פורום ארץ הצבי

(נכתב בתשובה לאלכסנדר מאן, 05/05/02 14:01)

http://www.faz.co.il/thread?rep=1293
מדינה היא ארגון בלתי טבעי שיש להגן עליו מבפנים
אורי מילשטיין (יום ראשון, 05/05/2002 שעה 14:28)
בתשובה לאלכסנדר מאן

הפונקציה של צבא זהה במשטר דמוקרטי ובמשטר טוטליטרי: להגן על המדינה מפני אויבים פנימיים ומפני אויבים חיצוניים.

מבחינת האויבים החיצוניים, אין שום הבדל בין משטר דמוקרטי ומשטר טוטליטרי. מבחינת האויבים הפנימיים המצב מסובך יותר, אך גם במקרה זה השוני לא רב. שכן, מדינה היא ארגון בלתי טבעי ורוב הפרטים מרגישים לא טוב במדינה. מכיוון שבציווילזיציה הנוכחית לא ניתן לחיות אלא במדינה, מבקשים הפרטים לשנות את המשטר ומקצתם מבקשים לעשות זאת בכוח, גם במדינות דמוקרטיות, ראה פרשת רצח רבין, רצח האחים קנדי, ופרשת המחתרת היהודית. תפקיד מערכת הביטחון הוא למנוע ולהרתיע גורמים אלה גם במדינה דמוקרטית וגם במדינה בלתי דמוקרטית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=1296
הבדלים בצורת ההגנה הפנימית
אלכסנדר מאן (יום ראשון, 05/05/2002 שעה 15:19)
בתשובה לאורי מילשטיין

הפונקציה של הצבא אכן זהה בכל הכרוך להגנה מפני אויבים חיצוניים (1), אך לגבי אויבים פנימיים הדבר מורכב הרבה יותר; בחברות דמוקרטיות אין זה ה'צבא' שלוקח את תפקיד ההגנה הפנימי כנגד כוחות מהרסים פנימיים, כי אם המשטרה וכוחותיה השונים, כולל שירותי ביטחון שונים. כוחות שונים אלו עומדים תחת פיקוחו הישיר של מנהיג נבחר, ועומדים אף לביקורת ציבורית מתמדת (ראה פרשת קו 300).
במדינה טוטאליטרית דבר זה אינו אפשרי, היות וה'צבא' ומשטרותיו השונות עומד תחת פיקוחו המוחלט של שליט בלתי נבחר, אשר מכוון אותם בהתאם לצרכיו ולרצונו, ללא כל ביקורת ציבורית אפשרית. גרוג מכך: רודן במדינה טוטאליטרית שכזו אוחז אף במספר משטרות ואירגונים צבאיים ופרה מיליטריים לשם נסיון הבטחת ואבטחת קיבוע שילטונו.

נקודה נוספת: אינני יורד לסוף דעתך בקביעתך כי ''...המדינה היא ארגון בלתי טבעי ורוב הפרטים מרגישים לא טוב במדינה''. האם ניתן לבצע הכללה כה גורפת בנדון, או האם יש כלל פרמטרים ברורים ומקובלים למדידת 'שביעות רצונם' של פרטים בחברה נתונה? האם לא קיים גם במקרה זה הבדל של ממש בין נתינים הנתונים למרותה ולסמכותה של השיטה הדמוקרטית לבין אלו המצויים תחת שיטת שלטון אחרת?

בברכה

א. מאן

(1) יש הגורסים כי דמוקרטיות אינן יוצאות למלחמות יזומות, אלא עוסקות במלחמות מגן בלבד. דעתי האישית במקרה זה מעורבת. אשמח לקבל גם בנקודה זו את חוות דעתך בנדון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=1312
''טבעי'' משמע: מובנה בגנים
אורי מילשטיין (יום שני, 06/05/2002 שעה 8:55)
בתשובה לאלכסנדר מאן

הטיעון שלי שהמדינה היא ארגון בלתי טבעי מבוסס על כך שעד לפני כעשרת אלפים שנה חיו בני אדם במשך מליוני שנים בחבורות של כמה עשרות אנשים. סוג זה של חיים התקבע במבנה הגנטי האנושי. המהפכה החקלאית מלפני עשרת אלפים שנה הולידה את הכפרים, את הערים ואת המדינות. התפתחות זאת, בציוויליזציה שלנו, היא תוצאה של תרבות האדם,ותרבות זאת עומדת בסתירה למבנה הגנטי שלו, ולפיכך היא בלתי טבעית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=1315
שרידות
לוסי (יום שני, 06/05/2002 שעה 12:01)
בתשובה לאורי מילשטיין

בהשילם את מעטפת ה''תרבות'' הלא ''טבעית''
כמה מנכבדי פורום זה יכולים לשרוד במצב ה''טבעי'' המותאם למבנה הגנטי שלהם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=1320
אז מה?
אורי מילשטיין (יום שני, 06/05/2002 שעה 22:56)
בתשובה ללוסי


http://www.faz.co.il/thread?rep=1337
אז ככה
לוסי (יום שלישי, 07/05/2002 שעה 10:13)
בתשובה לאורי מילשטיין

אז אולי מדינה היא ארגון לא פחות ''טבעי'' מן הארגון שיצר הפרא האציל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=1344
לא פרא ולא אציל
אורי מילשטיין (יום שלישי, 07/05/2002 שעה 14:40)
בתשובה ללוסי

לא פרא ולא אציל אלא אדם ששרד תקופה ארוכה מאוד שבה הוא התפתח ליצור החי בחבורות של כמה עשרות ולא כמה מליונים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=1351
(ללא נושא)
לוסי (יום שלישי, 07/05/2002 שעה 16:38)
בתשובה לאורי מילשטיין

וחזרה לטענתי המקורית
אדם שלמד לחיות בחבורות של כמה מליונים איבד את היכולות והכישורים לשרוד בחבורות של עשרות ללא הטכנולוגיה שהוא משתמש בה ביום יום.
שהיא רובה ככולה תוצר של אירגונים חברתיים של כמה מליונים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=1370
הטרגדיה האנושית
אורי מילשטיין (יום רביעי, 08/05/2002 שעה 0:09)
בתשובה ללוסי

את צודקת! בוודאי שלא ניתן לחזור היום לחיים בחבורות קטנות. התנועה הקיבוצית נסתה לעשות זאת ונכשלה. מצד שני המערכות ההמוניות אינן מתאימות לצרכי האדם מן הטעמים הגנטיים שעליהם הצבעתי. המבוי הסתום הזה שאליו נקלע מין האדם הוא הטרגדיה האנושית בה' הידיעה.

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.