|
שרית: נעים מאד. המקור לזה ההוא בזוהר | |||
|
|||
יתרה מזו. אומר התלמוד י''ג בריתות נכרתו בברית המילה, ומעניין שהישמעאלים והמוסלמים צאצאי אברהים אל-כליל ,כלומר, אברהם האהוב) מלים בגיל 13. ועוד באותו עניין, נאמר בזוהר שזכותינו על הארץ היא בגלל ברית המילה. אצלנו יש פריעה, שהיא הסרת העור מתחת לעורלה ואצל הישמעאלים יש רק מילה ללא פריעה. ממשיך הזוהר על פי דברי התלמוד: ''מל ולא פרע כאילו לא מל''. אבל בכל זאת היה כאב בגיל 13. בכל זאת נעשה כאן אקט דתי שמקורו מישמעאל שאכן נימול בגיל 13. אומר הקב''ה הנה לכם חבל ארץ לאלפיים שנה (לא מוסלמים אלא ''בני ישמעאל'') אבל הזכות הזאת פגה אחרי 2000 שנה. עברו להם אלפיים שנה וסביר להניח שיהיה מצב של :''שנים אוחזים..וזה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי'' אגב, במהדורות חדשות של הזוהר עם הסבריו של גרשום שלום (''המקובל החילוני'') לא מופיעות השורות העוסקות בנושא המילה ובעלות על הארץ. יתר על כן: בספר בראשית נאמר: ''ולבני הפלגשים אשר לאברהם,נתן אברהם מתנות וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי קדמה אל ארץ קדם''. תרגום אונקלוס אומר שארצה בני קדם היא ''ארעא מדינחה''.אולי העיר מדינה של היום הקרובה למכה. עוד נדבר,הנושא ממש מאלף. שנה טובה.מוטק'ה | |||
_new_ |
מוטקה, לא צריכים להיסחף, 1300 שנה מספיקות | |||
|
|||
מאה שנה תמורת כל שנה שעד הברית והן כבר תמו. עכשיו זה המע''מ שאנחנו באיוולתנו מעניקים להם. שנה טובה ומתוקה. נסים. | |||
_new_ |
נסים, שאלה לי אלייך | |||
|
|||
בני ישראל צוו להשמיד לא רק את עמלק, אלא גם את עמי הארץ, עכשיו, נאמר בפירוש, ''לא תחיה כל נשמה'', דברים פרק כ פסוק ט''ז אז אני שואל, איך יכול להיות, שאחד מאלו, שאסור שיחיה, חי בין בני ישראל, היה בעל שם עברי, אפילו גר ליד ארמון המלך! איך בדיוק זה התרחש ידידי, ועוד בתקופת המלך הצדיק(כן בטח) דוד בן ישי, שכמעט ולא חטא(ממש) ועוד שאלונת, דוד היה יהודי, או אפרתי? | |||
_new_ |
ניר, הושמד מי שנלחם בנו וגם זה לא תמיד. | |||
|
|||
דוד עצמו הורג את הנער העמלקי רק לאחר שהתפאר כי הוא הרג את שאול, לא מפני שהוא עמלקי. את השאלה השניה לא הבנתי, הרי 'אפרתי' מציין שהוא בא מאפרת (היא בית לחם) כמו ש-'ירושלמי' אומר שהוא בא מירושלים. שנה טובה ומתוקה. נסים. | |||
_new_ |
ניסים, בכלל דיברתי על אוריה | |||
|
|||
ובקשר לדוד, השאלה הייתה, האם היה בן לשבט יהודה, או לשבט אפרים לעניין אוריה, הוא היה בין אלו שדינם נגזר כביכול, אז למה לא הרגו אותו, או את הוריו, אגב, בת שבע הייתה עבריה? | |||
_new_ |
ניר, כל מי שבאמת רצה להתגייר - התקבל. | |||
|
|||
כולל מעמלק או משבעת העמים. יתכן שאוריה היה גר אבל יתכן גם שפשוט גר בחת ולכן כונה חיתי. לדוד היו חיילים ואף מפקדים בכירים שלא היו יהודים ואין כאו המקום להאריך בכך. דוד משבט יהודה והשושלת שלו מפורטת בסוף מגילת רות. בת שבע - לא ברור אם ממנשה או מאפרים אבל ברור שמבית יוסף. כך, אגב נוצר השילוב של יהודה ויוסף המוליד את המשיח. שיהיה לך כל טוב ושנה טובה ומתוקה. נסים. | |||
_new_ |
אוריה למיטב ידעתי גר ליד ארמון המלך | |||
|
|||
ונאמר בספר שמואל שדוד היה בן ''איש אפרתי'' ''מבית לחם יהודה'', ואני לא מבין את זה..אבל אבדוק אצל רותי ולא יהיה איכפת לי אם תאריך בדברייך על חיילים לא *ישראליים* | |||
_new_ |
מוטקה היקר | |||
|
|||
ממקורות יודע דבר נאמר לי שהמילה העברית העכשווית היא -לא- המילה התנ''כית, יען, היא לא המקורית, אלא ''שיפצו'' אותה בתקופת ההלניסטים, והברית מילה המקורית, האורגינל הייתה רק קיצוץ של הקצה(אל תשאל אותי מה זה אומר) אז אני שואל אותך, נכון שהמילה שלנו היא מזויפת? או שמה השמועה היא המזויפת? | |||
_new_ |
ניר היקר: מן הסתם השמועה היא מזוייפת | |||
|
|||
קיצוץ של חלק מהעטרה הסובבת את הגיד נחשב לברית מילה אבל כבר פסקנו ש''חוזרים על ציצים המעכבים את המילה''. כלומר אם המילה לא מושלמת אז צריך לחתוך עוד קצת עד שתתגלה העטרה. כבר היו לי מקרים שבגיל מאוחר (7 חודשים עד שנה וחצי) הייתי צריך ל''שפץ'' ברית שעשה מוהל לא מיומן. (עם הרדמה מקומית ומלקחיים וכו') מכל מקום את הקשר לתקופה ההלניסטית לא הבנתי.אנא הסברך. שנה טובה. | |||
_new_ |
בפורום ברית מילה שבתפוז | |||
|
|||
באתר האוהב על הדתיים יותר מכל(חופש), באתר ''דעת אמת''(בזה איני בטוח), ואני חושב שאפילו ב''אייל הקורא, נאמר שהברית מילה של אברהם אבינו הייתה רק קיצוץ, או מה שזה לא יהיה ובתקופת ההלניסטים, ששלמות הגוף הייתה בעיניהם דבר עליון, התנגדו למילה, על כן יהודים פשוט מתחו את החלק המקוצץ, ועל כן שיפצו את המילה, והפכו אותה ל''בלתי ניתנת לשיחזור'', עם הפריעה וכל העניין מלבד זאת, ברשת ישנה התקפה פרועה נגד ברית המילה, ויש לציין שהיא מוצלחת מאוד, קה''ל והאנטי דתיים, מחופש ודעת ''אמת'', מתקיפים את המילה וטוענים שהם פוגעת במיניות האדם, ולא סתם, הם מסתייעים בגופים רפואיים אמיתיים, אפילו בתלמוד וברמב''ם, וכך וכך, ואני רואה את ההצלחות שלהם, והכיבושים שלהם, ואני כנער יהודי ציוני רואה, שאין תשובה חילונית להתקפה הזו, ואני שואל אותך- יש לך תשובה(לא דתית)? אם כן אתה מוזמן לתת לי אותה, אשמח אם תתיחס לרמב''ם ולדעתו על המילה, ועל התלמוד(מופיע באתר ''דעת אמת''), שאף הם תוקפים את המילה, לא בכוונה כמובן | |||
_new_ |
ניר:''נירו לכם ניר ואל תזרעו אל קוצים'' ברית מילה | |||
|
|||
אכן,כשאומרים דבר שנוגד את דעת התורה הרי צריך להביא ''קומבינות'' קרי,קצת אמת וקצת בילבול. כן,אצל אברהם אבינו היתה רק מילה כי הוא היה כבר מבוגר ולא היה צריך (שכן אי אפשר) לעשות פריעה באדם:''שנתמעך מחמת תשמיש'' כדברי הרש''י שם. אז מה שהוא עשה הוא פשוט חתך את הערלה וזהו. אצל ישמעאל לא היה אפשר לעשות פריעה כי הוא היה כבר גדול. אצל יצחק ,שנימול ''בן שמונת ימים'' היה אפשר כי העור הדק של הפריעה שבא מתחת לערלה המכסה את העטרה היה עדיין בר פריעה. בתקופת ההלנית היו בארץ ישראל אוליפיאדות שבהן היו הספורטאים מתערטלים לעיני הצופים והיתה ''בעיה'' עם הספורטאים היהודים . אז כדי להשתתף היו ההורים של אותם הילדים נמנעים מלמול את בניהם (ואגב,זו היתה אחת מהגזרות של מלכות יוון בזמנם של המכבים וחזרה גזירה זו ונשנתה בזמן בו נולד רבי יהודה הנשיא. אתה רוצה לשמוע סיפור מעניין על ברית המילה שלו?) או שהיו,בלשון התלמוד,''מושכים את ערלתם'' שהוא ה''שיפוץ'' עליו אתה מדבר. זו היא ''פרוצדורה'' קוסמטית שכרוכה בפעולה של משיכה (ממש ככה, כנראה עם טבעת או מכשיר אחר) של החלק שמתחת לערלה ,ומכיון שהעור די גמיש הרי שהוא יכול להמתח עד כדי כיסוי העטרה כאילו לא נגרע דבר מתחילת בריאתו. ''משיכה'' זו ניתנת לשחזור אבל ,שוב ע''י פרוצדורה כירורגית שבעצם מבצעת כריתה חוזרת של ''ברית מילה''. ההתקפה על ברית המילה נעוצה בסלידה בדבר שלא נתפס בשכל ה''נורמלי''. האמת היא שישנו כאב מסוים אבל סביל אצל התינוק, זה לא ''ברבארי'' כמו שטוענים, וכבר היו לי גויים שבאו למול את בניהם (בלי הרדמה) מסיבת בריאות. מחקר שנעשה כשהייתי באוסטרליה, כלומר בשנות סוף ה80 תחילת ה90 הראה שאחוז החולות בסרטן הרחם הוא פי 3 אצל נשים שבעליהן לא עברו ברית מילה. ואחוז החולים בדלקות דרכי השתן אצל הגברים הוא כמעט פי 300.יתרה מזו, הערלה מכילה נקבוביות המפרישות הפרשה הדורשת היגיינה תמידית וניקיון תמידי שאם לא כן המקום יהיה מועד לדלקות וסיבוכים בכליות ועוד. זה בפירוש לא קיים אצל הנימולים כי כריתת הערלה פותרת בעיה זו לחלוטין. (באי-מייל פרטי אוכל להסביר לך עוד פרטים) מבחינת ''שבירת התאווה'' שעל זה מדבר התלמוד הוא לדעתי מושג מיטאפיסי שכן עיניו הרואות שהמשפחות ברוכות הילדים הם דוקא אצל אלו הנימולים בקדושה ובטהרה. בעניין הרמב''ם עברתי שוב על הלכות מילה ולא מצאתי דבר מקומם. אולי יואיל כבודו להאיר עיני בדבר זה. (אעיין שוב בפורומים שהזכרת) תשאל, למה אומרת הגמרא את זה? אומר לך, כי עצם ברית המילה היא ''מזכרת'' להשתייכות לעם מיוחד. מכאן אדם שמוצא את עצמו ב''מצבים שונים'' יזכור את בריתו ואת השתייכותו ויחשוב אחרת. יש כאלו שיגחכו למשמע דברים אלו כי בעת תאווה לא חושבים על אף אחד ,אבל חזקה על האדם שיחשוב על דברים חשובים לאחר שהגיע על סיפוקו (אם לא מיד אז לאחר זמן). | |||
_new_ |
ניר: דעת אמת היא תופעה מעניינת ויש אומרים מסוכנת | |||
|
|||
ממבט ראשוני על הנאמר באתר שלהם נראה לי שהמדובר בקבוצת רויזיוניטסים. מה הכיוון שלהם? איך אומרים אצלנו?אללה יודע! מה שנראה לי . הרבה ''דברת'' (דל''ת פתוחה,בי''ת ורי''ש סגולות) עם מלים יפות מוכרות. ''שוים אל שוים'' הם קוראים לעצמם לעומת ה''חילונים'' שנחשבים ל''עמי ארצות'' שאין להם דעת ולא למדו כלום. אני כבר רואה חרמות ונידויים וכל מיני פשקווילים של החוגים החרדים הקוראים:''שומו שמים!'' ציון לבשי שק! וכדומה. חבל שאצל עורכי ''דעת אמת'' רואים הרבה יותר ''עם-ארצות'' מאצל מי שלא למד. איך אמרו רבותינו:''יצר הרע,לעתים נראה עליו כתלמיד חכם''. טוב,נחיה ונראה. | |||
_new_ |
דעת אמת ומקורותיו | |||
|
|||
דעת אמת הוא יוזמה של איש מרצ אמיד (הי-טק, אתם יודעים) הקשור גם לארגון ההחזרה בשאלה ''הלל''. למטרה זו הוא רתם אברך משכיל ונבון שהתפקר, הכותב את ה''פשקוילים'' של דעת-אמת. כיוון שיוזם הפרויקט הזה הוא איש מדע ברמ''ח איבריו, הוא מאמין שאם יפריך מדעית את הידע שעליו מבוססת ההלכה, מאות ואלפי דתיים יצעקו ''גיליתי, גיליתי'' ויתפקדו בסניפי מרצ הקרובים למקום מגוריהם. הבעיה היא שהוא אינו מסוגל להתחבר לצד התת-רציונלי (ואם תרצו, העל-רציונלי) של היהדות. | |||
_new_ |
מוטקה על ברית מילה. | |||
|
|||
לק''י מוטקה מי שאינו מוהל אינו מבין כלל במה המדובר. מה זה עורלה מה זה פריעה וכד' כתבתי מאמר שהיה מיועד לעט עפרה על המילה כולל תאורים טכניים מפורטים. אבל העורכת טענה שמטעמי צניעות אינה יכולה להדפיס את מאמרי למרות שהיא עצמה קראה אותו בהתלהבות וגם העבירה אותו למאהות נוספות בצריף המצלה נלהבת. בסופו של דבר פורסם רק החלק שנקרא הכיבודים בברית מילה. אני לא יודע אם כדאי להעלות לפורום מאמר כזה. מה גם שיתכן שיש כאן או יהיו בעתיד אנשי להכעיס. מכל מקום שלח לי דעתך. אליצור | |||
_new_ |
אליצור, אין כל בעייה עם מאמר על ברית מילה! | |||
|
|||
אני מאמין שהפורום ישמח לקבל מאמר על ברית המילה, הטכניקות המקובלות, ההבדלים בין סוגי המילה השונים ועוד. מאמר שכזה יזכה לתשומת לב נכבד, הן מצד מקטרגים שונים, שאני אעמוד בראשם, והן מצד תומכים ומשבחים רבים ושונים מבאי פורום זה. אנא שלח מאמר זה למר גטניו בהקדם האפשרי. | |||
_new_ |
בשביל שתיתן לנו את הניתוחים הפרוידיאניים שלך | |||
|
|||
לגבי האלימות של הנימולים? רק מה, אל תשכח שבני עמך לא בדיוק הוכיחו שלוות נפש יוצאת דופן בתקופה האחרונה | |||
_new_ |
מצאתי את הקישור של דעת אמת | |||
|
|||
הנה הוא קישורים: דעת אמת: http://www.daatemet.co.il/daathalacha/he_brit_mila.h... | |||
_new_ |
ניר: מעניין,אבל החברה האלו עוברים ''ליד'' | |||
|
|||
נימוקים המתנמקים ומנומקים בנימוק מנומק אינם וב''הבנה'' של מדרשים הוא תרגיל מעניין. המהרש''א ואחרים מעלים אפשריות סבירות מאד. יתר על כן,חולי הימופיליה, וזה כשלךעצמו דבר מעניין, נכנסים בגדר של:''מי שמתו אחיו מחמת מילה לא ימול'' כלומר על מנת לפטור יהודי מברית מילה צריכים שני תקדימים של מוות. ה''עסק'' לא פשוט. פרט לכך ההיבט המיטאפיסי של ברית המילה הוא גם חשוב. אולי ב''דעת אמת'' יוכלו לקרוא קצת ''שער הכוונות'' לאריז''ל וקצת ''עץ-חיים'' למהרח''ו? על כל פנים, מכל הקריאה שם ב''דעת אמת'' לא ראיתי שוללים את ברית המילה אלא ''הסברים'' על ערלים ותאווה. ''כי עליך הורגנו כל היום'' יש פשט אחר בגמרא שאומר:''על מה אתה יוצא ליהרג? על שמלתי את בני''. בענין דינה , ערל,שנראה לי שהכוונה גוי, שהרי אם הערל היה יהודי האם היתה אותה תגובה? סבורני שלא. גוי מעצם בריאתו שייך לסוג אחר של אנשים,אלו ''השטופים בזימה'' אצלנו יש קצת יותר צניעות בענין הזה. בענין ''תאוות המשגל''..סתם קוריוז. בגלל שהאבר קצת יותר עבה אז הגברת לא יכולה להפרד ממנו עד כדי שצריך לגרור אותה? אלא נראה כי דינה לא היתה יצאנית במובן ה''מקצועי'' של העניין וה''חוויה'' שלה היתה מורכבת (ראה רש''י שם) והיא היתה צעירה,אז לא מן הנמנע שהיא פשוט התביישה מראות את פני יעקב אביה ,אולי היא היתה בטראומה? אולי מי יודע מה? אבל להשיג מכאן שגוי יותר טוב? אני פשוט צוחק על זה. (בכלל כל העיסוק בענין ''מצא את ההבדלים'' הוא מגוחך) אגב,את הבדיחה על מוישה'לה מה''חיידר'' על מעשה דינה שמעת? נ.ב. ה''פטפוט'' על הדגדגן במאמר של ''דעת אמת'' לא שייך לעניין אלא רצו שם להוסיף קצת צבע להשלים את התמונה. | |||
_new_ |
אשמח את תפרט | |||
|
|||
כי התלמוד רחוק ממני כרחוק מזרח ממערב, ומה דעתך על חבת דעתו של הרמב''ם שם ובכל מקרה, תודה על התשובה | |||
_new_ |
ניר היקר: אם תדקדק בדברי הרמב''ם | |||
|
|||
תראה שב''מורה הנבוכים'' שהיה בעיקרו מכתב לתלמידו יוסף ''שהיה מבין בלימוד'' הוא אומר: ''...זהו החזק בטעמי המילה אצלי''. מכאן אני למד שהוא היה יכול לפרוש את כל הטעמים הקשורים במילה אלא משום קוצר דעתו של תלמידו או ל''שבר את האוזן'' הוא הלך לכוון של פרישות האדם ע''י הורדת התאווה ע''י המילה. בתלמוד וגם בזוהר מדובר על דברים אחרים הקשורים ל''אות ברית קודש''. על מנת להשיב לך כראוי אני חייב לעיין היטב בכתוב. | |||
_new_ |
קח את הזמן | |||
|
|||
תודה על כל תשובה! | |||
_new_ |
באתי ללמד ונמצאתי למדה | |||
|
|||
תודה, מוטקה (האם אתה קשור לאותו רב צביאלי?) על ההרחבה המעניינת. | |||
_new_ |
שרית: בברכה ותודה. אני לא קשור.על זה בדוא''ל פרטי. | |||
|
|||
בכל הכבוד והברכה. אני מודה לך על דברי התודה ויהי רצון שיהיו אלה מלים המועילות להבנתנו אחד את השני ואת עם ישראל על מסורת ישראל סבא. נכון, הנושא העל-ראציונאלי קצת (בלשון המעטה) קשה לעיכול אך הוא מקשה אחת עם המסורת. לא בכדי נתנה התורה למשה מפי הגבורה ואיש מפי איש. שוב תודה. עוד נדבר. שנה טובה. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |