פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
צניעות
רועי בלום (יום ראשון, 21/07/2002 שעה 22:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית, בשאלתך נשאלת שאלה מעט יותר כללית: מה היא הצניעות, ולמה עלינו כלל לרצות להיות צנועים. לא פעם, כאשר אני תוקף את הצד התומך בצניעות, הוא מסיים את הוויכוח בסגנון של 'אתה לא מבין' - ופורש, כאשר הוא לא מסוגל להבין איך אדם כל שהוא לא מבין מה לא טוב בצניעות.
סגנון החינוך הישן מבית סבא שהיה חינוך דתי העדיף את הצנוע על הלא צנוע והשתרש בכמות גדולה מאוד של אוכלוסיה.

אני מתחיל בשאלה הפשוטה ביותר, ולו בורכתי מסיבות אלו ואחרות בגאוניות, והמצאתי מערכת הפעלה שביל גייטס היה מוכן למכור את אביו ואימו בתמורה לה, האם היה עלי להיות צנוע ועניו או שמא היה עלי לבחור בפרסום? אולם במקרה כמו זה, הרי שמדובר בסך הכל בכסף. ועל כן דוגמה שניה, והנה ואני החלטתי להיות ביולוג, ומצאתי פתרון לזיקנה, שיאפשר לאנשים לחיות בכבוד עד גיל 150 שנה. האם עכשיו עלי להיות צנוע?
הרי לכל אדם יש יתרונות וחסרונות, מדי פעם אלו עולים על אלו, אולם מדוע שאדם יסתיר במכוון את יתרונותיו אם במוחו ואם בגופו.

כאן אנו חוזרים לנושא שעלה פה.
צניעות בביגוד.
נשאלת השאלה הפשוטה: ראשית, מי הוא בכלל הגבר שישפוט מה טוב לאישה, ואם היא מעדיפה ללכת בעירום מלא באמצע הרחוב, האם רשאי הוא לומר מילה?
ואם נוצר מצב שבו לאישה יש לא רק מוח אלא גם מראה טוב, וכי מדוע שתסתיר זאת? מדוע על אישה להתבייש או להסתיר את הקיים ואת המציאות, האם היא מפחדת מהאמת? האם היא מפחדת כי תגרום לקינאה לאלו שלא זכו במתת שבו היא זכתה?

שאלת שאלה ואני אענה: לא, צורת הדיבור שלי אינה משתנה לפי בגד האדם שמולי, היא משתנה בהתאם לתגובותיו, זאת אומרת שאם האיש או האישה יהיו היצור הכי יפה שנברא עלי אדמות אי פעם, אולם במוחם לא יהיה תא אחד של אינטליגנציה - הרי שבעיניי כל יופיים לא שווה אותם.

אולם כן אני אוהב לראות אנשים יפים, גברים נשים. אני מעדיף לראות בטן שטוחה על כרס צעקנית, אני לא רואה כל רע בזה שהבת שלי תחליט ללכת לחוף נודיסטים ואני חושב שאצטרף אליה בשמחה, (למרות שהיופי של הזקנים שמגיעים לשם הוא לא מי יודע מה) כנ''ל אישתי או אפילו אימי שלי.

אני לא רואה בעיה בגוף והרי ניתן לראות בבירור כי אפילו תינוק הנולד - בסופו של דבר עירום נולד.

עכשיו הכנסת נושא נוסף, והוא כבוד. מכך שבאיזו שהיא צורה הגעת למסקנה כי צניעות קשורה לכבוד.
צר לי, אבל הקשר בין צניעות לכבוד שווה לקשר בין מלפפון חמוץ ופיל אפריקאי. נכון, שניהם חיים ואף ניתן למצוא עוד פה ושם דברים דומים ביניהם, אולם הם אינם בני אותה משפחה ו/או קשר אחים.

מלכה? המלכות במצרים העתיקה היו הולכות חשופות לפי המוכר לי. עד היום בשבטים מרוחקים בג'ונגלים ניתן למצוא מלכות אשר אינן מכסות את עצמן בחלק העליון של גופן - בדיוק כמו המלכים.
כאשר הגיע קולומבוס לאמריקה, האינדיאנים שפגשו בו היו חשופים - כולל המכובדים שבהם.
_new_ הוספת תגובה



הצניעות והלך מחשבה היא בראשו ובעיניו של המתבונן
סוריא סהארה (יום ראשון, 21/07/2002 שעה 23:13)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לגבי קיימת צניעות הלב, והליכות. אדם יכול להיות חצי עירום כי חם לו - ועדיין צנוע. אופנה ותקופה בה הוא חי, ועדיין להיות צנוע. באנו לעולם, עירומים אך צנועים. יש צניעות ויש צניעות. יש צניעות הליכות, צניעות הלב, ויש צניעות לבוש... שלא מעידה על אופיו של הלובש... אלא באה מתוך הכרח, לחץ סביבתי, חינוך ורקע. כפי שהדבר מתפרש לשני צדדים - יכולה אישה להיות רקדנית במינימום לבוש ולהישאר צנועה בהליכותיה ובליבה. הצניעות והלך המחשבה היא בראשו ובעיניו של המתבונן. סוריא
_new_ הוספת תגובה



עדיין לא ענית לי למה צריך אותה במה היא טובה
רועי בלום (יום שני, 22/07/2002 שעה 1:02)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



רועי - ההסבר הלא הגיוני מצוי בספר ''הזן וה אופנוע''
ראובן גרפיט (יום שני, 22/07/2002 שעה 23:18)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בספר זה מתחבט ד''ר לספרות אנגלית, בין היתר, בנושא משמעותן של מילים ובעיקר ''האיכות''. יש מילים / מושגים / מוסכמות שקשה מאד להגדיר אותן אך הן מובנות לכולם לפחות ברמת האינטואיציה.
צניעות קיימת בכל השבטים והחברות האנושיות, ולו הפרימיטיביות ביותר. זהו מושג בסיסי המתקיים גם בטבע, כמובן ללא פרשנות או הגדרות. אצל עכברות, המצויות בצפיפות וללא פרטיות יש קושי להיכנס להריון. לדעתי, צניעות קשורה בפרטיות של הנפש. יש דברים שהם רק שלי ואני מקצה / מעניק אותם רק להחשובים לי באמת. צניעות קשורה לכבוד עצמי. הביגוד, יש לו כמה משמעויות: האחת - הסתרה של אברי גוף ועל ידי כך שמירה על מסתוריות מסוימת, על פרטיות. יש מטרות כמו הגנה וכן להשגת הדרת כבוד. אתה מתייחס למושג בהשאלה ''הצנע לכת'' שמשמעותו הסתרה של הישגיך.
גם בחברות מתירניות יכנסו לסאונה ציבורית בעירום או לחופי נודיסטים אך איך תגיב כאשר תעמוד בבית המשפט לפני שופטת והיא תופיע טופלס?
_new_ הוספת תגובה



תודה אבל
רועי בלום (יום שני, 22/07/2002 שעה 23:38)
בתשובה לראובן גרפיט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אגיב בהתאם לערכים להם חונכתי ולא בצורה שבה אני אמור להגיב (מבחינה רציונלית).
זאת אומרת שלא ארגיש בנוח, אולם לא משום שמדובר בבית המשפט אלא כי גם בחוף נודיסטים לא ארגיש בנוח.
מדוע לא יפריע לי לראות את השופטת בחוף הים בביקיני? בגלל החינוך הרב שספגתי כמו רבים אחרים. אולם בעוד שלמעשה אם תלך לחופי הים בארופה תראה כי למרת שנשים רבות בגילאים שונים ומשונים בוחרות להשתזף בעירום מלא או חלקי, הרי שאיש לא מתייחס אל הנושא כאילו דבר מוזר הוא. להבדיל מהארץ שבה הדבר מוזר ומשעשע את גברברי ''המפלס הנמוך.'' האם הנשים שם אינן צנועות?

נשאלת השאלה, אם כך, מדוע חונכנו כך? (חינוך דתי בעיקר)

אתה צודק שצניעות קיימת במרבית התרבויות, אולם נשאלת השאלה למה. בתרבות האינדיאנית לא הסתירו את החלק העליון בגוף האדם, לא ראו בו משהו שאינו צנוע. במדינות מסוימות מותר היום בחוק לאישה להסתובב ללא חלק עליון ואין איש רואה בזה בעיה.

בקיבוצים בגיל צעיר היה רצון שיתקלחו ביחד.

האריה אינו לוקח את הלביאה בעת המשגל הצידה וכך גם חיות רבות אחרות.
הסיבה שבדרך כלל המעשה נעשה ביחידות היא על מנת בעיקר למנוע הפרעה על ידי זכר אחר. כאשר אין כזה בסביבה אלא רק נקבות - הצניעות למעשה נעלמת.

הבעיה בצפיפות שהזכרת אינה בעיה של צניעות או חוסר נוחות, אלא בעיה של כמות גדולה של חיות משני המינים בצפיפות מפריע לכל סוג אירוע ולא רק לנושא זה.
_new_ הוספת תגובה



חוף נודיסטים ולהבדיל מקוה
איריס ארנסט (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 12:55)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למרות חוסר הלבוש בשני מקומות אלו המקוה נחשב למקום יותר צנוע
למה? הרי בשניהם האנשים חסרי בגדים
כנראה שההבדל נגרם מהדרך מהגישה מההפרדה בין המינים
_new_ הוספת תגובה



אגב
רועי בלום (יום שני, 22/07/2002 שעה 1:11)
בתשובה לסוריא סהארה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם מתוך הכותרת ניתן להבין גם כי הצניעות היא דבר משתנה? ואם כן מה היא הצניעות למעשה?
ושוב במה היא טובה ועולה על היהירות (כל עוד יש סיבה טובה ליהירות כמו שהבאתי בדוגמאות מקודם)?
_new_ הוספת תגובה



צניעות: שתי הגדרות, אמירה ושאלה
שני אלוש (יום ראשון, 21/07/2002 שעה 23:14)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צניעות:
1. ענוותנות, תום דרך, חוסר יהירות
2. טהרת המוסר, פרישות מדבר-עברה
(מילון אבן-שושן)

ההגדרה הראשונה עשויה אולי לענות על התהייה צניעות על שום מה?

מבט מרפרף על דפי ההיסטוריה / מיתולוגיה מוצא שיוהרה נזקיה קשים. כך בטרגדיות שונות שניחתו על ראש יוונים מגוונים; כך לגבי אימפריות, שאמונתן בצידקתן ועליונותן הנשגבות הביאו לכדי היסגרותן בפני ידע חדש ו/או שמקורו חיצוני, ולבסוף להתפוררותן (ראי/ה ערך עת'מאנים); ושנה-שנתיים קודם לכן כך גם מקרהו של השטן, שנפל ישר אלינו ומאז לא יודע איך לצאת מזה.

צניעות מאפשרת להקשיב וללמוד (מתוך הבנה שלא הכל ידוע לי), ובכך יש יתרון מסויים.

ההגדרה השניה כורכת צניעות במוסר, ומעוררת שאלות: האם אישה שלבושה אינו ''צנוע'' היא לפיכך בלתי מוסרית? ומהי הגדרתו התקפה של מוסר בהקשר זה?
_new_ הוספת תגובה



עוד לא קיבלתי
רועי בלום (יום שני, 22/07/2002 שעה 1:07)
בתשובה לשני אלוש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם רע הוא שאדם יהיה יהיר? ואם כן - למה? (בעיקר כאשר ליהירותו יש סיבה).

האם סיפורי אגדות על השטן ועל אלי היוונים הם אלו שיראו לנו? הרי רוב סיפורי הצניעות הגיעו מהדת בה ראוי להיות צנוע. ועל כן גם נשתמרו היטב בדוגמאות אותם אנו לוקחים איתנו.
האם אדם יהיר לא יכול ללמוד ולהיות יהיר באותו הזמן? האם יכולת למידה טובה אינה יכולה להיות יהירות גם כן?

בנוגע למוסר, פה אנחנו נכנסים לאחת השאלות האהובות עלי. נשאלת השאלה: איזה מוסר? האם המוסר הוא דבר מוחלט או דבר משתנה (האם הוא תלוי בזמן ובמקום)? ואם אכן הוא משתנה - האם גם צניעות היא דבר משתנה?
_new_ הוספת תגובה



צניעות איננה בהכרח עניין של דת
שני אלוש (יום שני, 22/07/2002 שעה 13:08)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ניתן להבחין בין הכרת ערך עצמך לבין יוהרה.
אדם יהיר חושב שהוא יודע הכל (או הכל על נושא מסויים). מי שחושב שיש לו הכל לא מאמין שאדם אחר יכול להוסיף לו. ולכן אין ביכולתו ללמוד. על מנת ללמוד יש להכיר בכך שאינני מושלם.
זה לא אומר שאדם צריך לבטל את עצמו, אלא לקחת את מעלותיו בפרופורציה.
יוהרה (נכון יותר: צניעות) היא לא רק עניין של דת. קח לדוגמה את הסרט ''רוקי'' שבו משתתף מיסטר טי. אכל אותה או לא אכל אותה? או לחילופין מלחמת יום הכיפורים, שבלי להסתבך עם שלל ההסטוריונים וההוגים נראה לי שאפשר להניח קשר בינה לבין שיכרון הניצחון שלאחר מלחמת ששת הימים.
אשר למוסר - קטונתי, ולכן הסתפקתי בהצגת השאלות.
_new_ הוספת תגובה



לא קיבלתי
רועי בלום (יום שני, 22/07/2002 שעה 18:49)
בתשובה לשני אלוש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אדם יכול להיות יהיר כי הוא הטוב ביותר שכרגע נימצא במצב מסויים.
אולם הוא לא חייב להיות מושלם או לחשוב שהוא כזה, גם לי יש יתרונות על אחרים וחסרונות מול אחרים, אני באמת לא מבין מדוע שאהיה צנוע ביתרונות שלי.

לא הבנתי את הקשר לאדון T בסרט.

ועדיין לא הבנתי את הבעיה בחוסר צניעות
_new_ הוספת תגובה



שירי חג ומועד ונופל
שני אלוש (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 0:53)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אדם יכול להיות הטוב ביותר בתחום מסויים, לדעת שהוא כזה, ועדיין לרצות להשתפר ולהתקדם עוד ועוד.
אבל עשוי להיות גם מקרה של אדם שהוא הטוב ביותר בתחום מסויים, יודע שהוא כזה, ומתתמלא בהכרת ערך עצמו עד כדי כך, שהוא מאמין שכך יהיה לעולם ועד, כי הוא פשוט הטוב ביותר ואיש לעולם לא יוכל להגיע לרמתו המופלאה. במילה אחת: יהיר. לפיכך הוא לא ממשיך להתפתח (כי מאמין שהגיע לשלמות, ואיש אינו יכול להוסיף לו בתחום זה), ובסופו של דבר - נופל.
צניעות עשויה לשמש בולם זעזועים לנפילות מסוג זה.
אשר למר ט', למיטב זכרוני יש לו בסרט מונולוג קצר אודות נפלאות עצמו מחד, ועד כמה רוקי עלוב וזב חוטם לעומתו מאידך. והנה, למרבה ההפתעה, ועל אף היות הסרט אמריקאי - רוקי מנצח. אבל זיכרון הוא דבר מתעתע.
_new_ הוספת תגובה



רוקי חייב לנצח
רועי בלום (יום שלישי, 23/07/2002 שעה 22:53)
בתשובה לשני אלוש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אני זוכר נכון הוא אפילו ביים את אחד הסרטים.

שוב את מדברת על מצב קיצוני של יהירות, אני מדבר על אי צניעות. יש הבדל גדול בין המקרים.
_new_ הוספת תגובה




חזרה לפורוםהסיפור המלא
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי