|
אתה מבלבל בין אמונות תפלות לבין דעות קדומות | |||
|
|||
מה שאתה אומר רק מוכיח את דבריי - אתה טועה בהערכת החשיבה אצל הדתיים. הנך מוזמן לעיין בספר ''על הנסים'' שלי בהוצאת נמרוד בו יש שפע של דעות על פי האמונה היהודית של חזקוני [שפירק כי אשת לוט לא הפכה למלח] של הרלב''ג [שלגלג על המאדירים את האמונה באמצעות האדרת הנס], עם רס''ג [שפירש כי האתון לא דיברה], ועוד בעיקר על אודות הרמב''ם שהתווה דרך ראציונאלית לחשיבה. הנך קובע דברים לא נכונים כלל ועיקר. המנהגים אותם אתה מתאר אינם נחלת הדתיים ויתירה מכך אינם נחלת היהדות. הדת היהודית אוסרת כישוף, אמונה בכוכבים, אסטרולוגיה, קריאת מחשבות ועוד, וקצרה היריעה להוכיח ולהבהיר עד כמה אתה טועה. החילוניות אינה אוסרת על החילוני להאמין וליישם אמונות טפלות כפי שעושה זאת היהדות - אלא שכפי שהסביר לא אחת פרופ' ליבוביץ המנוח, אף על פי כן, מי שמקיים מצוות הריהו בחזקת דתי, ללא קשר עם אמונותיו ודעותיו. דבריך ממחישים לפחות לי כי המאמר במקום. | |||
_new_ |
אתה מוכיח אחרים אבל אתה טועה | |||
|
|||
''אתה טועה בהערכת החשיבה אצל [החילונים].'' דבריך בשינוי קל הופכים לביקורת מתאימה על דבריך אתה. בעצם אתה עושה שימוש באמונות טפלות או דעות קדומות על החילונים כדי לבקר את דרך החשיבה של החילונים. כאסמכתא לדברי אפשר לציין את השימוש שאתה עושה באמונה טפלה בגוף המאמר שלך (תגובה 46354). הטענה שיש חילונים שמחזיקים באמונות טפלות היא נכונה בדיוק כמו הטענה שדתיים מאמינים באמונות טפלות. העובדה שישנם איסורים, אפילו מפורשים, בדת היהודית אינה מבטיחה שיהודים ימנעו מאמונות טפלות. כך גם העובדה שהחילוניות אינה אוסרת להאמין באמונות טפלות לא גורמת לחילוני להאמין באמונה טפלה. לבסוף, אני בטוח שאם תבדוק את כל מה שכתבתי כאן בפורום תוכל למצוא שאני לא לגמרי חף מאותה תקלה. בקיצור אמונות טפלות הן דבר אנושי מאד שקשור בחוסר ידיעה..... | |||
_new_ |
עוד דברים אחדים | |||
|
|||
נכון, דוד, זה המשך לקוו שבמאמרי. אם הושגה ההמחשה של דעה קדומה ו/או אמונה טפלה הפוגעת והמחטיאה הרי זו ממש הייתה הכוונה, והעיקר המסר הוא להימנע מהכללות. וודאי שאיני סבור כי החילונים לוקים באמונות טפלות והדתיים לא. האין זה היה ברור מראש? | |||
_new_ |
עכשיו זה כבר ברור כשמש... !! | |||
|
|||
_new_ |
החילוניות אינה אוסרת שום דבר | |||
|
|||
אני מסכים כי יש מן הסתם הוגים בתחום ההלכה שאוסרים על עיסוק בהבלים מסוג זה. הדבר אינו סותר את העובדה כי דתיים רבים מחזיקים באמונות הללו, החל מנישוק מזוזה וכלה בטכסי כפרות. חלק מן הדברים הללו אף יכול להיות מצווה מן המניין ועדיין היא בחזקת אמונה תפלה. | |||
_new_ |
כמו שציינתי מקודם | |||
|
|||
גם הרבה חילונים לוקים במנהגים הזויים מסוג זה - טפו, טפו, טפו הצידה, שינה על צד שמאל, כישוף, אסטרולוגיה, נומרולוגיה, הליכה לרבנים (כן, כן, אפילו פרס), הסתכלות בקלפים, קארמות, מיתוסים (סטלין, האינטרנציונל, בן גוריון, בגין, רבין.... ), שבירת מראה ''עולה'' שבע שנים של מזל רע, טארות, גלגול נשמות, וודו, הורוסקופ, חתול תשע נשמות, שדים ורוחות, יום השישי ה-13, שלוש מכות על עץ, תה מרפה אסטמה משורשים 'עתיקים', לא לשים מטריה על מיטה, break a leg ועוד שאר דברים הזויים מסוג זה. חלק מהדברים האלה יכולים להיות דרך חיים של הגשמה עצמית אבל הן עדיין בחזקת אמונה תפלה. | |||
_new_ |
ייתכן | |||
|
|||
אם כי מי שהולך לרבנים אינו חילוני ומכל מקום בין החילוניים שאני מכיר לא מצאתי כאלה. ואני חוזר, הדתיים מאמינים באמונות תפלות ונוהגים על פיהן כשגרת חיים. | |||
_new_ |
לא מכיר את החילוני שאתה מכיר | |||
|
|||
אבל למשל כל חברי העבודה וחלק משינוי צמודים לרבי שלהם. לכל אחד רבי משלו. היתה כתבה על כך בידיעות לפני כחודש. אנסה למצוא אותה. ולכן אדגיש, החילונים מאמינים באמונות תפלות ונוהגים על פיהן כשגרת חיים. | |||
_new_ |
שטויות | |||
|
|||
_new_ |
אני לא מכיר אף חילוני שצמוד לרבי | |||
|
|||
שתןמך בשמאל חוץ מאחד : פואד בן אליעזר חסידו של הצדיק משטפנשט ז''ל | |||
_new_ |
פואד חילוני? | |||
|
|||
_new_ |
אפילו ביילין לא חילוני | |||
|
|||
הוא מאמין באבו-עלאא. | |||
_new_ |
החילוניות אינה אוסרת שום דבר | |||
|
|||
לא, בהחלט לא, אינני מכיר שום מצווה שהיא אמונה טפלה. לנשק מזוזה זו לא מצווה אלא נוהג. לא כל מה שאדם מסוים אומר או מטיף זו מצווה. המצווה אף כשאינה מוסברת [ויש כאלו] אינה כלל בבחינת אמונה טפלה, היא המטלה שהדתי קיבל עליו לעשות, בין אם הוא מאמין במעמקי נפשו בתוחלתה ובין אם לא, כי קיום המצווה היא המהות העיקרית וההתגלמות של האמונה הדתית ולא ההסבר שלה. לכן, יכול ותמצא אדם דתי שלא מאמין כלל במצווה מסוימת אותה הוא מקפיד לעשות, ולא מבין את שורשה ואת יתרונותיה ולא מוצא כל ''טעם'' בה - זולת עצם הציווי לקיימה - והוא מקיימה. אין זו אמונה טפלה כלל. לעומת זאץ, דתי או חילוני הפונה לידעוני או למכשף, [על הדתי הדבר אסור], שניהם בעשותם זאת מגלים אמונה טפלה. | |||
_new_ |
מי לדעתך ממלא את חדרי הקבלה של כל המכשפים | |||
|
|||
ונוכלים כמו כדורי או אבוחצירא, דתיים או חילוניים? | |||
_new_ |
מערכת פורום ארץ הצבי אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |