|
אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף | |||
|
|||
יש פרשנים ששללו את הדרש באופן גורף, זהו מנהג השומרונים, אך לא מוכר לי פרשן ששלל את הפשט באופן גורף. וודאי שאין להסיק כך ממה שאני כותב כי במפורש איני בדעה כזו. | |||
_new_ |
אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף | |||
|
|||
שלילה חלקית גם היא שלילה. סיפור גן עדן וכו' הוא אמת התורה בפשט, ברמז, בדרש ובסוד; בדיוק כמו שכל חלק אחר בתורה הוא אמת בכל אלו הרבדים. תורת ה' תמימה-שלמה, ואם שוללים אות אחת - כבר אין שלמות ואין זו תורת ה'. זו נהיית התורה הפרטית של של השולל. | |||
_new_ |
אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף | |||
|
|||
לפי הרלב''ג סיפור גן עדן כולו משל, והוא אינו היחיד המפרש כך. | |||
_new_ |
אף אחד לא שלל את הפשט באופן גורף | |||
|
|||
הרלב''ג אינו שולל את הפשט כמשהו שהיה באמת; הוא כן שולל את קבלת הפשט כפירוש יחיד, כך שיהיה תקף היום וילכו לחפש את הגן עדן הגשמי. מה שכתוב שהיה - אכן היה כפשוטו; אבל עבורנו - המסר טמון במשל המבוסס על רמז, או על דרוש או על סוד, או על כולם יחד. ואכן כדברי הרמב''ם, הרלב''ג ועוד רבים מגדולי ישראל - כיום יש להתייחס אל כל סיפורי התורה כאל משלים שמהם יש ללמוד הוראות עכשוויות. אין בדבריהם הכחשה של פשטי הכתובים ח''ו; יש בדבריהם הדגמה כיצד יש ללמוד מן הכתובים הוראות לחיים בלא להיכשל בחיפוש גן עדן הגשמי, חיפוש שתוצאותיו עלולות להיות שליליות ביותר, מאחר שלא ימצאו אותו. | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |