|
הקוזאק כניגזל והניגזל כקוזאק | |||
|
|||
אינני גורס כי מדינת ישראל בחרה באופן מודע וישיר בטקטיקת 'המוסר המשולש' לשיטתי, אך גם לא עשתה או ביצעה מעשה של ממש למונעו, ולו מבחינת החישוב הקר של ייצוג אינטרסים צרים גרידא. עלי לחזור להזכיר כי מדינת ישראל לא ביצעה כל נסיונות הטפת מוסר ומורליזציה בזוועות השואה בשנים הראשונות לקיומה עד לשנות השבעים. נושא השואה טופל כמובן בתכנים פנימיים מתאימים, ויש היאמרו כי אפילו הודחק במידה מסויימת בשנים אלו מתוך שימת דגש מוגברת על דגם היהודי החדש, הלוא הוא הצבר הזקוף והבריא. במישור החיצוני התנהגה בשנים אלו מדינת ישראל 'למופת' רעיון המוסר הכפול: מדינת ישראל דיברה גבוהה על רצונותיה וכוונותיה החיוביות, תוך נקיטת פעולות אחרות ונוספות במסגרת בינלאומית אוהדת ומבינה, שנקטה אף היא בטאקטיקה דומה. השנוי המרכזי חל רק בתחילת שנות השבעים, לאחר שנושא השואה הוצא מהארון הפנימי מסיבות מובנות לכאורה: השוואות מקוממות מצד שמאל אירופאי חדש, אשר חרט על דיגלו מאבק בפאשיזם העולמי לשיטתו, אשר במיסגרתו הוצבה שואת היהודים לצד אסונות אחרים במהלך ההיסטוריה המודרנית, תוך התחמקות מכוונת מאלמנט הרצח השיטתי והתעשייתי ומרצון המנגנון הנאצי להשמיד יהודים באשר הם. תגובתם הנזעמת של ישראל ויהודי העולם היתה קשה, ואין כל צל של ספק שתגובה זו אף היתה נכונה: השוואות מסוג זה הינן מטבען השוואות מקוממות ובלתי אפשריות, אשר כל היסטוריון רציני מודע למגדל הקלפים הרעיוני ממנו בנוייה שיטת נימוקן. יחד עם זאת, דווקא בנקודה צודקת ונכונה זו המשיכה ישראל ובנתה את נימוק השואה באופן פוליטי מובהק, כל זאת למען הוקעת אירופה וביקורתה על כיבושי ומעשי ישראל בשטחים הכבושים. אין ספק שבנקודה זו הביאה מדינת ישראל אלמנט חדש למשחק הגלובאלי, אשר במסגרתו היא פנתה בשם עוולות העבר להתקפת נגד כלפי מדינות אירופה בהווה, וזאת על רקע יחסן למעשיה הבלתי מוסריים של ישראל בהווה, שפירושו מבחינת האירופאים היה והינו ביקורת לגיטימית לשיטת המוסר הכפול הבינלאומי. אירופה מצידה קיבלה בהתחלה בחריקת שיניים ביקורת ותוכחה ישראלית-יהודית זו, אך סירבה לקבלה כדבר מובן מאליו אשר יש לקבלו מעצם היות הישראלים הכובשים 'קורבנות שואה' בתוך הווה בו הם כובשים ורומסים עם אחר לשיטת האירופאים. זהו למעשה הנאראטיב הבעייתי על רגל אחת בין אירופה לישראל בשאלה זו, אשר ממשיך לזון ולפרנס את מוטיבציית האירופאים למציאת דופי וחולשה מוסרית בהתנהגות הקורבן לשיטתו, אשר מבחינתו ממשיך ומנופף ללא הרף בנשק השואה והאנטישמיות לכל עבר. דבר זה אינו חכם ואינו מועיל, ודומה כי פיסקתך האחרונה מאשרת אמירה זו במידה מסויימת. מעניין לציין כי גם הפלסטינאים הולכים ומפתחים מוסר משולש משלהם, אשר במסגרתו הללו אמורים להיות קורבנות בכל מצב אפשרי שהוא, גם במלחמתם הטרוריסטית-ניפשעת כנגד נשים, זקנים וטף, אשר כל חטאם הוא היותם ישראלים ויהודים הגרים בישראל. דומה כי דבר זה הינו בבחינת המשך נסיון החיקוי הגרוטסקי מבחינתם, אשר אמור על ידי השוואת השואה והנכבה להביאם למצב הקורבן האידיאלי, אשר במסגרתו 'מותר לי' ו'מגיע לי' מקבל חזות כל, לא כל שכן מתיר ביצוע מעשים מיפלצתיים וניפשעים במיוחד. השאלה היחידה הצריכה להישאל היא אם כן, מדוע מוכנה אירופה לקבל חלקים נרחבים ממסכת המוסר המשולש הפלסטינאי, בעוד שמוסר משולש ישראלי נדחה באופן כללי על ידה. התשובה נעוצה כנראה ברצונה של אירופה להרחיק מעליה את כלימת מלחמת העולם השנייה, ועל ידי כך את מכבש ההאשמות והתוכחות מדינת ישראל בנדון, ואין לשיטתם דבר טוב מכך מאשר הפיכת הקורבן למקריב - מקריב הפלסטינאים במיקרה זה. זוהי כנראה רוב רובה של התורה במתכונתה הנוכחית על רגל אחת, אם תרצה. | |||
_new_ |
מוסר מוסר ואין מוסר....... | |||
|
|||
הרהורים בעקבות המוסר המשולש ---------------------------- הרעיון הכללי, שהביא אלכס מאן (ותגובות למאמרו המרתק) -נכון וראוי לליבון ודיון. אין ספק שבמסגרת תפיסות ''המוסר המתפצל'' יש למדינת ישראל מקום בשורות הקדמיות של ''העולם הבין לאומי'' כשהשואה, בפרט שואת יהודי אירופה (אחת הטעויות החוזרות היא התעלמות מנרדפים אחרים,גם אותם ביקשו הנאצים להכרית-הצוענים,ההומוסכסואלים,המפגרים ועוד) היתה ועודנה ארוע טראומטי בעם היהודי,בעיקר אצל יוצאי אירופה או קרוביהם בתפוצות ופחות אצל יהודי המזרח- התיכון או אפריקה,שלעיתים רואים בשואה ''מטרד לא נוח ואשכנזי במהותו'' בפרט כשמדובר על ''מסכנות'' ונסיונות להציג למשל את פרשת ילדי תימן ''כשואה תימנית'' וטביעת האוניה אגוז ''כשואה מרוקאית''... ---------------------------------- לפעמים יש המזלזלים בעצמת השואה עד קללות וחרפות מסוג ''חבל שהיטלר לא גמר...'' ועוד,כולל האשמות מעולם ההזיות הרבני מזרחי כאילו ''השואה נפלה על יהודי אירופה בגלל חטאים שונים ומשונים''. השנים האיומות של הרייך-השלישי השאירו כידוע רושם עמוק בתודעה האירופאית,בעיקר בגלל העובדה שהיא קטלה מליוני בני אדם שחיו ביבשת והכאה מאוחרת על חטא בגלל תופעות שיתוף פעולה עם רבי הטבחים של היטלר (תחום התמחות צרפתי למשל) והתעלמות מגורל היהודים עד לרגע בו אי אפשר היה לטעון ''לא ידענו'' וחטאים אחרים שהעולם הארופאי-נוצרי חטא כלפי עמנו. --------------------------------- כל עוד טיפלו גם באירופה ברפוי צלקות הכיבוש הנאצי והמלחמה, לא היה קשה להזדהות עם הנרדפים היהודים, למרות שחלק מהאירופאים (הרוסים וגרורותיהם למשל סרבו מראש לראות בשואה ארוע יהודי בלבד) מה עוד שהשואה בתפיסתה המערבית,עמדה ברקע הקמת מדינת ישראל ושימשה מנוף להקמתה וביסוסה הכלכלי (הפיצויים והשילומים ממשלת מערב-גרמניה) ובהמשך הפכה לערך פוליטי-מבצעי-תעמולתי מסוג חדש בו יצרה ישראל ''קאנוסה יהודית'' שמוקמה באתר יד ושם כמציבה לאיימי התקופה ההיא ויעד ''ביקור חובה'' לכל אורח רשמי, המובל לשם כאילו לכפר ולבקש מחילה ,או לפחות להזדהות עם עמם של הנירדפים,הסבורים שצילום ראש ממשלה זר,או מנהיג דתי בכיר המתארח בירושלים ונראה חובש כפה מול אש התמיד- מהווה ''תעודת ביטוח'' שמרגע שהושגה צפוי שהאורח ימשיך את ביקורו כמי שהולך על ביצים.....ובעיקר יוסיף להרעיד מכאב,מוסר כליות ובושה גם אחרי שישוב למקומותיו.... ------------------------ מדינת ישראל,אוד מוצל מאש שהיה ללפיד הגדול של האש היהודית החדשה,העלתה את השימוש ביד ושם ''כמרכך אורחים'' לרמת אמנות הסברה, שייחודה ''נגזל'' בשנים האחרונות, משנפתחו אתרי הנצחה גדולים ומרשימים (למשל ארצות-הברית וגרמניה) ואתרים חדשים נמצאים בתכנון..... כך קרה שבכורת הצגת השואה בשם העם היהודי כולו ''נגזלה'' מישראל ולפעמים היתה טריוואלית עד כדי כך שאויבי היהודים ומבקריהם, ולפעמים גם יהודים - החלו להשתמש בהגדרה המבחילה ''דינסי הולקוסט לנד''...... השימוש בערך השואה צלח כל עוד דובר במגעים עם מנהיגות עולמית מהדור הישן,זה שידע את האימה,אך הוא הולך ומאבד עוצמה ''וערך הסברתי'' בעולם החדש,המאמין שחמישים ושבע שנים אחרי מפלת גרמניה הנאצית - אפשר סוף סוף להמשיך ללא צלו המאיים של העבר..... ----------------------------------- המוסר המפוצל, נתקל איפוא במצב חדש המסתבר מנטייה אנושית ...לשכוח ולא לזכור.....שהיא ניגוד מוחלט וחזק מססמאת מורשת השואה - לזכור ולא לשכוח.... ישראל שעשתה כל שלאל ידה להתייצב על מפת העולם כמדינה חזקה, מעצמה מרחבית, מדינה מגורענת עם הרבה סופרלטיווים כוחניים כמו צבר גיבור, טיס הכי טוב בעולם, לוחם העשוי ללא חת ובעצם .... ''רמבו לכל העונות'' מוצגת כעת (להפתעתה) כקוזאק-נגזל , שאין לו ''קושאן בלעדי'' על השואה או צידוק מלא והכשר אוטומתי לכל מעשיו. -------------------------------- צודק המגיב שקבע שלאמריקאים אין מה להתגאות במערכת המשפטית הצעקנית שלהם, המותאמת בעיקר לעשירים מסוג של או-גיי סימפסון ובסך הכל תולה, ממיתה באופן הומני,חונקת עם גז או צולה על הכסא החשמלי....אמת שמאז מלחמת העולם השניה זרעו מטוסים אמריקאים יותר הרס ומות משעשו בשתי מלחמות העולם יחד.....אך ארצות הברית היא ''הרמבו האמיתי'' וישראל אינה אלא ידידתה העניה,התלויה בחסדיה...... כך יוצא שאי אפשר להשוות בין מה ''שמותר'' להם ''ואסור'' לנו.....וכשהאמריקאים והתקשורת שלהם מחליטים מי צודק בסכסוך זה או אחר - לא יעזרו תרגילי יד-ושם,או מצעדי נוער יהודי באושוויץ ואיזכור השואה -כמנוף מוסרי לטובת מדינת ישראל..... שכן למדינה בת החמישים וארבע יש בימים אלה בעיות מוסר אמיתיות ומכיוון שלא בררה אותן בעצמה וללא דעות קדומות - קל ליריביה להקיעה כמדינה לא מוסרית. ------------------------------------ למרות הכרזות חוזרות ונישנות המטפטפות מעט שמן על עורה הצרוב של המדינה כמו הבטוי ''שישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח-התיכון ועוד ''פקה פקה פקה'' ברור שחיזוק ''הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ''לא מזיז לאמריקאים ובני בריתם המערביים, הממשיכים לשכב עם ''דמוקרטיות'' מסוג ערב הסעודית ועוד.... אחרים לפניהעירו שאם ישראל לא תעשה מאמץ לטיהור עצמיעל בסיס חוקההפרדת דת ממדינהחיזוק מערכת המשפט ועוד - היא תמשיך להדחק בניגוד למה שהיא ראויה לו באמת לחברת מדינות ''מצורעות'' על כל המשתמע מכך ומכוון שבעולם לא שמעו הרבה על אפי איתם ושכחו מזמן מי הוא נתן שרנסקי או אחרים מאבירי ''הצדק ההיסטורי'' הנחושים להקריב ,אם צריך, עוד ועוד למען ההתנחלויות תמונת הבידוד המסוכן תלך ותתקדר.... ---------------------------- | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |