|
יריד ההבלים | |||
|
|||
א. ב''התנהגות מוסרית'' אנחנו מדברים על מעשה או מחדל *רצוניים* של *בני אדם בלבד*. אשר ל-א' מה עם כוונה שעדיין לא התגבשה למעשה או מחדל? אתה מדבר רק על התנהגות. אך מה אם פלוני מגבש כוונה לרצוח דודה עשירה? מה אם אתה הורג בשוגג, כתוצאה ממעידה מסולם (נופל וחובט בראשו של אלמוני עם דלי צבע כבד או עם פטיש גדול)? יש כאן לכאורה התנהגות של הריגה, אך לא היתה כוונה לא מוסרית ולכן אין כאן מקום לגנאי מוסרי. התעלמת במכה אחת מכל החוק הפלילי, המציב כתנאי להרשעה פלילית את הכוונה הפלילית mens rea בלטינית משפטית . קבוצה חלקית לפחות של הכוונות הפליליות היא קבוצת הכוונות הלא מוסריות. ב. כשאומרים על התנהגות מסויימת שהיא ''מוסרית'', כוונתנו לומר שיש לה ערך חיובי, היינו שההתנהגות הינה ''טובה'', ''ראויה'', ''יש לשאוף אליה''. האם זו ורק זו כוונתנו? האם זה מה שמאפיין התנהגות מוסרית? גם הרג חיילי אויב היא התנהגות רצוייה (שהרי לכל אומה יש צבא) אך אין זאת בהכרח התנהגות מוסרית. גם מכירת מזון על ידי קימעונאים לציבור היא התנהגות רצוייה (שהרי אחרת אנשים יתקשו להשיג מזון למחיה) אך עדיין, מכך לא נובע שמכירת מזון הינה מוסרית. יתכנו טעמים ניטרליים מבחינה מוסרית למכירת מזון (כגון פרנסה ורווח). יתר על כן, במקום מסויים הקימעונאים יכולים להתאגד לקרטלים ולהפקיע מחירים, דבר שדבק בו טעם האי מוסריות. ג. עקרונית, יכולות להתקיים רק שלוש קטגוריות של התנהגות: ''מוסרית'' --- עקרונית: יכולים להתקיים רק שלושה סוגים של יצורים: בעלי אוזן אחת, בעלי יותר מאוזן אחת, ונטולי אוזניים. הבחנותיך טריביאליות, לא אינפורמטיביות ומייגעות. עד כה או שאינך חושב ביסודיות על הנושא שלפניך (דוגמת א' וב') או שעורך הבחנות טריביאליות ומייגעות, אך בלשון מאד מדודה, המשווה לך לדעתך כבוד. ד. מבחינה *עובדתית*, הסיווג של התנהגות לאחת משלוש הקטגוריות הינה אישית... הבל טריביאלי, במידה שהוא נכון (שהרי כל פעולת חשיבה אנושית הינה אישית); ולא נכון במידה שאינו טריביאלי. שהרי שיפוט מוסרי הינו גם בעל תוקף אוביקטיבי, שכן הוא ניתן להנמקה לאחרים. בקיצור, הבלים. אך תוך ערור מצג של עומק כלשהו. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |