|
האם המשיח הוא דמות או מצב ? | |||
|
|||
המחלוקת סביב סוגיה זו דומה מאד למחלוקת סביב איוב. האם איוב היה אדם מן הישוב, או שמא רק משל היה. החרדים מאמינים, כי איוב היה ונברא, ואילו הפילוסופים סבורים, כי איוב לא היה ולא נברא, אלא משל היה. ההערכה הרווחת בקרב הפילוסופים היא, כי מחבר הספר בקש ללמד את האדם אלו צרות יכולות לפקוד אותו. לפיכך, כאשר פוקדת אותו צרה, אם הוא משוהה עצמו לאיוב, הוא חש בהקלה גדולה. הוא הדין בסוגיה של משיח. האם הוא דמות או מצב. הדתיים מאמינים, כי המשיח הוא דמות וסופו שיבוא אלינו. גם אם זה יקרה בעוד מאתיים מליון שנים. אבל סופו שיבוא. והיה שתי דוגמאות מתקופתנו, שימחישו שהמשיח הוא מצב. בשנת 1950, הגיעה לארץ עליה תימנית גדולה במבצע שנקרא אז ''על כנפי נשרים''. ראשוני העולים שירדו ממטוס אל-על, נשקו את המסלול ואמרו: ''ימות המשיח הגיעו''. כי בשביל יהודי תימן, שחיו באפס קצהו של העולם, איש מהם לא חלם שיגיע לארץ-ישראל. הוא הדין בעולים הראשונים מעתיופיה. גם הם נהגו באותה דרך. ירדו מן המטוס ונשקו את המסלול באומרם: ''ימות המשיח הגיעו''. גם אלה חיו במרחק של שנות אור מן הציביליזציה המודרנית. לא ראו מטוס בחיים שלהם. והנה נוחת מטוס בלב המדבר הסודני, בולע אל קרבו את כל האנשים וממריא לארץ-ישראל. אלה כאלה, השינוי הדרמתי בחייהם גרם לחוש שהמשיח הגיע. הם לא טעו. בהקשר הזה אצטט משירו של יהודה ליב גורדון, הידוע יותר בשם יל''ג. בשירו ''העגלה הטובעת בבוץ'' הוא מסיים את השיר בלקח, שכל אחד מאתנו צריך לאמץ. וכך הוא אומר: ''האיש אשר ידו לו לא תושיע, לא ישלח גם אל עזרה מרקיע''. | |||
_new_ |
המשיח הוא דמות. ודמות שמופיעה פעמיים. | |||
|
|||
משיח בן יוסף ומשיח בן דוד. ''ימות המשיח'' אינם המשיח, הם סימנים המצביעים על קרבת הגעת המשיח. חכמים נותנים סימנים לתקופה הנקראת חבלי משיח או פעמי משיח. סימנים טובים, למקרה שהמשיח בא כי יש לנו זכות, שהבולטים בהם הוא קיבוץ גלויות ושלטון של ישראל. סימנים רעים, למקרה שהגיע זמן המשיח ואין לנו זכות, כמו יוקר מחיה, צבא שומר בתוך הארץ במקום בגבול, שנאת צדיקים וישרים, ''חוצפה ישגה'' חוסר כבוד להורים ומבוגרים, וכו'. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |