|
תשובות לשאלות שלא נשאלתי | |||
|
|||
1. האם תגנוב את המזוודה? - לא אגנוב טת המזוודה שהרי הוא חברי הטוב, ועל פי המוסר שלי , לא אעשה רע לחברי הטוב. היית צריך לשאול שאלה קשה יותר, נאמר, אתה מזדמן לביתו של ראש הפשע המאורגן, והכסף במזוודה מקורו במעשי פשע. אתה גם יודע שאם תיקח את הכסף, לא תתפס. האם תיקח את הכסף לעצמך? האם תיקח אותו ותתרום אותו לצדקה? 2. אם לאו - מדוע? אם תגנוב - מדוע? - עניתי בסעיף אחד. אין זה מוסרי לגנוב כסף מחברים, ובכלל אין זה מוסרי לגנוב, פרט אולי למקרים חריגים שאינם כלולים בשאלתך 3. אם תטען, כי לא תגנוב את המזוודה, משום שלפי כללי המוסר האישיים שלך הדבר אסור - האם תחנך את בנך ללכת בדרך זו? אם כן - כיצד תשכנע את בנך לאמץ תפיסה מוסרית זו? מה יהיו נימוקיך? - נימוקי יהיו ''את ששנוא עליך על תעשה לחבריך'' - על האדם, למען שלמותו הנפשית ותחושתו הטובה, למען שמו הטוב , 4. במה עדיפים כללי מוסר של אחד על כללי המוסר של משנהו? (בתשובה לשאלה זו הנח נא, שבנך מבקש את עצתך והמלצתך לנוכח ההתלבטות שלו לבחור בין שתי תפיסות מוסריות נוגדות) - קשה לענות על שאלה זו - יש מקרים ברורים - ''לא תרצח'' - ויש מקרים עמומים - עד איזו מידה מוצדק לתמוך , נאמר, במובטלים.... | |||
_new_ |
תשובות לשאלות שלא נשאלתי | |||
|
|||
1. ''לא אגנוב את המזוודה שהרי הוא חברי הטוב, ועל פי המוסר שלי, לא אעשה רע לחברי הטוב''. א. מדוע בלתי מוסרי בעיניך ''לא לעשות רע לחברך''? ב. תסכים איתי, שבחיים נתקלים לרוב בהתנגשות בין ערכים/רצונות. למשל, בסיפור שלי ההתנגשות היא בין הערך/הרצון שיהיו לך 10 מליון דולר לבין הערך/הרצון ''לא לעשות רע לחברך הטוב''. מדוע אתה סבור, שמבחינה *מוסרית* יש להעדיף דווקא את הערך השני? ג. האם קיימת סיטואציה *כלשהי*, שבה תיקח (רק כדי להקל עליך איני אומר ''תגנוב'') את המזוודה? 2. ''אין זה מוסרי לגנוב, פרט אולי למקרים חריגים'' - מהו המבחן שעל פיו ראוי לגנוב באותם מקרים חריגים גם בסיטואציה שנתתי? (זה דומה לשאלה 1(ג) ואתה יכול לאחד את התשובה). 3. תחנך את ילדך לא לגנוב את המזוודה ''למען שלמותו הנפשית ותחושתו הטובה, למען שמו הטוב''. א. אם בנך יבטיח לך, בתגובה, כי שלמותו הנפשית לא תיפגע כלל ותחושתו תהיה טובה אם יגנוב - מה תשיב לו? ב. יש לי בעייה עם הנימוק ''למען שמו הטוב'', משום שנקודת המוצא הינה, שדבר הגניבה לא ייודע לעולם ולכן שמו הטוב לא ייפגע. בהנחה שהדבר לא ייודע לעולם, האם תסכים לוותר על הנימוק הזה? אם לאו - מדוע? ג. אני מניח, שאתה אוהב את בנך ורוצה לראות בהצלחתו ובאושרו. האם אינך סבור, שבאיזון בין התועלת שתצמח לבנך מגניבת המזוודה לעומת הנזק שייגרם לו כתוצאה מכך לדבריך (שלמותו הנפשית ותחושתו הטובה) - עדיף לטובתו, לטווח הרחוק, שיגנוב את המזוודה? אם אינך סבור כך - מדוע? 4. חוששני שלא ירדת לסוף דעתי. נניח שלפי תפיסתי המוסרית - מוסרי בהחלט לגנוב את המזוודה בסיטואציה הנ''ל, אך בפומבי יש להצהיר כי הדבר פסול מוסרית. מה רע בכך, בעיניך? מדוע כדאי לו *לצד שלישי* להעדיף את תפיסתך המוסרית (הכרוכה במחיר כבד מאד של אובדן הזדמנות להיות עשיר גדול) על פני תפיסתי המוסרית הנ''ל (שתהפוך אותו לעשיר גדול)? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |