http://www.faz.co.il/thread?rep=129382 | |
הסבר לגבי סעיף 1 | |
אבנרש (יום שלישי, 03/03/2009 שעה 16:16) בתשובה לאבנרש | |
למונח ''דמוקרטיה'' יש כמה משמעויות, ערכיות או מנהליות. אני מסכים שהיום מקובל בעולם לדבר על שויון זכויות נרחב לתושבים ועל זכויות אדם כלליות ולקרוא לזה ''דמוקרטיה''. אינני משוכנע שמובן זה רווח גם לפני 60 שנה, ומכל מקום ודאי שלא היה חד משמעי. בכל אפן, אין בסעיף הזה שום דבר נגד מה שכתבת במאמרך, רק הערה לשונית לגבי פסקת הפתיחה. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=129384 | |
המושג דמוקרטיה | |
דוד סיון (יום שלישי, 03/03/2009 שעה 17:08) בתשובה לאבנרש | |
דמוקרטיה במובן היבש היא שלטון העם על ידי העם באמצעות שלטון נבחר. מקורו של השם בשפה היוונית. לכן אתה כנראה צודק שעניין רשימת הזכויות הנוספות לא ישנה את המהות הזאת. מצד שני אם מובטח גם שלטון נבחר וגם שוויון זכויות (במובן שנזכר במאמר) הרי שמדובר בדמוקרטיה. עניין השלטון הנבחר נמצא בקטע אחר של המגילה: ''אנו קובעים שהחל מרגע סיום המנדט, הלילה, אור ליום שבת ו' אייר תש''ח, 15 במאי 1948, ועד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על-ידי האספה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ-1 באוקטובר 1948 - תפעל מועצת העם כמועצת מדינה זמנית, ומוסד הביצוע שלה, מנהלת-העם, יהווה את הממשלה הזמנית של המדינה היהודית, אשר תיקרא בשם ישראל''. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=129385 | |
המושג דמוקרטיה | |
אבנרש (יום שלישי, 03/03/2009 שעה 17:56) בתשובה לדוד סיון | |
כן. התכוונתי להדגיש בעיקר, שההחלטה שהמדינה שלנו דמוקרטיה עדיין אינה מגדירה מיהו הדמוס. גם בדמוקרטיה אתה יכול לחיות כל חייך ללא זכות בחירה, וכמובן ללא ''שוויון זכויות'' גם בתחומים אחרים. אני סבור שמנסחי המגילה נמנעו מהכנסת המלה דמוקרטיה דוקא מפני שראו בה עניין מנהלי בעיקר, שפרטיו יטופלו על ידי החוקה המדוברת. אני מסכים אתך שככל הנראה לא בעיית הערבים היא שהעסיקה אותם, אבל הנסוחים הם כאלה שיכולים להתקבל על דעת כל הקשת שבין פרלמן לבינך: ברור שזכויות מסוימות מבטחות לאזרחים (זה פחות או יותר משמעות היותם אזרחים), אבל חוקי האזרחות עצמם עברו שנויים מעניינים במשך השנים. נושא זכויות המעוטים שאינם אזרחים אינו קשור לדמוקרטיזציה. כשמדובר בבודדים, הרי זה נושא זכויות האדם (לא האזרח), שאמור להיות מעוגן במשפט המדינה, וכאשר מדובר ביחס לקבוצות גדולות, זה כבר סוג של יחסי חוץ (על אף שהן חיות בתוך שטח המדינה). שאלה אחרת היא אפשרות שלילת האזרחות, הכרוכה בהכרח בפגיעה בזכויות של אדם שברגע זה הינו אזרח. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=129386 | |
זכויות אדם וזכויות אזרח | |
דוד סיון (יום שלישי, 03/03/2009 שעה 18:22) בתשובה לאבנרש | |
במאמר, זכויות אזרח וזכויות אדם זהות משום שהוא מתייחס רק לאזרחים. כל האזרחים הם בעלי אותן זכויות. לדעתי רוב רובן של זכויות האדם המובטחות לאזרחים צריכות להיות מובטחות לתושבים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=129857 | |
למה ''רוב''? | |
סתם אחד (יום שני, 16/03/2009 שעה 18:29) בתשובה לדוד סיון | |
כ ל זכויות ה א ד ם מובטחות בין אם לאזרח ובין אם לתושב. ההבדל בין אזרח לתושב הוא רק בחלק של זכויות ה א ז ר ח . יום שני הטוב | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=129462 | |
המושג דמוקרטיה | |
סתם אחד (יום שישי, 06/03/2009 שעה 0:20) בתשובה לדוד סיון | |
אין כזה דבר 'מובן יבש' לדמוקרטיה. משה אפרתי | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=129477 | |
נכון | |
דוד סיון (יום שישי, 06/03/2009 שעה 12:12) בתשובה לסתם אחד | |
הכוונה היתה במובן תמציתי. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=129677 | |
נכון | |
סתם אחד (יום חמישי, 12/03/2009 שעה 13:40) בתשובה לדוד סיון | |
עד כמה תמציתי התכוונת? אלכס שטיגליץ | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |