|
באמת | |||
|
|||
מהמקום או המדרגה שאתה נימצא בה היום, הבנתך במהות החיים קטנה מאד...כמו תינוק שלא מבין מסביבו דבר. אתה צריך ללמוד תורה בעזרת רב אמיתי שמחובר למדרגה יותר גבוהה ממך והוא יוכל לעזור לך לגדול ולקבל (לכן נקראת ''חוכמת הקבלה'' מלשון לקבל) הבנה עמוקה יותר במהות החיים והמציאות שכאילו סובבת אותנו. אני יכול לומר לך ''יגעתי ומצאתי'' לא אמונה. אלא הגעתי לדרגה ''דע את א-לוקי אביך ועבדהו'' רק שתיזכור יציאת מצריים היתה ארוע אמיתי ולא איזו גוזמה שאנשים המציאו אותה, כמו שאתה ורבים פה נוטים להאמין. ולכן לא נותר לנו אלא לשכנע אותכם שיציאת מצרים היא אמת ומכאן ואימוץ ספר התורה כספר החיים בלתי ניתן להפרדה. | |||
_new_ |
באמת | |||
|
|||
לאיזה מדרגה מחובר רב הבקיא בהלכה? למדרגות ה'קבלה' ששם ישנם דברים רמים ביותר אבל עדיין הם דברים של אמונה ושל פולחן. כל הרבנים יוצאים מתוך אקסיומה שאלוהים קיים, כי זה התנאי לאמונתם. אך כל אקסיומה אחרת מתבררת כנכונה מטיבעה ביום יום לנגד איננו, זולת הימצאותו של אלוהים. כי אקסיומה היא עובדה קיימת ואלוהים הוא אמונה (שקיים או אינו קיים, אבל אין לנו יכולת להוכיח דבר). מה שאני אומר שאדם שנולד מאמין, או ''התגלתה'' לו אמונתו בחייו בסך הכל מאמין. ואמונה היא ההיפך מידיעה. שכן אם היה יודע שאלוהים קיים, הוא לא היה צריך להאמין בקיומו (אלא רק במשמעות קיומו - וזה דבר אחר שנגזר מאמונה ראשונית בקיומו של אלוהים). אני לא צריך להאמין ש-1 ועוד 1 הם 2 בחשבון העשרוני, כי אני יודע. לכן האמונה אינה רלוונטית למקרה זה. כיצד הגעת לסיפור יציאת מצרים ומה זה קשור לענייננו? אני דווקא די 'מאמין' לסיפור ההיסטורי התנ''כי, בשל קיומן של עדויות גשמיות נילוות. אותן עדויות יוצרות נקודות של עובדות וידע, וכמה שהוא זעיר עדיין, הוא חופף למבנה הסיפור התנ''כי. | |||
_new_ |
באמת | |||
|
|||
מדוע כתבת: שיוליוס קיסר היה קיים? יש עדויות וכדומה? איך אתה מוכיח לנו? על פי איזה קריטריונים נוכל להוכיח? הרי לנו יש מליונים עדים שכשיצאו ממצרים וקיבלו את התורה על הר סיני ואכלו ושתו ובגדהם ונעליהם לא בלו ארבעים שנה! יש לנו שמות מרובים ומפורטים. יש לנו מקומות וזמנים מפורטים גם כן. נראה אותך, מר פרקש, מאכיל 1000 אנשים במדבר ארבעים שנה... העלתי את הנושא של יציאת מצרים משום שעל זה יש לנו את הבסיס שהתורה היא תורת אמת וניתנה לנו מב-ורא עולם ששינה סדרי עולם הטבע כדי להוציא את עמו מעבדות לחירות. וללא קטע קריטי זה כל חכמולוג יכול ללעוג לנו היהודים. | |||
_new_ |
תגובתי היא לרמת המדרגה | |||
|
|||
שבה אתה נמצא. אין אני מתיחס לרמת הידיעה כמו ''דע את ...'' כי לא אוכל להמשיך. | |||
_new_ |
באמת | |||
|
|||
קודם כל קיומו של יוליוס קיסר או הוכחת קיומו אינם הכרחיים להכרת המציאות. המציאות העכשווית מתקיימת עם יוליוס או בלעדיו. אני בעולם הדעת יכול להתקיים גם בלעדיו ובלבד שעולמי הנוכחי נשען על עובדות וידיעות ממקורות ראשוניים. לכאורה גם אתה לא קיים בעבורי ואני מתווכח עם אחד שנקרא ''מהנדס אזרחי'', כי מעבר לזה אינני יודע דבר. אבל אני יודע עכשיו שאני מתווכח עם ה''מהנדס'' וזו עובדה כשלעצמה. מעבר לכך, יוליוס קיסר היה אדם ככל האדם ושליט רומי. והוא הותיר אחריו עדויות ממקורות ראשוניים, כמו פסלים, מסמכים ואירועים שהשתתפו בהם אחרים וגם כתבו עליהם. מבחינתו, יוליוס קיסר הוא עובדה היסטורית כמו עובדת קיומו של הרב רש''י או הרמב''ם. לא פגשנו אותם מעולם, אבל הם השאירו אחריהם כתובים בשמם ותיעוד הסטורי רחב יריעה ועדויות של אנשים שחיו בסביבותיהם. תנאי זה אינו מתקיים בקיום האלוהים בתודעתך. העדות התנ''כית לקיום אלוהים מתקיימת כעדות שניה או שלישית של זה שכתב את הטקסט ששמע מפי מנהיגים דתיים שהעבירו את הבשורה מפה לפה במשך דורות. גם התגלות אלוהים למשה לא מסופרת בגוף ראשון, אלא בגוף שלישי כאילו הכותב נכח בעת האירוע, אבל בעצם לא (גם לפי הסיפור המקראי וגם לפי זמן כתיבת אותם פרקי תנ''ך). כלומר סיפורי התנ''ך היו מסורה שנמסרו מאב לבן במשך דורות ונרשמו בבית שני. הסיפורים הם יותר קנון היסטורי של עם ישראל. אלוהים יכול להיות קיםם ויכול להיות שלא, אבל הטקס התנ''כי מדבר על אמונה בקיומו ואינו מצביע על שום הוכחה. בתנ''ך יש הרבה מקרים שבהם דמות אנושית מבקשת הוכחה לקיומו ולכוחו של אלוהים. כך שאין איסור גם בתנ''ך לקרוא תגר על אמונה זו. למשל, מהיכן אתה בוטח באמירתך שיש עדות של מיליונים ליציאת מצרים? האם כשהסיפור המקראי מדבר על ''60 אלף ריבוא'' זוהי עדות של אותם ''60 אלף ריבוא'' או סיפור על אותם ''60 אלף ריבוא''? ומה היא ההוכחה לקיומו של אלוהים בכך שהם התקיימו 40 שנה במדבר? וכי כיום לא מתקיימים במדבריות העולם יותר מ-''60 אלף ריבוא''? אנשים נבונים יודעי מדבר יכולים להתקיים במדבר כל חייהם. התורה היא תורת אמת כי היא תורה חיה וקיימת מזה יותר מ-2500 שנה. אני מעריך שהנרטיב ההיסטורי שבה די אמין, לאור עדויות, גם אם מעטות יחסית שמצביעות על תאימות היסטורית. אבל בין זה לבין הוכחה לוגית לקיומו של אלוהים אין דבר. אני למשל לא יכול לקבוע אם יש או אין אלוהים. אני משאיר זאת לאמונה בלבד. | |||
_new_ |
באמת | |||
|
|||
אוקי, עכשיו אתה מדבר. אז בא נחדד את השאלות. מקרה אחד (1). ספר התורה נכתב על ידי ''איש'' אחד. והוא נתן את הספר לאיזה שבט פרימיטיבי שחי בתקופתו וזמנו של אותו מחבר. השבט הנ''ל אימץ את הספר וסיפוריו והנחיל אותו לבניו כספר אמת. מקרה (2). ספר התורה נכתב על ידי ''איש'' אחד. אולם הספר ניגנז לתקופה מסוימת וניתן לאיזה שבט פרימיטיבי שלא חי בתקופתו אלא בתקופה מאוחרת יותר. אותו הספר אומץ, מאוחר יותר, כספר אמת, על ידי אותו שבט או קבוצה. האם לזה התכוונת? שאם כן אני אענה על כל אפשרות שהעלתי פה. לשביעות רצונם (לקבל?) של הקוראים. | |||
_new_ |
באמת | |||
|
|||
ספר התורה? סיפרי התורה, נביאים וכתובים נכתבו ע''י עשרות אנשים שנקראו בזמנם ראשונים ''סופרי המלך'' ו''סופרים'' שתפקידם היה לתעד את האירועים. התנ''ך בכללו אוחד לספר אחד ונחתם בזמן בית שני. ספרים שהיו מקובלים באותה עת עמדו למבחן אם להיכנס או לצאת מהקנון המרכזי. חלקם נכנס (התנ''ך המוכר לנו היום) וחלקם יצא (כמו: ''ספר בן סירא''). בכל מקרה זו היתה החלטת אדם. לפי המסופר היה ויכוח גדול אם להשאיר את ''שיר השירים'' בתנ''ך. למזלנו השאירה ועדת הבדיקה את הספר הזה בקנון בתירוץ שמדובר באהבת אלוהים לאדם/לישראל ולא באהבת אדם לאשה. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
מי כתב את החומש? | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
בודאי שלא משה מפיו של אלוהים.... אם לזה התכוונת.... | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
אני חוזר מי כתב את החומש? | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
בודאי שלא אלוהים. אלא רק בני אדם. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
מר פרקש אני שאלתי שאלה פשוטה...מי כתב את החומש? זה שכתבת ''עלי ידי בני אדם'' לא תשובה מספקת. תן שמות של אותם אנשים ואם אפשר קישור לכתבה או מסמך התומך בזה. לא בקשתי ממך הרים וגבעות. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
מר פרקש ידידי, אשאל אותך שאלה קלה בתקווה שתוכל לענות תשובה פשוטה - איך ידעו אותם בני האדם ש''כתבו'' את התורה לפני למעלה מ-3300 שנה שיש רק ארבעה סוגי בעלי חיים בכל העולם כולו שיש להם רק אחד מתוך שני סימני הטוהרה- או שהם מפריסי פרסה או מעלי גרה. התורה מציינת לנו שרק הגמל,הארנבת והשפן הם מעלי גרה ואינם מפריסי פרסה והחזיר מפריס פרסה ואינו מעלה גרה. מניין היה לבני האדם האלה הבטחון שלא יִמָצֵא בכל העולם כולו עוד סוג של בעלי חיים עם אחד מהסימנים האלה? מה,הם סרקו את כל המדבריות,היערות והג'ונגלים בעולם? אנא תשובתך המלומדת והמנומקת. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
העולם העתיק לא היה אינפנטילי וחסר בינה כמו שאנחנו נוטים לחשוב לעיתים. הכירו אז בעלי חיים, ואפילו רשמו אותם ותיעדו דברים. וישנם עדויות מתרבויות עתיקות שונות. וזהו בדיוק בסיס הידע שאני מדבר עליו שהוא היפוכה של האמונה. חוץ מזה התורה לא נכתבה לפני 3300 שנה אלה כמה מאות שנים מאוחר יותר. אבל גם זה לא קשור לאלוהים. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
את יבשת אמריקה עדיין לא גילו. ואת בעלי החיים בה לא ידעו. אבל תורתנו הקדושה ידעה גם ידעה שיש רק ארבעה סוגי בעלי חיים בכל העולם כולו שיש להם רק אחד מתוך שני סימני הטוהרה- או שהם מפריסי פרסה או מעלי גרה. התורה מציינת לנו שרק הגמל,הארנבת והשפן הם מעלי גרה ואינם מפריסי פרסה והחזיר מפריס פרסה ואינו מעלה גרה. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
פרקש, כשנוח לחילוני הוא אומר שהמאמינים הם פרימיטייבים וכשהפרימיטייבים מראים סימני-ידע אז אומרים: ''העולם העתיק לא היה אינפנטילי וחסר בינה כמו שאנחנו נוטים לחשוב לעיתים'' אז תחליט כבר | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
''העולם העתיק לא היה אינפנטילי וחסר בינה...''- באמת? ואני חשבתי לתומי שהוא היה פרימיטיבי וחשוך. ''הכירו אז בעלי חיים...''- באמת? ואני חשבתי לתומי שהיו כמה מקומות ''בודדים'' שבני האדם עדיין לא הגיעו אליהם. המדע והארכיאולוגיה רק מאמתים כל פעם מחדש את שכתוב בתורה ולא להיפך. אני מקווה מר פרקש, שאת תשובתך נתת מתוך בדיחות הדעת ואינך מתיימר, ח'ו,לטעון שזוהי תשובה מלומדת ומנומקת. ואני חוזר,ברשותך, לענייני השפנים - מה עם הסרט שהצעתי לך לראות? אין שם לא שדים ולא רוחות,רק בני אדם כמוך וכמוני שעברו חוויה מיוחדת במינה ומנסים לעזור לנו להשתחרר מבורותנו ולהבין באיזה עולם אנחנו באמת חיים. גם אם תצטרך לאכול את כובעך הרי שהתוצאה הסופית כדאית. צא מה'מטריקס' מר פרקש, השתחרר מעולם האשליות ההזוּיוֹת ותרוויח בגדול. גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. | |||
_new_ |
אלה שכתבו את התורה באמת לא ידעו את הכל | |||
|
|||
למשל הם לא ידעו שיש תרנגול הודו, ולכן הוא איננו נכלל ברשימת העופות המותרים או האסורים (לעופות לא נתנו סימנים). ההחלטה לכלול אותו בין הכשרים היא פרשנות של הרבנות המודרנית בנוסח ''מה היה אילו הם היו יודעים''. זו החלטה שרירותית לחלוטין שאין לה כל בסיס בכתובים. | |||
_new_ |
אלה שכתבו את התורה באמת לא ידעו את הכל | |||
|
|||
מר בר-ניר איך אתה יודע מה הלך הרוח ברבנות? מהיכן אתה מוצא את שכתבת? ''מה היה אילו הם היו יודעים'' איזו יומרה היא זו | |||
_new_ |
אני באמת לא יודע מה הלך הרוח ברבנות | |||
|
|||
אני רק יודע מה ענו לי כשהטלתי ספקות בכשרותו של תרנגול הודו. היה על זה דיון משעשע כאן בפורום (ביוזמתי). לא זכור לי המועד המדוייק, אבל תשובתו של אליצור סגל היתה ברוח הדברים כפי שאני הצגתי אותם. | |||
_new_ |
שני קישורים לדיון ההוא: תגובה 40438, תגובה 40451 | |||
|
|||
_new_ |
אלה שכתבו את התורה באמת לא ידעו את הכל | |||
|
|||
לא כל דבר כתוב בתורה שאם כן היא היתה משתרעת על עשרות אלפי ספרים (יש היום למעלה מחמישים אלף ספרים המבארים את התורה). גם אימו של אברהם אבינו לא מוזכרת, האם תטען שלא היתה לו אמא? אם כתוב בתורה שמותר לאכול כל יצור החי במים שיש לו סנפיר וקשקשת הרי שאין כל צורך לפרט את כל סוגי הדגים העונים לקריטריון הזה. | |||
_new_ |
אבל לעופות | |||
|
|||
בניגוד לדגים ולחיות, נתנה רשימה של מי מותר ומי אסור, ולא סימנים המבטלים את הצורך בפרוט. תרנגול הודו לא נכלל באף אחת מהרשימות. לפי מה החליטו שהוא כשר? לפי זה שיש לו מקור? גם לעורב יש מקור וגם לבת יענה. העורב הוא טרף, ולגבי בת היענה אינני בטוח. הדימיון החיצוני בין תרנגול הודו ותרנגול לא כל כך משכנע. | |||
_new_ |
אבל לעופות | |||
|
|||
אל נא תתרגש יתר על המידה מר בר-ניר, גם בין הנחשים יש כאלה שהשוני ביניהם רב יותר מאשר בין תרנגול ותרנגול הודו ועדיין כולם נכללים באותה הקטגוריה. אתה יודע כמה סוגי תרנגולים יש חוץ מההודו הזה שלך? חוץ מזה,ממתי נקרא תרנגול הודו בשם זה? אתה יכול לאכול איזה תרנגול שתחפוץ ובלבד שישחט כדת וכדין- בתיאבון. הודו לשם כי לעולם חסדו. | |||
_new_ |
תצדיק את השם שלך | |||
|
|||
יש לנו תורה שבעל פה שהיא חלק בלתי נפרד מהתורה. וממנה לומדים את התורה לפרטי פרטים. | |||
_new_ |
אבל לעופות | |||
|
|||
בס''ד. בתורה נמנו רק העופות האסורים באכילה כי הם מיעוט. כל מה שלא הוזכר שם – מותר באכילה. הבעיה היא רק בזיהוי העופות המוזכרים בתורה כאסורים, לכן מספק, נאסרו עוד עופות רבים. | |||
_new_ |
עדיין | |||
|
|||
אין כאן הוכחה לאלוהים. | |||
_new_ |
עדיין | |||
|
|||
עדיין מר פרקש,לא נכנסת לקישור שנתתי לך והשפנים בינתיים הולכים ומתרבים. מה זה מוכיח? | |||
_new_ |
עדיין | |||
|
|||
ששפנים גם הם מתרבים בדרך הטבע.... | |||
_new_ |
עדיין | |||
|
|||
השפנים מתרבים בדרך הטבע, גם הקופים,הנמלים והג'ירפות וגם...הטבע נוהג כדרך הטבע. יש חוק וסדר בכל- ע'י פיצוץ מקרי? מר פרקש,אתה קרוב כדי 3-4 קליקים מגילוי האמת, עזוב את השפנים ועבור לאריות. | |||
_new_ |
באמת | |||
|
|||
האם אתה מאמין שלאדם יש נשמה ניצחית ושהיא נפטרת מן הגוף לאחר המוות וממשיכה בקיומה בעולם רוחני? האם אין הנושא מספיק מסקרן כדי שתכנס לאתר שהפניתי אותך אליו ותצפה בסרט מעניין שאולי ילמד אותך משהו שלא ידעת קודם? ממה אתה בדיוק חושש? מגילוי האמת? מכך שאם תשתכנע תצטרך לקיים תורה ומצוות רחמנא ליצלן? | |||
_new_ |
באמת | |||
|
|||
מר פרקש, אתה מבזבז את זמנך על עכו''ם בעלי חזות יהודית. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
מהי חזות יהודית? | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
אופנת הלבוש הפולנית במאה ה-19, כמדומני. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
כלומר, כל שאר העדות שלא ''ניראים'' פולנים מתחזים? | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
להיפך. הם בדרך כלל יותר אותנטיים. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
רגע רגע מה זה אותנטיים? | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
אוֹתֶנְטִי – אמיתי, מקורי [מילון ההווה]. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
כלומר, כל שאר העדות שלא ''ניראים'' פולנים הם מתחזים לא אותנטיים? | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
בדיוק להיפך. | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
כלומר, כל שאר העדות ש''ניראים'' פולנים הם יהודים אותנטיים? זו הכוונה? | |||
_new_ |
באמת? | |||
|
|||
אוקי אז כל יהודי שלא לובש ''מדים'' פולניים הוא יותר אותנטי. כדברך, יותר יהודי אמיתי מבחינת חיצוניות הדברים. זו כונתך? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |