|
לבקשתך, אחרוג ממנהגי | |||
|
|||
בס''ד. הנה ציטוט מ'הדרשה' של הזז: אין הציונות והיהדות דבר אחד, אלא שני דברים השונים זה מזה; אולי גם שני דברים הסותרים זה את זה. בודאי שני דברים הסותרים זה את זה; כשאדם אינו יכול להיות יהודי, הוא נעשה ציוני. אינני מגזים. הבילויים בראש וראשונה היו יהודים קלושים מאד. לא הפרעות גרמו להם. הפרעות זו שטות. הם מבפנים היו רעועים. מבפנים עקורים והרוסים. הציונות מתחילה ממקום הריסת היהדות; ממקום שתש כוחו של העם. זו עובדה. הציונות לא המשך, לא רפואה למכה. שטויות. היא עקירה והריסה; היא ההפך ממה שהיה; הסוף. כמעט שאין לה חלק עם העם. תנועה לא עממית בהחלט. לא עממית יותר מן הבונד, יותר מן ההתבוללות, יותר מן הקומוניזם. אדרבה, היא מסיחה את דעתה מן העם, מתנגדת לו; הולכת נגד רוחו ורצונו; חותרת תחתיו ועוקרת אותו; פורשת ממנו לדרך אחרת; למטרה רחוקה ומסוימת. היא וקומץ אנשים בראשה, גרעין של עם אחר. בבקשה לשים לב, לא חדש, לא מחודש, אלא אחר. אני מאמין שארץ ישראל זה כבר לא יהדות, אפילו עכשיו, כל שכן לעתיד לבא. עכ''פ יהדות אחרת, אם רוצים אתם לרמות את עצמכם ולשמור דווקא על השם הזה. אבל לא אותה שהייתה שני אלפים שנה, לא אותה. לגמרי לגמרי. עד כאן ציטוט. הדברים ידועים ואף נלמדו (ונלמדים?) בבתי הספר של החינוך הממלכתי; רק שאנשים מעדיפים לרמות את עצמם ולקרוא לזה 'יהדות אחרת' כדברי יודקה של הזז. הרי בעצמי הייתי, ואולי עודני שם, במקום בו אדם מרמה את עצמו; לכן אינני מלין על אחרים. אלא שרמיה עצמית אינה משנה את האמת האובייקטיבית שכה היטיב לנסח הזז. | |||
_new_ |
מה בעצם הוכחת כאן בדבריך? | |||
|
|||
לכל היותר מצאנו כאן שיש דמות ספרותית שטענה דברים כאלו או אחרים. הדבר האחרון אותו התכוון הזז לעשות בסיפור זה לתאר אמת אובייקטיבית. | |||
_new_ |
תודה על שחרגת ממנהגך | |||
|
|||
כך קל יותר להבין את שאמרת מקודם. מבלי לרדת לפרטים שוב הגענו לשורש המחלוקת שלי איתך הוא בהגדרות הבסיסיות ביותר של המושגים יהדות ועם יהודי. אם על הגדרות בסיסיות לא מסכימים קשה לנהל דיון קונסטרוקטיבי. אבל בשורה התחתונה אני לא מרמה את עצמי בהקשר הזה. | |||
_new_ |
אם אינני טועה זה היה הרב קוק | |||
|
|||
שהמשיל את הציונות החילונית לפרד: בהמה חזקה המסוגלת לעשות כל מלאכה, אבל איננה מסוגלת להעמיד צאצאים. כשאני מסתכל על הצעירים של היום, דור ההמשך של האבות המייסדים של התנועה הציונית, אינני יכול שלא להכיר בנכונות האבחנה הזאת. כאדם לא דתי אני חייב להודות שקשה לי מאוד להתמודד עם הבעייה הזאת. | |||
_new_ |
אם אינני טועה זה היה הרב קוק | |||
|
|||
אותו דבר אתה יכול להגיד על התנועה הדתית לאומית ועל החרדים. תמיד בהשואה של הדור הצעיר לאבותיו,הדור הצעיר מפסיד. | |||
_new_ |
אם אינני טועה זה היה הרב קוק | |||
|
|||
אתה טועה הדור הצעיר של הציונות הדתית וגם של החרדים התעצם מאוד . צעירי הציונות הדתית חדרו לכל זרועות החברה הישראלית . החילוניים הבחינו בכך ופתחו במתקפה תרבותית מרחיקת לכת לבלום את הדתיים . המערכת המשפטית הפוליטית התגיסה במלוא עוזה לקרב הבלימה . | |||
_new_ |
אם אינני טועה זה היה הרב קוק | |||
|
|||
על הגג בכפר דרום,בשוק בחברון,בודדים בככר מלכי ישראל(כיום רבין),בשפרעם ועוד ועוד | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |