http://www.faz.co.il/thread?rep=13036 | |
לאריה: על PC | |
דוד פלד (שבת, 05/10/2002 שעה 12:43) | |
תהליך ''כיבוס'' המילים, המתואר על ידיך ברוב כישרון, אינו תהליך פוסטמודרני דווקא. זהו תהליך שימיו כאורך ההיסטוריה התרבותית. התוצאה הידועה היא שהיסטוריונים מביאים איתם את המטען התרבותי שעומד מאחורי המושגים בתקופתם ומסבירים תופעות בהיסטוריה בלי לשים לב לדינמיקה של התפתחות השפה. מי שעמד על כך לראשונה היו האנתרופולגים של שנות ה- 90 ושכנעו גם את ההיטוריונים והפילוסופים שאינם מוגדרים דווקא פוסטמודרניים (דרך אגב, זוהי אחת הדוגמאות המתאימות למאמרך, כיתד תווית אמורה לייצר תגובה אינסטיקטיבית בלי שהמגיב יהיה חיב להבין את עומקה של התווית). אחד האנתרופולוגים המובילים בשנות החמישים היה לוי-שטראוס. כל מי שרצה להשתייך לתחום, התחיל ממנו. לימים, הראו ''האנתרופולוגים החדשים'' שלמעשה המחקר של לוי-שטראוס הצדיק את הקולוניאליזם ע''י שימוש במונחים שלקוחים מהעולם הקולוניאליסטי. מערכת הערכים התרבותית התגלתה לפתע כחלק אימננטי של המדע. הפילוסוף Quentine Skinner, חקר את המשמעויות של הטקסט במסגרת הקונטקסט. בין הדוגמאות שהוא מביא להפיכת מושג על פניו הוא ה- Gentleman. במקור הוא ייצג אציל כפרי גס מנהגים היום... בין השאר הוא חקר את ''הנסיך'' של מקיאוולי והראה שהמחקרים של זמננו, כולל המצאת הערך ''מקיאווליזם'' נבע מצרכים חברתיים שלא היה להם ולא כלום עם עולם המושגים הנאור של מקיאוולי, שהקדים בהרבה את תקופתו. רק הערה קטנה לגבי היהודים בצרפת. בצרפתית קיימים שלושה מונחים ליהודי: Juif; Israelite; Israelien האחד, צרפתי מקורי, כמו שכתבת, השני ''צרפתי בן דת משה'' והאחרון - אזרח ישראלי. בתקופת שהייתי לצרכי עבודה בפירנאים, שאלה אותי בעלת המלון בבישנות, לאחר למעלה מחצי שנה ''הישראלים הם קתולים או פרוטסטנטים?''. תשובתי ''Israelite'' גרמה לה לזעזוע לא קטן. המצב שאתה מנתח מתאים לחברה שנמצאת בבלבול מושלם, ממש כמו של אותה צרפתיה. הצעתך למתנחלים אכן מאד רציונלית, אך מאחר ואנו בתקופת מעבר, המונחים יקבלו משמעות שונה לאחר שנדע מהם גבולות הריבונות של המדינה הזאת; בין אם כתוצאה של מדיניות ברורה של ממשלת ישראל או כתוצאה מתכתיב בינלאומי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=13049 | |
החכמתי, דוד. ועוד סיפור | |
אריה פרלמן (שבת, 05/10/2002 שעה 14:42) בתשובה לדוד פלד | |
סיפר לי מדריך תיירים אחד, על מקרה שבו שאלה אותו תיירת גויה מרוסיה כדלקמן: ''בעלי יהודי. האם זה מקנה לי זכות לקבלת אזרחות בישראל?'' אלא מאי? הנוסח שמסרתי היה מעובד. התיירת לא העזה לבטא את המונח הרוסי ליהודי, שהוא ''יבריי''(=עברי), מונח נורמטיבי ותמים לחלוטין, להבדיל מ''ז'יד'' שהוא שם גנאי (ונורמטיבי, אגב, בפולין...). היא עשתה מאמץ עצום על-מנת לציין שבעלה יהודי, מבלי לומר את המילה. מדריך התיירים הישראלי, שעלה מברית-המועצות לפני שנים רבות, היה משועשע-קמעא, כיוון שבעבורו אין למילה יהודי (ברוסית: יבריי) שום מטען שלילי. אך התיירת הגויה בעלת הנימוסים הטובים, פשוט לא רצתה לפגוע במדריך התיירים, על-ידי השמעת קללה כה גסה כגון... יבריי! אכן אתה צודק, שתופעת כיבוס המילים היא מוקדמת הרבה יותר מהזרם הפוסט-מודרניסטי, ודי בדוגמת ה''איזראליט'' להוכיח זאת. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=13053 | |
כללית הייתי אומר כי רק ליהודים מותר | |
מי שזוכר (שבת, 05/10/2002 שעה 15:00) בתשובה לאריה פרלמן | |
לספר בדיחות על יהודים... | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=13068 | |
למי שזוכר: על בדיחות | |
דוד פלד (שבת, 05/10/2002 שעה 16:22) בתשובה למי שזוכר | |
יש לא מעט צדק בדבריך. אם תזכור את כל הבדיחות האתניות למיניהן, החל מעל המרוקאים עבור על עדות המזרח והמשך לפולנים, יסתבר לך שזוהי אחת הדרכים להגדיר את הזהות העצמית ע''י בדיחה על מי שהוא שונה ממך. (דרך אגב, זרם הבדיחות על הפולנים בארה''ב כבש את אופנת הפילים, בתקופה שזבגנייב בז'ז'ינסקי הפך לקובע מדיניות החוץ של ארה''ב). ההומור היהודי, למיטב ידיעתי, הוא היחידי הצוחק על עצמו. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=13083 | |
ועוד על בדיחות | |
Doron Arazi (שבת, 05/10/2002 שעה 18:25) בתשובה לדוד פלד | |
א) לאו דווקא, ההומור הקאתולי וההומור הכושי האמריקאי צוחקים על עצמם. ב) יהודי רואה ברכבת התחתית בניו יורק כושי חובש כיפה המעיין בעתון יידיש . הוא מביט בו שעה ארוכה, לבסוף אינו יכול להתאפק, ניגש אליו ושואל אותו: ''סלח לי, הייתי ממש מוכרח לשאול אותך משהו: להיות כושי - זה לא מספיק?!'' | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=13122 | |
לדורון, תודה שהחזרת את הפרופורציה | |
דוד פלד (יום ראשון, 06/10/2002 שעה 0:54) בתשובה לDoron Arazi | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=13151 | |
לדוד: העונג כולו שלי;והנה דוגמית של הומור קאתולי | |
Doron Arazi (יום ראשון, 06/10/2002 שעה 13:18) בתשובה לדוד פלד | |
בעיירה רב-עדתית קטנה ושמרנית, אי שם באירופה, נבנה, מעשה שטן, בית הזונות העירוני בדיוק מול מנזר הנשים הקאתולי. נזירה חדשה וצעירה עומדת ליד החלון וצופה בעניין מהול בחשש בבניין שממול. לפתע היא נחרדת עד עומק נשמתה וזועקת: ''אם המנזר! אם המנזר!'' אם המנזר באה במרוצה: ''מה קרה?'' הנזירה הצעירה מצביעה על החלון ומגמגמת בהתרגשות: ''שם... ממול... רק הרגע ראיתי... רק הרגע הרבי של היהודים נכנס ל...לשם...'' אם המנזר הקשישה והחכמה נדה בראשה: ''אין מה להתפלא. זה יהיה לך לקח: מן החטא אין איש מחוסן.'' לאחר מחצית השעה שוב שומעת את המנזר זעקת שבר:''אם המנזר! אם המנזר!'' שוב היא רצה אל החלון; שוב עומדת שם הנזירה הצעירה; ושוב היא מגמגמת: ''שם... ממול... רק הרגע ראיתי... רק הרגע הכומר הפרוטסטנטי נכנס ל...לשם...'' ושוב, אם המנזר הקשישה והחכמה נדה בראשה: ''אין מה להתפלא. זה יהיה לך לקח: מן החטא אין איש מחוסן.'' והולכת לה. ואחרי מחצית השעה, מהדהדת במנזר זעקת הנזירה הצעירה בעוצמה אדירה: :''אם המנזר!!! א-ם!!! ה-מ-נ-ז-ר!!!'' אם המנזר נחפזת אל החלון; והנזירה הצעירה, חיוורת, רועדת והמומה כולה, מצליחה בקושי לפלוט: ''''רק הרגע ראיתי... רק הרגע הכומר... הכומר הקאתולי...הכומר שלנו!!! נכנס ל...לשם!!!'' אם המנזר הקשישה והחכמה סופקת את כפיה, מביטה כלפי שמיים ומתחילה להתפלל: ''אוי, אלוהים'', היא נאנחת, ''רק הלוואי שמישהו לא נפטר!'' | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=13160 | |
טעית! אני שותף לעונג הכפול שלך | |
דוד פלד (יום ראשון, 06/10/2002 שעה 14:20) בתשובה לDoron Arazi | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |