדעת גם מה היה המידע ומה היתה התודעה של האינטלקטואלית בזמן מסויים באירופה כולל במאות ה-17-18. לכן לליקוטים של רילנדי דווקא יש ערך חשוב בנושאים שבויכוח. אני מציע גם לך לחקור את העובדות שבויכוח, כולל מליקוטי החומר ''שמתגלגל'' בתקשורת העכשווית וההיסטורית, לבצע אימות ובקרה למידע, ולהשתמש בו בכיוון ובמינון הנכונים. לצורך העניין גם עדותו של לינארדי חשובה מאין כמוה! | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=142432 | |
אתה מחמיץ את הנקודה העיקרית! | |
דוד סיון (יום שני, 23/11/2009 שעה 9:46) בתשובה לגלעד היפתחי | |
הספר של רילאנדי מתאר תקופה בראשית הספירה הנוצרית (על פי מסמכים עתיקים - בעיקר ספרי קודש). גם המפות שמופעיות שם נעשו על פי הכתבים האלה ולא על פי מדידות. מכאן ברור: א. שהוא לא מתאר את הארץ בתקופה בה הוא חי. ב. יש מחקרים היסטוריים בני ימינו (שחלקם מוזכרים במאמרים של רבקה שפק ליסק) וחלקם כתובים בעברית שמתארים את הארץ בתקופה בה חי רילאנדי. ג. יש מחקרים כאלה גם על התקופות הקדומות יותר שחלק מהם מוזכרים אצל רבקה במיוחד כאשר היא מתייחסת למספר וסוג התושבים. ----- ישנם מחקרים יותר מוסמכים שמהם ניתן ללמוד את המציאות בארץ בסוף המאה ה-17, וגם במאות הקודמות. לכן עדותו של רילאנדי פחות חשובה ואין בה דבר שמתייחס לתקופה בה הוא חי, סוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-18 (הוא נפטר בשנת 1718 בגיל 42). | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=142439 | |
אתה מחמיץ את הנקודה העיקרית! | |
גלעד היפתחי (יום שני, 23/11/2009 שעה 13:42) בתשובה לדוד סיון | |
אינני בקיא בכתבי רילאנדי ואני מניח שגם אתם לא. אני מציע לא לדון לעומק במה כתוב שם ואילו תקופות הוא מכסה, כי אין לנו מול עיננו את סיפרו, ואני מבין שבינתיים אף אחד לא תרגם אותם מלטינית. כל שהתכוונתי הוא לומר, שספרו של רינאלדי ראוי לקריאה וללימוד ולו רק בגלל הצורך להכיר את מה שבני דורו ידיעו והכירו על ארץ ישראל. את הפרשנות אפשר לתת אחר כך כשמלקטים את הידוע גם ממקורות אחרים ואז בוחנים אותם לעומק. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=142446 | |
אתה ממשיך להחמיץ את הנקודה העיקרית! | |
דוד סיון (יום שני, 23/11/2009 שעה 15:25) בתשובה לגלעד היפתחי | |
אתה מניח הנחות מופרכות. ההנחה המופרכת הראשונה היא לגבי מה אני יודע על הספר ואיזה תקופה הוא מכסה. הנחה מופרכת שניה ''כי אין לנו מול עיננו את סיפרו''. הנחה מופרכת שלישית שהספר הזה מהווה אינפורמציה על מה ''שבני ידעו והכירו על ארץ ישראל''. הספר קיים בספריות בארץ (למשל בית הספרים הלאומי ובאוניברסיטת חיפה) וגם סרוק באינטרנט (http://books.google.com/books?id=j5cUAAAAQAAJ&dq...). אם תעיין בעמ' 4 תראה שהמילים בעברית הכתובות בו מסייעות להבין את התוכן. אם תתרגם את עמ' הכותרת (#1) תוכל להבין שאין בספר מידע ''עדכני'' על הארץ בדורו של רילאנדי. כדי להמנע מהנחות אצבע כדאי לך לקרוא את המאמר הבא ''המסע המופלא של רילאנדי'' (http://www.faz.co.il/story?id=4960&NewOnly=2) שכתבתי לפני כשנה וחצי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=142444 | |
אוקיי, אז הוא לא ביקר בארץ | |
ע.צופיה (יום שני, 23/11/2009 שעה 14:17) בתשובה לגלעד היפתחי | |
רילנדי הוא גיאוגרף ידוע ומוערך. אין על כך ויכוח כלל. אך יש הבדל אם המקור הוא מראה עיניים אישי של המחבר או עדויות שמיעה. הבעיה עם הספר הזה שמתקבל הרושם שהוא נכתב מראות עיניים ולא כך הדבר.לכן ההסתמכות צריכה להיות בהתאם. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |