http://www.faz.co.il/thread?rep=140771 | |
הפוסל במומו פוסל! | |
סתם אחד (יום ראשון, 25/10/2009 שעה 7:45) בתשובה לסתם אחד | |
לראשונה ובכנות מפתיעה אתה מציג טיעון על מוסר . לזה אומר שני דברים - 1 - המוסר הוא הגיגי וככזה הוא מופשט ומצוי רק במעגלי וקישורי מוח האדם . לזה נוהגים לקרוא MEME או בעברית ''מם'' . אצל כל אדם מם זה שונה במקצת ולא במקרה . 2 - מה שקיים ממש הוא התנהגות . ובענין זה ''התנהגות מוסרית'' . זו ניתנת לראיה ובחינה וגם תגובה . אז מה שיש לדיון הוא התנהגות מוסרית . כאן אתה מציג ''. . .הדיבור על הפשעים של האחר אינו יכול להוסיף להבנתנו את 'מהו הדבר הנכון לעשותו' מבחינתנו ועבורנו.'' ועוד אתה כותב ''משתתף העוסק במוסריות של אחר או אחרים אינו תורם לדיון כלל, היות וההגדרה של המוסר אינה נגישה מנקודת תצפית שאינה זו של משתתף מיידי.'' וגם את זה כתבת ''הגיע הזמן ש'אינטלקטואלים' או אנשים העוסקים במדעי הרוח, יאפשרו דיון בנושא המוסרי (מערכת הערכים הרצויה לחיים בישראל) מבלי לערב בכך את האילוצים הבטחוניים, או את הדמוניזציה של התרבות הפלסטינית.'' וכל אלה שהם ניסוחים שונים של אותה גישה אומרים למעשה שהתנהגותנו (מוסרית או לא) אינה צריכה להיות תלויה בהתנהגות הצד השני , כלומר הפלסטינים . דבר זה הוא הפגם הגדול בעמדה שאתה מציג . בהחלט כן צריכה להיות התנהגותנו , תגובה להתנהגות הצד האחר-הפלסטינים . לא בגלל שאיכפת למישהו מה המוסר שהם אוחזים בו במחשבתם ,אלא בגלל שהתנהגותם פוגעת בנו ואנו צריכים לדאוג לקיומנו שלנו . או כפי שכתב שפינוזה בסיפרו ''אתיקה'' - טוב הוא מה שמועיל לאדם . לנו מועיל לפגוע בפלסטינים . ועוד הערה אחת לטובת רבקה - הצגת נתונים שנאספו היא דבר אובייקטיבי . אפשר לקבלם או אפשר להראות שהם שונים מהאמת , דבר שלא עשית , אפשר לא לקבלם , דבר שאתה עושה . אך הטענה שהנתונים משמשים כלי בידי הזולת אשר עמדתו המדינית אינה מקובלת עליך , היא טענה שגויה . ולרבקה אני כותב - עמדתך המדינית לגבי פתרון הסיכסוך , אין לה קשר עם ההסטוריה . פיתרון הסיכסוך הוא על פי ההתנהגות האנושית של שני הצדדים ולפי יכולתם . יש גם סיכסוכים לא פתירים אלא בסכום אפס , כלומר הרווח של פלוני הוא ההפסד של אלמוני . אריה עירן . | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=140774 | |
הפוסל במומו פוסל! | |
סתם אחד (יום ראשון, 25/10/2009 שעה 8:06) בתשובה לסתם אחד | |
אתה ממשיך לבלבל בין הרצוי למצוי, ובין דגמי התנהגות ביולוגיים לבין עקרונות מופשטים. עקרונות המוסר שהגדרתם משמשת את הממשל התקין ברוב החברות העולם כיום, אינם בגדר 'התנהגות'. עמדתך היא כסות דקה להטפה ל'כל דאלים גבר' ביחסים בין עמים, בין מדינות, ובין אינדיבידואלים. אין לכן בעמדתך כל עניין עבור מי שחפץ בחיי רווחה ושלום, וכרגיל מגיבים לעמדותיך בחיוב כל הדפ''רים הרגילים שהרטוריקה הפשיסטית והגזענית עושים להם טוב. זה לא מעניין וזה לא מדעי, והנסיון החוזר ונשנה שלך לתת לגישתך מראית העין של עמדה רציונלית מעליב את השכל הישר. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |