|
יש לך טעות | |||
|
|||
פרס נובל לשלום שהוענק לשלישיה שציינת הפריע לי פחות מאשר להרבה נורבגים. הרבה יותר נורבגים מחו על הענקת הפרס לערפאת מאשר ישראלים כמוך. הם ראו בזה ביזיון לאומי. לי אישית הפריע הרבה יותר הפרס שהוענק לקיסינגר, הפרס שהוענק לאו''ם (בעיקבות וועידת דרבן), והפרס שהוענק לקארטר. | |||
_new_ |
אחד הנורווגים, חבר ועדת הפרס | |||
|
|||
פרש מהועדה במחאה על נתינת הפרס לעראפת, גוי פורש, ומפסיד ממון ויוקרה, כי אינו מוכן להעניק פרס לרוצח, ויהודונים מדברים עם אותו הרוצח, ועוד מתגאים בפישעם. | |||
_new_ |
מעניין | |||
|
|||
מדוע הפרס שהוענק לקיסינג'ר מציק לך? מדוע הפרס שהוענק לקארטר מציק לך? | |||
_new_ |
מפני שלשניהם הוא לא הגיע. | |||
|
|||
_new_ |
האם תוכל לפרט קצת יותר? | |||
|
|||
תודה מראש. | |||
_new_ |
שניהם לא היו הסכמי שלום | |||
|
|||
ואני מדגיש במיוחד אפילו לא הסכמי שלום. הסכם אוסלו היה הסכם עם ארגון טרור, הסכם ללא מטרת השגת שלום, סתם רשימת מסירות של נכסים מידי יהודים לידי ערבים. ( הופעת המילה ''שלום'' בהסכם אינה מצביעה על שלום, הסעיפים והמעשים הם המצביעים האמיתיים ). הסכם פריז שעבורו קיבל קיסינג'ר את פרס נובל, היה הסכם בריחה והפקרה של דרום ויאטנם בידי הקומוניזם, היה ברור לכל אדם סביר שזה הסכם לחיסול דרום ויאטנם, ופתח למילוט האמריקאים מויאטנם בהסכם לכאורה. קיסינג'ר בעצמו הודה בכך, מאוחר יותר, בשפה דיפלומטית כדרכו. יש נושא שמעניין בתחום פרסי נובל לשלום, איך חותמי הסכם מינכן 1938, לא זכו בפרס נובל לשלום ? האם הועדה שקלה בכלל את מועמדותם, האם מישהו הגיש אותם כמועמדים, הרי לא היה הסכם שלום מוצלח ממנו בתולדות האנושות. | |||
_new_ |
עיין בתשובתי לע. צופיה. אני מקווה שזה יספק אותך. | |||
|
|||
_new_ |
יש לך טעות | |||
|
|||
אני ורבים אחרים מאיתנו ''חוטאים'' בראיית העולם מהחריר הישראלי והיהודי. זה אנושי, טבעי ואולי נכון אך ללא ספק ראיה מעוותת. בראיה היסטורית עולמית קיסינגר והאו''ם שינו את פני העולם בחלק השני של המאה . לגבי קרטר-איני בטוח. | |||
_new_ |
אתה שם לב שאתה לא עונה לעיניין? | |||
|
|||
קיסינגר קבל פרס נובל ל''שלום''. לא עבור ''שינוי סדרי עולם''. לעניות דעתי, התואר ''שלום'' אומר מה שהוא, וצריך להיות איזה שהוא קשר בין מעשיו או השגיו של הזוכה בפרס לבין השלום. אחרת זה לא יהיה שונה מהענקת פרס נובל בפיסיקה למגלה הפניצילין, למשל. אלי ויזל קבל פרס נובל לשלום. אתה יכול להגיד לי על סמך מה? אין חולק על כך שהוא אדם והומניסט ממדרגה ראשונה, שהוא סופר מן השורה הראשונה שכתב ספרים מעולים, אבל מה לכל זה ולשלום? תרומתו המעשית של הנשיא רייגן לשלום היא מעל ומעבר לזו של קארטר. מי שהוא בכלל העלה על הדעת להעניק לו את הפרס? הנימוק העיקרי להענקת הפרס לקארטר היה כדי להעליב את הנשיא בוש (הנוכחי) - יו''ר וועדת הפרס הנורווגית אף הצהיר על כך בפומבי תוך התבטאות בשפה המתאימה יותר לבית מרזח מאשר למעמד החגיגי אותו הוא היה אמור לייצג. מי שחוטא בחוסר פרספקטיבה וראיה סקטורית צרה (Tunnel Vision) הם דווקא חברי וועדת הפרס הנורבגית שמסתכלים על העולם דרך משקפי האג'נדה הפוליטית הרגעית שלהם. | |||
_new_ |
אתה שם לב שאתה לא עונה לעיניין? | |||
|
|||
קשה לי להתווכח איתך מהסיבות שמניתי לעיל ואני גם מסכים לרוב הדברים שאתה אומר. לדעתי חברי ועדת הפרס מתחשבים בכלל פועלו של האדם וממקדים זאת במעשה בודד. לגבי הרבה אנשים הפרס הוא למעשה על מפעל חיים. אז מה אתה רוצה לייצור דעת קהל כנגד ועדת הפרס? | |||
_new_ |
אתה שוב לא עונה לעיניין | |||
|
|||
''לגבי הרבה אנשים הפרס הוא למעשה על מפעל חיים''. מה זה שייך לשלום? אדם שעשה ופעל רבות ואף הביא הרבה טובות לאנושות ראוי לפרס. אבל למה לא לקרוא לילד בשמו? צוואתו של נובל קובעת בפרוש שאת הפרס לשלום יש להעניק עבור פעילויות או מעשים שתרמו לשלום. ההגדרה היא מאוד ספציפית וחד משמעית. לא מדובר על ''מיפעל חיים'' בכל תחום שהוא (מה רע למשל ב''ייבוש ביצות'' או ב''הפרחת השממה''?). לא נראה לך שהתנהגות הוועדה, במיוחד לאור הנימוקים שמלווים את החלטותיה, היא הונאה לכל דבר? | |||
_new_ |
אתה שוב לא עונה לעיניין | |||
|
|||
זה מה שאמרתי: שהועדה כנראה מעניקה פרסים על מפעל חיים תוך התמקדות בענין ספציפי. שאלתי אם אתה מארגן דעת קהל לשינוי הענין? | |||
_new_ |
למה אתה נטפל כל הזמן לנושא של ''אירגון דעת קהל'' | |||
|
|||
את החבר'ה האלה דעת הקהל מעניינת כקליפת השום. גל המחאות שהציף את נורווגיה בעיקבות הענקת הפרס לערפאת לא הזיז להם. כמו דוגמאות שאתה מכיר טוב מהבית, הם חושבים שהם יודעים כל טוב דבר יותר טוב מכל האחרים והם מפרשים את הנאמנות שהופקדה בידם על כספי הקרן כעולה על רוחם. לא אופתע אם הם יכריזו על ואנונו כזוכה בפרס. | |||
_new_ |
למה אתה נטפל כל הזמן לנושא של ''אירגון דעת קהל'' | |||
|
|||
בסדר,אני מסכים לגישה שלך. אני שואל (קצת בהומור) מה אתה לעשות בנידון? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |