http://www.faz.co.il/thread?rep=119440 | |
התודעה הזעיר בורגנית - שיאה - מחטפים מיניים. פתחו תודעת התנגדות | |
מיכאל שרון (יום רביעי, 16/07/2008 שעה 12:43) | |
צאו מזה, מהתודעה הזעיר בורגנית ששיאה הוא פנטזיות אודות מחטפים מיניים. פתחו תודעה אחרת, של התנגדות לנסיבות. פיתוח תודעת התנגדות וגרילה של יום-יום כיצד להעשיר את הסתכלותך ולהעניק לעצמך חיוניות מחודשת, בצד העצמת יכולות הקשב והדימיון שלך ופיתוח תגובות מרחביות יעילות. ומזומנים כאן גם דברים נוספים, שבתחום ההכשרה לפרקסיס הפוליטי של התנגדות. קשב מורחב וגרילת היום-יום טוב להיות קצת רעב כשאתה רוכב על אופי המרוץ שלך (אופני כביש בהשוואה לאופני שטח יכולות להאיץ במהירות. הסביבה האורבנית ארוגה בכבישים ודרכי אספלט) ובוחן את הסביבה באופן פנורמי - הסתכלות פנורמית מחייבת ויסות קשב יחודי ומנסה לשחק בתפקיד איש הגרילה האסקטי (סגפן). שם לב לדמויות מסויימות בפארקים הומים, תוך מיקומם ביחס לנקודת ציון בשטח כמו עמוד גבוה, מניח שאיש מסויים, שלפתע בידו ארנק נשי, יכול היה להשאיל זאת תוך שנייה תמורת 20 ש''ח מאשה פיליפינית ענייה בשטח, על מנת להראות כאיש משפחה ולא כסוכן ביון. להניח באופן טנטטיבי (היפוטזה לבחון אותה בהמשך) שאיש שהולך לכוון X, במודגש, יכול בשנייה לשנות כוון ליעדו, ועוד רבות. זהו משחק שטח שפיתחתי, ואין כמוהו מרחיב תודעת ההתנגדות וקשב מועצם למרחב החי והניפרש ומשתנה באופן מתמיד ולעיתים עוין. למשל, הרכן ראשך, כביכול מהורהר וזחוח, תוך קשב כלפי מטה, דבר מספיק לאתר התקדמות לעברך מצד מישהו, על פי נעליו וקרסוליו, בלי ליצור קשר עין ולגלות עניין. חשוב גם לדעת להפיק תועלות קטנות וסיוע בלי משים מאנשים בשטח, לאחר מבט קצר ומזהה. לפסוע לאט, לעיתים, ובחדות לשנות מהירות, להפוך לבלתי נראה בהמון תוך שנייה, לחשב בשנייה במבט חטוף קדימה מסלולים אלטרנטיביים, לזהות מתי אדם מוצק מנסה ליצור מגע גוף חוסם איתך בחלל סגור כגון ליד דוכן, ולחמוק בזריזות, לשמור על טווח קשב פתוח. והעיקר, להזהר מהתשה כעבור שעתיים, שכן דווקא אז כשאתה מותש, מזמנים את הדברים הגרועים. תרחישים חילופיים למקטעים בחייכם ישבתי פעם בקפה בנתנייה, על שפת הים בלילה, בקיץ 1988, עם בחורה מדאבלין, אדומת שיער ונמשים, תמירה, פנים אמיצות, בשם רוז מאקמורוו (שגרתי איתה תקופת מה קודם שעזבה לקהיר ואחר חזרה לעולמה בדאבלין). לקחתי בשלב מסויים מפיות נייר שנחו במשולש אלומיניום על שולחננו, והתחלתי לשרבט בזו אחר זו דמויות אנשים שישבו סביבנו. מה זה? שאלה. השבתי, אלה תרחישים אפשריים בחייך, ואם תרצי, החל משנייה זו, אם תרצי לחרוג מהאינרצייה (ההתמדה) בחייך. כל מה שעלייך לעשות הוא לגייס ברגע זה אנרגייה ורעננות, ולגשת כמה מטר לאיש שדיוקנו כאן. וכאן הצמדתי תאור דימיוני מסתבר לאנשים הללו, לרקעם, מעשיהם, גישותיהם - הבודהה תמיד מצוי בפרטים הקטנים, נסו אתם, אנשים טובים, משחק זה של מה שמכונה בלוגיקה מודלית מתקדמת - העלאת עולמות אפשריים (מציגי הלוגיקה המתימטית הזאת בשנות ה-60 - סול קריפקה מארה''ב, יאאקו הינטיקה מפינלנד). ואחר תארתי לה את תרחיש התפתחות חייה איתם, ומה תוכל היא לתרום להוציאם מנתיבי האינרצייה בהם חייהם שלהם מתנהלים. היא היתה בחורה קתולית כמובן, ובמשחק הזה יש במובלע מוטיב נוצרי-קתולי - נהיה זה לזו מקור זימון חסד, ולא נחפש את ישענו בנפשות מתות, אלא בחיים. זאת כשם שישוע בקומו מהמתים, לפי המסופר, ובפוגשו בלילה בדרך גלילית בתלמידיו האבלים, שלא היכירוהו, ושספרו לשאלתו, כי מורם ניצלב, ועוד נעלם מקברו, גער בהם קלות: מה אתם מחפשים את החיים בקרב המתים? הפעילו דימיונכם במשחקי תרחישי חיים משחררים אלה, זכרו כי ססמת הסטודנטים המורדים בסורבון, 68, היתה, הדימיון לשילטון. גם אם אינך כבר ילד, הדבר יפה להעשרת חייך ואופני הסתכלותך באופן המעניק חיוניות מחודשת ורבה, בצד תגובות מרחביות טובות שמובנית לתוכן תבונה הפועלת בהבזק. מיכאל שרון | |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |