http://www.faz.co.il/thread?rep=12210 | |
האיסלאם באירופה עבר מספר שלבים | |
ישראל בר-ניר (יום שישי, 27/09/2002 שעה 3:47) | |
במאה השמינית, האיסלאם שהיה במיטב כוחו, חדר למערב אירופה דרך צפון אפריקה וגיברלטר. ספרד נכבשה. הפלישה המוסלמים נעצרה בקרב פואטיה (קרל מרטל, סבו של קרל הגדול), שמנע את נפילת צרפת ויתר אירופה המערבית לידי המוסלמים. ספרד נשארה תחת כיבוש מוסלמי עד לאמצע המאה ה 15, כשהנוצרים כבשו אותה בחזרה וסילקו את המוסלמים (במסורת המוסלמית, סילוקם מספרד מוגדר כ''אל נקבה'', ועד היום הם מתייחסים לאובדן ,אנדלוס'' כאל ''שואה''). בצד המיזרחי, היתפשטות האיסלאם לאירופה נבלמה ע''י האימפריה הרומית המיזרחית, ביזנץ. עם בוא העותומנים במאה ה 14, היתפשטות האיסלאם התחדשה, ביזנץ התחילה להתפורר וקונסטנטינופול (איסטנבול היום), נפלה באמצע המאה ה 15. העותומנים (טורקים) הגיעו עד לפרברי ווינה ושם הם נבלמו ונאלצו לסגת. יוון וכל אזור הבלקנים נשארו תחת שלטון מוסלמי. במהלך המאה ה 19 החל התהליך של ההשתחררות מעול האיסלאם, בהתחלה ביוון. התהליך הסתיים עם התפרקות האימפריה העותומנית בסוף מלחמת העולם הראשונה. הטורקים הצליחו לאסלם חלק מעמי הבלקן (אלבניה, חלקים מיוגוסלביה וחלקים ממקדוניה). ההגירה המסיבית מארצות האיסלאם למערב אירופה היום, היא במובן מסויים חידוש תנועת ההתפשטות של האיסלאם לאירופה, וקיימת הסכנה שאם הם לא ימצאו דרכים לרסן את זה, תהיה להם בעיה רצינית בעוד שנים שלושה דורות. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=12213 | |
סקירה יפה ישראל | |
ארן ורשבסקי (יום שישי, 27/09/2002 שעה 5:18) בתשובה לישראל בר-ניר | |
אציין רק עוד מספר דיוקים. הפלישה המוסלמית שתארת במאה השמינית היא למעשה הפלישה הערבית שנבלמה כמו שאמרת בקרב פואטיה 732. במזרח הקרב המכריע היה ב 718 כשליאון האיסאורי קיסר ביזנטיה הכריע את הערבים והבטיח את המשך הקיסרות עוד למעלה מ 700 שנה. אם הוא היה מפסיד במערכה סביר שרוסיה היתה כיום מוסלמית. העותומנים כבשו את קונסטנטינופול ב 1453 29 במאי. קרב מכריע נוסף הוא קרב מוה'ץ 1526 שהכריע את הסרבים וההונגרים זהו יום אבל סרבי עד היום. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=12216 | |
יש היסטוריונים הגורסים | |
ישראל בר-ניר (יום שישי, 27/09/2002 שעה 7:18) בתשובה לארן ורשבסקי | |
שהסיבה האמיתית שרוסיה לא אימצה את האיסלאם זה בגלל ששתיית אלכוהול אסורה על המוסלמים ולזה הרוסים לא היו מוכנים להסכים. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=12254 | |
זה בתקופה מאוחרת יותר | |
ארן ורשבסקי (יום שישי, 27/09/2002 שעה 16:11) בתשובה לישראל בר-ניר | |
במאה השמינית עדיין לא היה עם רוסי ואם הערבים היו פולשים לשם אז האזור היה מוסלמי עד היום (אולי) | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=12255 | |
מוהאץ' וקוסובו | |
Doron Arazi (יום שישי, 27/09/2002 שעה 16:19) בתשובה לארן ורשבסקי | |
כמדומני לא היו סרבים במוהאץ'. אולי כוונתך לתבוסת הסרבים מידי העוסמנים בשדה קוסובו ב- 1389. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=12366 | |
מדובר בשני קרבות שונים | |
ארן ורשבסקי (יום ראשון, 29/09/2002 שעה 4:10) בתשובה לDoron Arazi | |
הסרבים הובסו בקוסובו ב 1389 כמו שציינת קרב מוהאץ היתה תבוסת ההונגרים בידי העותמנים. רוב הונגריה סופחה לידיהם וצפון הונגריה סופחה בידי אוסטריה. זהו אולי הקרב המכריע ביותר של העותומנים. תודה על התיקון התבלבלות שלי מצטער הכל מזכרון. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=12233 | |
לישראל - האם יש מאבק אתני / דתי בין המוסלמים | |
ראובן גרפיט (יום שישי, 27/09/2002 שעה 13:26) בתשובה לישראל בר-ניר | |
ביוון / מקדוניה לבין בני הדת הנוצרית? האם הלאומיות מאחדת או שבני הדת הנוצרית והמוסלמית אינם רואים עין בעין את קיומה של המדינה הנוצרית והאם הדבר גורם למתחים ולמאבקים על רקע זה? | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=12273 | |
קשה לי לענות | |
ישראל בר-ניר (יום שישי, 27/09/2002 שעה 21:00) בתשובה לראובן גרפיט | |
כי זה לא בדיוק השטח שלי. מה שאני יודע זה שאזור הבלקן היה רווי מאבקים ושחיטות הדדיות, נהוג היה לכנות אותו ''חבית אבק השריפה של אירופה''. כמה מזה היה על רקע דתי (נוצרים נגד מוסלמים) לא ידוע לי. טיטו הצליח לעשות מיוגוסלביה יחידה מדינית אחת שהחזיקה מעמד כ 30 שנה עם שקט. למרות שהוא היה קרואטי, גם הרוב הסרבי קיבל אותו כמנהיג. אחרי שהוא עבר מן העולם, העסק התפורר ואתה יכול לראות לבד מה שהולך שם. | |
http://www.faz.co.il/thread?rep=12279 | |
על המתח הדתי/אתני בבלקן | |
דוד פלד (יום שישי, 27/09/2002 שעה 21:57) בתשובה לישראל בר-ניר | |
הבלקן היה מאז ומתמיד אזור אסטרטגי עליו נאבקו מעצמות אירופה (במאה ה- 19 אוסטרו-הונגריה נגד העות'ומנים, כאשר הרוסים רואים בו חלק מאזור האינטרסים שלהם באירופה. ניסיון ההפיכה הקומוניסטי בעידוד הישיר של מוסקבה ב- 1946 (שבעקבותיו נשא צ'רצ'יל את הנאום וטבע את המונח ''מסך הברזל''), היה ניסיון של סטאלין להגשים שאיפות רוסיות רדומות של גישה ישירה לים התיכון. את ההתפתחויות ביגוסלביה שלאחר טיטו אי אפשר שלא לראות בהקשר אחד עם ההתעוררות הלאומית שהביאה להתפרקותה של ברה''מ. הקוקטיל הנפיץ של קבוצה אתנית היושבת על הקרקע שהצמיחה את המיתוסים ההיטוריים שלה, פעל בצ'צ'ניה מול ארמניה בנגורנו קראבאך ובוודאי בבלקן. הדת אינה אלא אחד המרכיבים באתוס הלאומי. כאשר הקבוצה האתנית נאבקת על מה שהיא מגדירה כזכויותיה הלגיטימיות, קרי - ריבונות על שטחי ''המולדת'' המיתיים, השוני בדת רק עוזר בהגדרת השונה. המלחמה ביגוסלביה, למרות שהיו בה גם סממנים של מלחמת דת, אינה אלא מלחמה אתנית להגדרה עצמית. | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |