|
ישראל מייצגת יומרה | |||
|
|||
אָלֶכְּס, מִתּוֹךְ שְׁאִיפָתְךָ לְטַהֵר אֶת הַשִּׂיחַ הַצִּבּוּרִי מֵהִצָּמְדוּת אוֹבְּסֶסִיבִית אֶל הַמּוֹצָא הָאֶתְנִי - אַתָּה לוֹקֶה בַּבְּעָיָה הַהֲפוּכָה. נָכוֹן אָמְנָם שֶׁקַּרְל מַרְכְּס הָיָה ''נוֹצְרִי'' מֵאַחַר שֶׁהֻטְבַּל, וְ''לֹא יְהוּדִי'' כֵּיוָן שֶׁנּוֹלַד לְהוֹרִים שֶׁהָיוּ כְּבָר ''נוֹצְרִים'' בְּעֵת לֵדָתוֹ. עַד כָּאן ־ לַהֲלָכָה ־ אַתָּה צוֹדֵק. וְאוּלָם קָרָאתִי בְּסִפְרוֹן זָעִיר )לְלֹא צִיּוּן הַמַּקּוֹר לְצַעֲרִי( שֶׁמַרְכְּס כָּתַב לְאֶחָד מֵחֲבֵרָיו: ''אִלּוּלֵא הָיוּ הָרוֹמָאִים מַחְרִיבִים אֶת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וּמַגְלִים וְהוֹרְגִים רַבִּים מֵאָבוֹת־אֲבוֹתַי, לֹא הָיִיתִי אֲנִי נִלְחָם הַיּוֹם נֶגֶד עֶקְרוֹנוֹת שֶׁל אַהֲבַת מוֹלֶדֶת'' )צִטּוּט מֵהַזִּכָּרוֹן(. סִינְדְּרוֹם יָדוּעַ אֵצֶל יְהוּדִים וְ''נוֹצְרִים'' הוּא לְהַרְחִיק עַצְמָם כַּמָּה שֶׁנִּתַּן מִזֶּהוּתָם וְ/אוֹ מוֹצָאָם, בֵּין הַשְּׁאָר עַל־יְדֵי הַפְגָּנַת נֶאֱמָנוּת־יֶתֶר כְּלַפֵּי חֶבְרַת הָרֹב תּוֹךְ כְּדֵי עוֹיְנוּת כְּלַפֵּי חֶבְרַת הַמּוֹצָא. אֵינֶנִּי יוֹדֵעַ הַאִם זוֹ הַסִּבָּה לְהַתְקָפוֹתָיו הַבּוֹטוֹת עַל הַיְּהוּדִים, אֲבָל בְּכָל מִקְרֶה קָשֶׁה לִי לְהַאֲמִין שֶׁהוּא הָיָה - אוֹ הָיָה מְסֻגָּל - לְהִתְנַהֵל מִבְּחִינָה אִידֵאוֹלוֹגִית וּפּוֹלִיטִית בִּמְנֻתָּק מִמּוֹצָאוֹ. הָיִיתִי מְקַבֵּל אֶת גִּישָׁתְךָ )דְּהַיְנוּ, לְהִתְעַלֵּם לַחֲלוּטִין מִיַּהֲדוּתוֹ שֶׁל מַרְכְּס( אִלּוּ הָיָה מְדֻבָּר בִּפְרָט מִקְרִי בְּהֶחְלֵט. כָּךְ, לְמָשָׁל, הָיִיתִי מְקַבֵּל שֶׁאֵין שׁוּם סִבָּה לְבַעֲלֵי זְקָנִים לְהִזְדַּהוֹת עִם הָאִידֵאוֹלוֹגְיָה הַקּוֹמוּנִיסְטִית אוֹ לְהִתְנַגֵּד לָהּ בִּמְיֻחָד, מֵאַחַר שֶׁלְּכֻלִּי עָלְמָא בָּרוּר שֶׁאֵין בֶּאֱמֶת שׁוּם קֶשֶׁר בֵּין זְקָנוֹ לְדֵעוֹתָיו אוֹ פְּעֻלּוֹתָיו, לֹא בְּעֵינֵי עַצְמוֹ וְלֹא בְּעֵינֵי סְבִיבָתוֹ. לֹא כָּךְ לְגַבֵּי מוֹצָאוֹ הָאֶתְנִי. | |||
_new_ |
ישראל מייצגת יומרה | |||
|
|||
אענה לך בתחילה בציטוט מהבלוג של בני ציפר, אשר מספר על חוויותיו בפאריס בתקופה זו של השנה: [...] ''כשביקרתי בסלון הספרים של פאריס לפני פחות מחודש, פגשתי שם עיתונאי יהודי ידוע מהמגזין הפוליטי הצרפתי הידוע ''מאריאן''. שמו ג'י קונופניקי, כנראה שיבוש צרפתי של שם מזרח אירופי כגון קונופניצקי או משהו כזה. לא משנה. שאלתי אותו את השאלה המסקרנת את כולם, למי מהמועמדים לנשיאות בצרפת יש הסיכויים הטובים ביותר. במקום לענות, הוא העלה את ההשערה המעניינת שכל אחד מהמועמדים הראשונים לנשיאות יש להם משהו איפשהו שקשור ליהודים. על ניקולה סרקוזי הוא אמר שהוא רבע יהודי מצד אמו, ואפילו יהודי ספרדי, מסלוניקי, ושאם אין די בכך, הרי אשתו יהודייה שלמה. כך אמר. על סגולן רויאל הוא טען שבן זוגה, חברה לחיים ואבי ילדיה, פרנסואה הולנד, הוא בעצם נצר למשפחת הולנדר היהודית. על באיירו אי אפשר לומר בשום אופן שיש בו שמץ של יהודיות, אבל מה, הוא שייך לזרם הנוצרי דמוקרטי, שיש לו נאמנות אוטומטית לישראל וליהודים ורגשי אשמה מתמשכים בגלל השואה. אשר ללה-פן, כאן זה מעניין: הוא טען שכל האנטי שיש ללה-פן נגד יהודים בא מן העובדה שהיתה לו פעם חברה יהודייה שהשיבה את פניו ריקם, והיא היתה בת למשפחת אילי ההון היהודים ?ש?ר?ה (או בוכרה). עכשיו צריך לבחור, מי מבין המועמדים יהיה הכי טוב לישראל וליהודים אם ייבחר לנשיאות. המסקנה המתבקשת היחידה היא שיהודים שיש להם זכות בחירה לנשיאות בצרפת צריכים לבחור לה-פן, מפני שמרוב שלא יהיה לא נעים שאומרים עליו שהוא אנטישמי, הוא ישתדל הכי הרבה בשביל היהודים וישראל. חוץ מזה, בהשוואה לימין הישראלי, כלומר לליכוד ואפילו לקדימה, שלא לדבר על ישראל ביתנו, הוא נראה מתון שבמתונים. אני בטוח שבצרפת תחת נשיאותו, לא יקרה מה שקרה סתם כך ביום בהיר אחד לרופא ערבי, שלא נתנו לו לעלות לרכבת, מפני שלא היתה לו תעודת זהות אלא רק כרטיס של רופא. זאת לפי דעתי גזענות ורשעות לשמה, שהוא לא היה אפילו חולם להשליט אותה בצרפת. כך שצריך להירגע לפני שאנחנו מכנים את לה-פן ימני קיצוני'' [...] [1] ------------------ ומדוע בחרתי להביא ציטוט זה כתשובה לשאלתך? העניין יחסית פשוט; הטענה המרכזית במחקרי היא שהתת-מודע הקולקטיבי אכן עושה את שלו בכל האמור לזהות נוספת המוצמדת לאדם, וכלל לא משנה אם בחר לצדד בה ו/או לדחותה – אולם המקרה היהודי נגוע בבדיקה מתמדת של תועלתנות העניין, שפירושו: השלכה דדוקטיבית מהכלל אל הפרט, והקביעה שהיהודים אכן מצויינים הם, ולצורך כך נביא את הדמויות ההיסטוריות שהיו בעלות 'תודעה יהודית' לצורך העניין, גם אם לא ראו אות בעברית או ביקרו אי פעם בבית כנסת וכיוצ''ב. העיקר הוא אם אפשר לצורך המניפולציה הטכנית 'להתגאות' במוצאם, או לא. אם לא ניתן להתגאות במוצאם, הרי שאינם מעניינים, וכמובן שנחשבים כמשומדים וכל דבר אחר הנלווה לכינוי והרגשה זו. הדרישה שלי היא להפסיק ולנכס כל דבר שלם ו/או לחצאים ורבעים כדי לקבוע את מידת יכולת 'נאמנותו' לעניין היהודי – כולל יכולת ההתגאות בו – שכן הדבר מזכיר תחרות פחות מוצלחת של השבחת קבוצה לשיטה שנראית לי מיושנת במקרה הטוב, ובעייתית עד מאוד במקרה אחר. חישוביו של היהודי הצרפתי במאמרו של ציפר היו יכולים להשמע מעניינים פי כמה לו היינו מחליפים את המילים 'יהודי' ב'גרמני', נניח, וגורסים שעיתונאי גרמני אמר זאת ביחס לבחירות בצרפת; התגובה היתה מן הסתם שונה, ועל כן טל קורה מבין עיניך – שכן מי שמוכן לקבל מחמאות אתניות, צריך גם להיות מוכן לקבל יריקות אתניות מסוג אחר. אולי עדיף להפסיק להתייחס ולהשוות באופן אובססיבי שמעיד יותר מכל על הקבוצה המשווה והמתייגת, מאשר על הקבוצה של אלה שמתוייגים אליה ללא כל שאלה אם כלל היו מעוניינים בכך. ______________________________________________ [1] ראה מקור: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?... | |||
_new_ |
ישראל מייצגת יומרה | |||
|
|||
הַדְּרִישָׁה שֶׁלְּךָ תְּמוּהָה בְּמִקְצָת. מַדּוּעַ מֻתָּר לְכָל מְדִינָה וְעַם לְחַפֵּשׂ בַּעֲלֵי-בְּרִית וְלִבְחֹן מִי מְשָׁרֵת יוֹתֵר טוֹב אֶת הָאִינְטֶרֶסִים שֶׁל הַמְּדִינָה וְ/אוֹ הָעָם? עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה כַּאֲשֶׁר מְדֻבָּר בְּעַם קָטָן מֻקָּף בְּאוֹיְבִים וּלְמוּד נִסָּיוֹן רָב שָׁנִים שֶׁחֶלְקוֹ הַגָּדוֹל מַר מִלַּעֲנָה. אַתָּה כַּמּוּבָן מוֹחֶה עַל הַהֶקֵּשׁ הָאוֹטוֹמָטִי יוֹתֵר יְהוּדִי=יוֹתֵר טוֹב לַיְּהוּדִים. אוּלַי אַפְתִּיעַ אוֹתְךָ אִם אַסְכִּים אִתְּךָ שֶׁמְּדֻבָּר בִּשְׁטוּת גְּמוּרָה. מַר יוֹסֵף לִיבֶּרְמַן, הַיְּהוּדִי הַדָּתִי הַמֻּצְהָר, שֶׁכִּמְעַט הָפַךְ לִסְגָן-נְשִׂיא אַרְצוֹת-הַבְּרִית - אוֹי וַאֲבוֹי אִלּוּ אָכֵן הָיָה זוֹכֶה בַּבְּחִירוֹת. מִתּוֹךְ קֹמֶץ שֶׁל שִׁשָּׁה סֶנָטוֹרִים שֶׁסֵּרְבוּ לְגַנּוֹת אֶת עֲרָפַאת עַל הַמִּלְחָמָה שֶׁפָּתַח בְּסֶפְּטֶמְבֶּר 2000 - הָיָה אֶחָד יְהוּדִי בְּשֵׁם יוֹסֵף לִיבֶּרְמַן. עָדִיף כְּבָר אֶת רַאלְף נֵידֵר בְּתוֹר סְגַן-נָשִׂיא וְזֶהוּ. קִצּוּרוֹ שֶׁל דָּבָר - יַהֲדוּתוֹ שֶׁל מַנְהִיג עֲשׂוּיָה לְהַשְׁפִּיעַ לְרָעָה לֹא פָּחוֹת, וְאַף יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר לְטוֹבָה, וְלָכֵן יֵשׁ לִבְחֹן כָּל אֶחָד לְגוּפוֹ שֶׁל עִנְיָן. | |||
_new_ |
אריה, אתה לא יודע כמה שאתה צודק | |||
|
|||
''יַהֲדוּתוֹ שֶׁל מַנְהִיג עֲשׂוּיָה לְהַשְׁפִּיעַ לְרָעָה לֹא פָּחוֹת, וְאַף יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר לְטוֹבָה'' לא ''עשויה'' אלא בוודאות. הוא יהיה חייב להראות ''אובייקטיביות'' ואתה יכול לנחש לבד איך זה ימומש. באנגלית זה נקרא to bend over backwards. אינני יודע איך לתרגם את זה לעברית - ''להתכופף לאחור'' איננו מעביר את המשמעות המלאה של הביטוי האנגלי. הדוגמא הטובה ביותר היא התנהגותה של מנהיגות יהדות ארה''ב בתקופת מלחמת העולם השניה, אם כי הנסיבות היו שונות. | |||
_new_ |
אריה, אתה לא יודע כמה שאתה צודק | |||
|
|||
אֵרְוִין קוֹטְלֶר - מִי שֶׁהָיָה)?( שַׂר הַמִּשְׁפָּטִים שֶׁל קָנָדָה - דַּוְקָא יָדוּעַ כְּאוֹהֵד יִשְׂרָאֵל נֶחְרָץ. | |||
_new_ |
לכל כלל יש כנראה יוצאים מן הכלל . . . | |||
|
|||
_new_ |
בוודאי שעדיף ראלף ניידר. נושא הצרכנות הוא חשוב מהרבה אחרים | |||
|
|||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |