פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לסתם אחד, 04/08/09 16:08)

http://www.faz.co.il/thread?rep=136631
מ.ש. מושגים מוצנעים בשלושת הבשורות הסינופטיות
סתם אחד (יום שלישי, 04/08/2009 שעה 21:18)
בתשובה לסתם אחד

למשל: ''כשתראו את השיקוץ המשומם עומד במקום שאינו במקומו - על הקורא להבין - אזי הנימצאים ביהודה ינוסו אל ההרים'' (מרקוס יג' 14). ניסוח דומה - מתי כד' 15: ''לכן כאשר תראו את השיקוץ המשומם, הנאמר על פי דניאל הנביא, עומד במקום קדוש - על הקורא להבין - אזי הנימצאים ביהודה ינוסו אל ההרים.

השיקוץ המשומם הניזכר בדניאל הוא כנראה הבעל או אלילות פגנית אחרת, שכאשר תוצב, תכבה אש התמיד בבית המקדש.

ולמה נאמר כאן, על דרך הרמז, ''על הקורא להבין''? מה כאן לא נאמר מפורשות, ומה הבעייה אם זה רק הבעל או אלילות אחרת?

תשובה:הכוונה כנראה לפסל הקיסר הרומי, בתורת אל.

הנושא נוגע כולו לעניין האלוהות המשוקצת, הכוזבת, מול האלוהות שמן האמת, ולכן נושא אלוהותו של ישוע, כולו הוצנע, על מנת שלא להתריס בקיסר הרומי, בתקופה שלפני קונסטנטינוס.

טפח מהנושא הקדום הזה (ונושאים קדומים אחרים שהוצנעו כנראה בשלב מוקדם), נחשף בבשורה המאוחרת ביותר, זו על פי תלמידו הזקן של ישוע, יוחנן, קרוב לסוף ימיו. שם גם ניזכר לראשונה בהאשמת הפרושים כלפי ישוע, שישוע טוען להיותו בן האלוהים, ולא רק מלך (שלא כמו כמו ב-‏3 הבשורות הראשונות), ושם גם ישוע נושא דברים לפני פילטוס, בדברו על מלכותו, מלכות שמים שלא מן העולם הזה, ועל כך שבתשובה לשאלת פילטוס שאינו מרפה, ושואל בשנית, אם כן אתה מלך? עונה ישוע, זה מה שאתה אומר, אך מלכותי היא למעשה מלכות האמת, הלא ארצית, ''באתי לעולם להעיד על האמת, כל אשר הוא מן האמת שומע לקולי''.

זאת בעוד לפי 3 הבשורות הראשונות, המצניעות נושא זה, ישוע עונה לשאלה אם הוא מלך, רק ''זה מה שאתה אומר'', ואחר שותק. הנושא שם הוא מלכות והכחשתה, וכלל לא נושא הקרוב לאלוהות, אלוהות העשוייה להתחרות באלוהותו של הקיסר, על פי העלילה הפרושית.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.