פורום ארץ הצבי


http://www.faz.co.il/thread?rep=124773
כשמדברים על תאוות בצע
אבנרש (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 8:38)

תאוות בצע אינה ערך בפני עצמו. היא כמו הרצון לאכול גלידה בקיץ. זה ''מניע את הכלכלה'', שהיא פשוט פן אחר לתאוות הבצע שלנו, שגם אינה רעה בפני עצמה, כפי שמציין המחבר.

החפש להתאוות לבצע הוא ערך.
הרבה עשירים פוגעים בערך הזה מתוך תאוות הבצע הפרטית שלהם - הם מנצלים מנופי לחץ על הממשלות כדי לקבע בחוק מונופול שלהם על פלח שוק מסוים, וכך פוגעים בחפש הכלכלי של האזרחים.

כמובן, יש גם ערך מיוחד בהעדר תאוות בצע - זו אחת התכונות הנדרשות משופט, האמור להיות בלתי נוגע בעניינים המובאים לפניו, ורק שונא בצע יכול להיות רחוק לחלוטין מנגיעה כזו. שנאת בצע כזו נמדדת לפי היכלת להעדיף בכל מקום את הצדק הנצחי על פני התועלת האישית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=124789
זה טיפה יותר מסובך ממה שתיארת .
סתם אחד (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 18:23)
בתשובה לאבנרש

יסוד הקיום של כל חי עלי אדמות הוא האגואיזם .
אבל . . .
לריסון מסויים של האגואיזם יש ייתרונות . ריסון כזה מאפשר חיים בחברה ! ולחיי היחיד בחברה יש יתרון על פני האגואיסט המוחלט . לכן יהיה זה נבון מצידו של היחיד לרסן את האגואיזם שלו עד כדי כך שהחברה תוכל להתקיים מצד אחד ושהיחיד יוכל להינות ממנה מצד שני .

למצב ענינים כזה אני קורא ''אגואיזם נבון''

השאלה היא עד כמה צריך להיות אגואיסט אישי ועד כמה צריך להיות נבון ולתת לחברה ? כאילו שני כפות מאזניים .

את העמדה של הכותב הוא שאב מתוך הפילוסופיה של איין-ראנד . היא הייתה קיצונית ביותר . מצד שני ברור לכל אדם חושב ומשכיל כי הקומוניזם של מרקס לא אפשרי .

http://www.faz.co.il/thread?rep=124790
כשמדברים על תאוות בצע
סתם אחד (יום שלישי, 25/11/2008 שעה 18:24)
בתשובה לאבנרש

וגם רציתי להוסיף שאין דבר כזה ''צדק ניצחי'' או ''צדק מוחלט'' .

מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.