|
שאלה חוזרת | |||
|
|||
אחר שקראתי שנית את דבריך הבנתי שהתכוונת לבטל את הטענה כי תחילת ישוב הארץ נעשתה על ידי ילידי הארץ. בענין זה אין לי כל ספק. הישוב היהודי של ארץ ישראל בתחילת המאה ה-19 היה קטנטן. בירושלים התקיימו על חלוקה ועל מסחר זעיר. ישוב חקלאי לא היה נפוץ. כפר השילוח שהקימו יהודי תימן היה בחזקת יוצא מן הכלל. ההתפתחות נעשתה על-ידי יהודים שהגיעו מחו''ל. עולים חדשים. אך אין לשכוח שהמייסדים והמתישבים הללו היו יהודים שומרי מצוות ולומדי תורה שדאגו להקים בית כנסת ומקוה טהרה לפני שהחלו להקים בתי מגורים לעצמם. ה''שמאל'' של אותם ימים כמו תנועת ביל''ו היה זעיר במספרו. איני מטיל ספק בתרומתם של אנשים אלה להקמת ישובים חדשים בארץ ישראל אך אם מדברים על פרופורציות כדאי לבדוק למה מאדירים אותם כיום? יש כפר ביל''ו וצומת ביל''ו ורחובות על שם ביל''ו. אך כשבודקים כמה היו ומה היו מעשיהם של הבילו''וים קשה להבין מה השמחה. בעיקר קשה להבין מדוע מפחיתים בערכם של כל האחרים. בגלל שהניחו תפילין? | |||
_new_ |
לא התכוונתי לבטל כלום | |||
|
|||
הכוונה היחידה שלי בהשתתפותי היא לברר עובדות ועמדות. כאשר עושים זאת קורה שטועים. כאשר עלתה הטענה שאנשי הישוב הישן בלבד הקימו את פתח תקווה ולאחר שקראתי את ''גואלי הקרקע'' של סמילנסקי הבנתי שהסיפור שונה. זה הכל. נדמה לי שהתזכורת של אנשי ביל''ו נובעת מכך שהם היו הראשונים שהובילו לחידוש תהליך של עליית קבוצות יהודים. בקשר לשיכחה הרי גם משה סמילנסקי שפעל רבות לטובת ההתיישבות בעצם נשכח... | |||
_new_ |
לא התכוונתי לבטל כלום | |||
|
|||
כרגע קבלתי הוכחה לדבריך. הייתי בספריה ולא מצאתי אף ספר של סמילנסקי. רק סיפור קצר על חירבת חיזעה של יזהר סמילנסקי. עם ישראל הצטיין בזכרונו הטוב כל שנות הגלות. איפה השארנו את הזכרון שלנו? בגטו? | |||
_new_ |
משהו על סמילנסקי | |||
|
|||
משה סמילנסקי - קפיטליסט ציוני (דיון 1437). | |||
_new_ |
משהו על סמילנסקי | |||
|
|||
זה עתה קראתי את הדיון 1437 כפי שבוודאי נוכחת לדעת עבר זמן ניכר מיום שהצעת לי לקראו. הסיבה לאיחור היא קשיים טכניים שלא כאן המקום לפרט. אשוב ואקרא אותו שנית. גישתך מאוד מענינת וזורה אור בהיר על המניעים והממריצים של מחדשי הישוב היהודי בארץ ישראל. תודה רבה. | |||
_new_ |
גם החוברת של סמילנסקי | |||
|
|||
גואלי הקרקע, שעד היום קראתי רק חלק ממנה מתאר לא מעט יהודים חרדים שהתיישבו בין ערבים במקביל למושבות וחלקם גם קודם. לפי הדברים שלו, חלקם עלו עם כוונות לרכוש ולעבד אדמות וחלקם עשו תקופת התארגנות בירושלים. אני מניח שבחוברת בהיקף מצומצם הוא מציג רק חלק מהסיפור וגם זה מהזוית האישית שלו. | |||
_new_ |
ובנוסף | |||
|
|||
כל רחובותיה הראשיים של פתח תקווה קרויים על שם ראשוני העיר ומייסדיה משטמפפר ועד מוהליבר, וכן פועלת העיריה נמרצות להנצחת זכרם ומורשתם של כל אותם ראשונים, כולל נשות העיר הראשונות וכו'. למעשה כל רחובות העיר מלאים באתרי זכרון כאלה. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |